یک کارشناس فوتبال مدعی شد

فلسلفه ذوب آهن تیکی تاکا است/ محرم سرمایه مربیگری ایران است

فعال رسانه‌ ای ورزشی معتقد است محرم نویدکیا به عنوان یک سرمایه مربیگری می‌تواند سال‌ها در ایران مشغول به کار باشد.

فلسلفه ذوب آهن تیکی تاکا است/ محرم سرمایه مربیگری ایران است

لیگ بیستم با فراز و نشیب‌های فراوان به پایان رسید، سپاهان با وجود کسب ۶۵ امتیاز بر جایگاه دوم جدول تکیه زد و ذوب آهن نیز بعد از فصل ضعیف خود به لطف تفاضل گل در لیگ برتر ماندنی شد. در قالب نظرسنجی در نظر دارد ضمن بررسی عملکرد دو تیم اصفهانی در لیگ برتر بهترین بازیکنان این فصل را نیز از نگاه پیشکسوتان و متخصصان فوتبال به مخاطبان معرفی کند.

به سراغ احسان بعیدی فعال رسانه‌ای و کارشناس فوتبال رفتیم که مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

چگونه سپاهان بعد از چندین سال ناکامی به مقتدرترین نایب قهرمان ایران بدل شد؟

برای سپاهان در ابتدای فصل یک اتفاق ویژه افتاد که آن حضور مدیرعامل جدید در آن بود که نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری سپاهان عصر جدید دهه هشتاد داشت و حضور ساکت در سپاهان به نظرم بسیار الهام بخش بود و حضور او با همیت و جدیت برای بازگرداندن سپاهان به روزهای اوج همراه بود.

اولین اتفاقی و چالشی که پیش روی ساکت بود انتخاب سرمربی بعد از رفتن امیر قلعه نویی بود و انتخاب نویدکیا یک انتخاب چالش برانگیز و سخت بود که سابقه مربیگری نداشت و این انتخاب صورت گرفت و از حیث کادر فنی و بازیکن تقریباً شرایط به آن شکلی بود که مدنظر خود نویدکیا بود و تقریباً شرایط برای او مهیا بود.

بودن محمدرضا ساکت و نویدکیا و داشتن مهره‌های بسیار خوب باعث شد سپاهان بعد از گذشت چند هفته از لیگ در یک مسیر قرار بگیرد و این اتفاق همراه شد با بازگشت احسان حاج صفی و رویایی ترین تیمی که سپاهانی‌ها انتظار آن را داشتند رخ داد، مدیریت ساکت مربیگری نویدکیا و کاپیتانی حاج صفی که نشان داد سپاهان تمام تلاش خود را برای قهرمانی انجام داد و رقیب آنها پرسپولیسی بود که قدرتمند از سال‌های گذشته و دهه هشتاد بود و سرانجام توانست گوی سبقت را از سپاهان برباید.

سه جام در دو فصل پیش روی سپاهان بود و روزی که سپاهان به هیچکدام از آنها نرسید و در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ نیز ناکام بود و در جام حذفی ناکام بود و در لیگ برتر نیز به موفقیت نرسید، همچنان تیم بسیار امید بخشی بود و در اولین فصل حضور نویدکیا عملکرد بسیار خوبی ثبت شد و به نظرم این تیم باید پررنگ‌تر و قدرتمند تر در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱، لیگ برتر و جام حذفی حاضر شود.

نویدکیا را چقدر در این موفقیت تأثیرگذار می‌دانید؟

حضور نویدکیا در سپاهان باعث احترام متقابل بین بازیکن و کادر فنی در این تیم شد و او شیوه‌ای از مربیگری را در سپاهان پایه گزاری کرد که باعث شد ما برخی اظهارات را از بازیکنان ندیدیم که برآمده از شخصیت نویدکیا و مدل رفتاری او بود و باعث شد سپاهان یک فصل کم نوسان را سپری کند و در یک مسیر مثبت قرار بگیرد و بازیکن در خدمت باشگاه و تیم باشد.

مدل فکری نیز به طور کامل در سپاهان پیاده شد، تیمی که وقتی مالک توپ می‌شود به سرعت به دروازه حریف برسد و هیچ فرصتی را از دست ندهد، در این مدل بازی هافبک‌ها در زمین بازی می‌چرخیدند و موقعیت‌های زیادی در تیم ایجاد شد و تیمی که قرار بود انفجاری کار کند و بتواند در بازی‌ها با نتیجه پرگل به پیروزی برسد تا حد زیادی به موفقیت رسید اما این شرایط را در همه بازی‌ها نتوانست انجام دهد اما به هر حال می‌توان گفت نویدکیا در فصل اول مربیگری خود در رقابت‌های لیگ برتر فراتر از انتظار نتیجه گرفت.

نویدکیا به عنوان یک سرمایه مربیگری به فوتبال ایران معرفی شد و او می‌تواند سال‌ها در ایران مربیگری کند و کیفیت خودش را در جاهای مختلف بروز دهد، البته باید گفت که از لحاظ منابع انسانی دست باز بود و مهره‌هایی که داشت بازیکنان ارزشمندی بودند.

فصل آینده سپاهان را چطور می‌بینید؟

سپاهان برای فصل آینده باید وارد یک رقابت سخت شود، قطعاً دوباره تیم‌ها قوی خواهند بود و شاید چالش نبود پیام نیازمند یک مسئله برای سپاهان باید که این در صورتی است که نتواند یک دروازه‌بان در ابعاد پیام نیازمند جذب کند و شاید این چالش جدی برای سپاهان خواهد بود و از این جهت متضرر شود.

در خط هافبک و حمله شاید اگر بازیکنی جدا شود پر کردن جای او راحت‌تر باشد اما سپاهان به حق باید در خط دروازه یک سنگربان قابل را جذب کند تا بتواند کیفیتی که مدنظر دارد را در فصل جدید بروز دهد، کار سپاهان برای فصل آینده و در سه جبهه جنگیدن بسیار سخت است و اینکه انتظار امسال کسب جام است کار را بیش از پیش دشوار می‌کند و به نظر می‌رسد برای این دو موضوع باید برنامه ریزی و سازماندهی خوبی انجام شود و باید کارایی تیمی به حد بالایی برسد تا بتواند به اهداف فصل آینده حمله کند.

جدایی ستارگان چه ضربه‌ای به سپاهان می‌زند؟

به هر حال حضور چنین بازیکن ارزشمندی (پیام نیازمند) و هماهنگی او با تیم در پازل کار تیمی و تاکتیکی جدایی را کار سختی می‌کند، اما می‌تواند سپاهان با جذب یک دروازه‌بان خوب شرایط را در خط دروازه خود درست کند و اجازه ندهد سپاهان از این حیث آسیب ببیند؛ جذب یک دروازه‌بان باکیفیت و کاربلد که بازی با ای قوی داشته باشد لازم است و این دروازه‌بان می‌تواند به عنوان یک مهره در سپاهان شناخته شود.

از ذوب آهن بگویید.

همیشه مسیر رفتن تا قله به هر حال زمان بر است، ذوب آهن تقریباً روی قله بود و تا سه چهار فصل پیش ذوب آهن همواره تیم آسیایی بود و همواره تا روزهای آخر که یکسری تغییرات در این تیم رخ داد جز ۱۶ تیم اول آسیا قرار داشت، از آن زمان نزول در این باشگاه دیده شد و در دو فصل اخیر ذوب آهن تیمی نبود که مطلوب میل هوادران باشد.

انتخاب تارتار به نظر یک نگاه آرام بخش به ذوب آهن داد و هواداران خیلی زود با این مربی کنار آمدند و خیلی زود یک مسیر موفق را شروع کنند و مسیری که پیش روی ذوب آهن است بازگشت به قله است، اما اینکه بازگشت به قله در یکی دو فصل اتفاق بیفتد کمی سخت است، تقریباً ۱۵ تا ۲۰ بازیکن این تیم نسبت به دو سال پیش تغییر کرده‌اند و عملاً همه بازیکنان تغییر کرده‌اند و اینکه شما در همه پست‌ها بازیکن باکیفیت برای زمین و بازیکن ذخیره خوب برای تحت فشار قرار دادن بازیکنان اصلی داشته باشید و هارمونی بین بازیکنان اتفاق بیفتد چیزی نیست که طی یکی دو روز رخ بدهد.

ذوب آهن باید دوباره از ابتدای فصل ساخته شود، هرچند که هوش و نگاه ویژه وجود داشت نمی‌گذاشت ذوب آهن به این وضعیت برسد که دوباره مجبور شود همه چیز را از نو بسازد، امیدواریم حضور مهدی تارتار به این مسیر کمک کند، ذوب آهن در این فصل می‌تواند رتبه‌های اواسط جدول را کسب کند، اما نکته مهم این است که جایگاه ذوب آهن حتماً در بین چهار تیم برتر ایران است و برای دستیابی به آن باید خود را تغییر دهد و بداند چگونه به وضعیت خوب خود برسد.

داوری چقدر در عملکرد ذوب آهن تأثیر گذاشت؟

داوری موضوع جدیدی نیست، ذوب آهن همواره در ۱۰ سال گذشته از مسائل داوری بیشترین ضرر را کرده است، یک احتمال این است که ذوب آهن از حیث شرایط مظلوم است و می‌توان پنالتی ذوب آهن را نگرفت و این تیم نمی‌تواند فشارهای عجیب و غریب به کمیته داوران بیاورد و ذوب آهن همیشه نگران از این مسائل است که داوری چه سهمی از نتایج آن دارد و این موضوع امیدواریم در فصل آینده رخ ندهد.

نبود حدادی‌فر به عنوان کاپیتان گاندوها عملکرد این تیم را تغییر داد؟

فوتبال سپاهان و ذوب آهن با نویدکیا و قاسم حدادی‌فر دو دهه‌ای است که از آن شرایط ایده آل بهره مند شد، قاسم حدادی‌فر لقب الماس را بی دلیل یدک نمی‌کشد و بازیکنی است که از لحاظ رفتار فوتبالی و کیفیت یک بازیکن حرفه‌ای و ایده آل بود و این بازیکن پا به سن گذاشته و برای سومین بار از ناحیه زانو مصدوم شده، اما بازگشت‌های او در دو دفعه قبل می‌تواند برای اهالی فوتبال دست آموز باشد.

نبود قاسم بخشی از جریان روحی و روانی تیم را دچار مشکل کرد و وجود قاسم حدادی‌فر در نیم فصل دوم حتی با وجود شرایط سنی می‌توانست به انسجام تیمی و مدیریت تیم در دقایق سخت و حساس کمک کند، اما مصدومیت اجازه نداد کنار تیم باشد، اما می‌توانیم بگوییم اگر قاسم حدادی‌فر در تیم بود ذوب آهن خیلی راحت‌تر در لیگ برتر می‌ماند.

فلسفه فوتبالی تارتار چقدر به ذوب آهن نزدیک است؟

ذوب آهن از لحاظ بازی مالکانه در سالیان گذشته همواره جز بهترین‌ها بوده است و از سال‌ها قبل ذوب آهن فوتبال چشم‌نواز با مالکیت بالا را ارائه داده است که شاید یکی از دلایل آن حضور قاسم حدادی‌فر بوده است و فلسفه این تیم ارسال پاس‌های متعدد برای رسیدن به دروازه حریف و تیکی تاکا بوده است و این موضوع را به خوبی به نمایش گذاشته است؛ انتظار می‌رود مهدی تارتار تفکر بازی مالکانه را در ذوب آهن تداوم ببخشد و آرام آرام شخصیت را به ذوب آهن برگرداند.

بومی نبودن مهدی تارتار او را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد؟

بومی بودن یکی از مزیت‌هایی است که هر شخصی دوست دارد اتفاق بیفتد، مثلاً بارسلونا وقتی ستاره‌های خود را از لاماسیا جذب می‌کند برای کاتالان‌ها جذاب‌تر است، اما در دنیای فعلی بودجه و اهدافی داریم که باید در یک راستا باشد، عملاً به نوعی در فوتبال امروز توجه به بومی گرایی و استفاده از آکادمی در رده دوم قرار گرفته، تعصب و وفاداری به پیراهن اهمیت دارد، اما باید پذیرفت که می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های غیربومی مربی‌های سایر شهرها را استخدام کنیم و از حیث بازیکن نیز این صدق می‌کند.

سپاهان با نویدکیا جذاب‌تر است زیرا مربی از جنس باشگاه بوده و در بازه‌ی کایپتان آن بوده است و از جنس اصفهان است، زمانی نیز منصور ابراهیم زاده در ذوب آهن همین وضعیت را داشت و ذوب آهن با او جذاب‌تر بود زیرا او نیز اصفهانی بود و این ی مزیت نسبی خوب را ایجاد می‌کند اما در واقع هیچوقت این موضوع مطلق نیست که شما وارد دیپلماسی ورزشی نشوید و وارد تعاملات ورزشی نشوید که از پتانسیل‌های بقیه نیز استفاده کنید و از بازیکنان و مربیان دیگر شهرها استفاده نکنید، کما اینکه تیم‌ها می‌توانند بازیکن خارجی نیز جذب کنند همانطور که الان ایگور کاسترو در برزیل، هوگو ماچادو در پرتغال و کارلوس سانتوس در بزریل سفیر فرهنگی باشگاه ذوب آهن هستند.

همین دیپلماسی موجب شده ورزش به عنوان یک زبان بین المللی شناخته شود و رأس آن نیز فوتبال قرار دارد، در این برهه از زمان باید حضور آقای تارتار را به فال نیک گرفت و از همه ظرفیت‌های لازم برای موفقیت ذوب آهن استفاده شود.

از بازیکنان آکادمی ذوب آهن و سپاهان بگویید که در تیم‌های لیگ برتری مشغول بودند.

این اتفاق مرسوم و معمول در سطح جهان است، بازیکنان حق انتخاب دارند و باید تغییر ایجاد شود، خیلی از بازیکنان سن ۲۲ یا ۲۳ سالگی به تیم‌های دیگر منتقل می‌شوند، به نظرم این خوب است که بازیکن در یک باشگاه که رشد کرده به بازی ادامه دهد اما مانعی نیز بر این نیست که بازیکنان تصمیم به جابجایی بگیرند و در جای بهتری خود را بروز دهد، این بازیکنان در سپاهان یا ذوب آهن شکل گرفتند و در تیم‌های خود خوشحال هستند.

از آن طرف بازیکن در تیم دیگری متولد شده و الان در سپاهان یا ذوب آهن کیفیت خود را بروز می‌دهند و این‌ها مسائل و تصمیماتی است که برای هر بازیکن قابل احترام است و رفتن بازیکن از تیم یک موضوع و ماندن بازیکن از آکادمی در یک تیم و وفادار بودن به آن تیم یک موضوع بهتر است.

در پایان بهترین بازیکنان فصل فوتبال اصفهان از نگاه احسان بعیدی:

در سپاهان شهباززاده یک فصل بی‌نظیر داشت، پیام نیازمند فوق‌العاده بود و این دو بازیکن در سپاهان نسبت به بقیه سرآمد بودند و در جایگاه بعدی بازیکنانی مثل سروش رفیعی، سید محمدرضا حسینی، دانیل اسماعیلی فر و امید نورافکن عملکرد خیلی خوبی از خود به جای گذاشتند.

در ذوب آهن وجود وحید محمدزاده به عنوان یک گلزن یک بازیکن تأثیرگذار بود، البته او در فاز دفاعی نتوانست عملکرد خوب خود را تکرار کند، فرشاد محمدی مهر نیز عملکرد خوبی داشت، هر چند که خط دفاعی ذوب آهن به لحاظ تیمی عملکرد خوبی نداشت.

۱ سجاد شهباززاده (سه امتیاز)

۲ پیام نیازمند (دو امتیاز)

۳ امید نورافکن (یک امتیاز)

منبع: مهر

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها