بدهی دردسرساز صداوسیما مانع میزبانی تیم ملی فوتبال می‌ شود؟

بحث نگران کننده میزبانی تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی نه تکنولوژی کمک داور ویدئویی بلکه بحث حق پخش و بدهی‌های پیشین صداوسیما است.

بدهی دردسرساز صداوسیما مانع میزبانی تیم ملی فوتبال می‌ شود؟

تیم ملی فوتبال ایران حدود دو هفته دیگر باید در مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف حریفانش برود. ایران در گروه نخست این رقابت‌ها با کره جنوبی، عراق، امارات، لبنان و سوریه همگروه است ولی وضعیت میزبانی کشورمان هنوز مشخص نیست.

مرحله قبلی این مسابقات به دلیل شیوع به صورت متمرکز برگزار شد و تیم ملی ایران به کشور بحرین رفت.

برای مرحله نهایی، فیفا تاکید کرده است که بازی‌ها به صورت رفت و برگشت برگزار شود و این مسئله امیدها را برای میزبانی تیم ملی فوتبال ایران افزایش داد.

برای میزبانی ایران دغدغه استفاده از کمک داور ویدئویی در ورزشگاه آزادی وجود داشت اما مشکل اصلی و بزرگ‌تر، بحث حق پخش تلویزیونی و بدهی سابق سازمان صداوسیما است.

حسین شریفی مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال تایید کرد که شرکت طرف قرارداد با فیفا در بحث کمک داور ویدئویی (VAR) به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند خدماتش را در ایران انجام بدهد و به این ترتیب VAR در ورزشگاه آزادی عملیاتی نیست.

شریفی به رادیو تهران گفت: خوشبین هستیم تیم ملی ایران بعد از دو سال به ایران و ورزشگاه آزادی برگردد. قرار بود نماینده شرکت VAR به تهران سفر کند. یکی از چیزهایی که خودمان را ملزم کرده بودیم، فراهم کردن سخت افزار VAR بود. فیبر نوری، اتاق داوری… همه اینها پیش بینی و در ورزشگاه آزادی مستقر شد. اما دیروز نامه‌ای به فدراسیون فوتبال آمد. در این نامه اعلام شده است که با توجه به تحریم‌ها، شرکت همکار فیفا و کنفدراسیون آسیا نمی‌تواند تجهیزات را به تهران ارسال کند. بنابراین اگر بازی‌ها در تهران باشد، مشکل VAR را خواهیم داشت.

مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال با بیان اینکه بحث اصلی ایران برای میزبانی، حق پخش است، یادآور شد: تا الان چند جلسه با سازمان صداوسیما داشته‌ایم و به جمعبندی لازم رسیده‌ایم. باید مجموعه رسانه ملی ما به عنوان پخش کننده بازی‌ها این مسئولیت را بپذیرد که دوستان طبق سال‌های قبل می‌پذیرند و مشکلی نیست.

شریفی تاکید کرد: بازی‌ها باید با استانداردهایی که فیفا هنگام پخش دارد تصویربرداری شود اما آنچه ما را نگران می‌کند، یکسری بدهی‌های از گذشته است. در مواردی هم اختلاف قیمت است. علاوه بر این، برای پخش جدید بازی‌ها هم باید لحاظ شود. این مسئله خیلی ساده نیست اما پیچیده هم نیست. فدراسیون فوتبال باید یکسری تضمین‌ها را بدهد که عملاً بر دوش صداوسیما است و دوستان در سازمان باید این را بپذیرند اما تعهدش با فدراسیون است.

وی خاطرنشان کرد: حق پخش از موضوعاتی است که امیدوارم هرچه زودتر حل شود و صداوسیما ایران برای حل آن پیشگام شود تا خدایی ناکرده میزبانی به این واسطه از دست نرود.

منبع: مهر

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها