دلایل شکست نکونام/ چرا فولاد بازی سرنوشت‌ساز با السد را از دست داد؟

یک کارشناس فوتبال درباره دلایل اصلی شکست فولاد در بازی سرنوشت‌ساز مقابل السد، گفت: قطعا خستگی مفرط بازیکنان، عدم داشتن نیمکت قوی، کمبود یک مهاجم هدف و یک طراح با کیفیت و... از عوامل مهم شکست فولاد بودند.

دلایل شکست نکونام/ چرا فولاد بازی سرنوشت‌ساز با السد را از دست داد؟

امین یزدانی در گفت و گویی درباره دیدار تیم‌های فولاد و السد که با شکست نماینده ایران همراه بود و این تیم شانس صعود را از دست داد، اظهارکرد: نکونام درحالی در حساس‌ترین بازی مقابل ژاوی قرار گرفت که به خوبی می‌دانست، شکست در این بازی ممکن است به کنار رفتن تیمش از لیگ قهرمانان آسیا منجر شود. در آن سو نیز همین تفکر را ژاوی در سر داشت و برای همین هر دو مربی در ابتدا محتاطانه عمل کردند و کمتر شاهد یک بازی تهاجمی و ریسکی از سوی هر دو مربی بودیم و بازی درنیمه اول کم افت وخیر بود. ازسویی این بازی در نیمه نخست فاقد زیبایی و موقعیت آن‌چنانی از سوی دو تیم بود. به جز دو سه موقعیت نصف و نیمه از هر دو تیم، آن هم در چنین دیدار حساسی، برای بیننده جذابیتی نداشت.

وی بیان کرد:‌ فولاد در این دیدار می‌توانست بازنده بازی نباشد زیرا بازیکنان فولاد پس از دریافت گل، چند فرصت عالی گلزنی داشتند اما به شکلِ آماتورگونه آن‌ها را به راحتی از دست دادند که از دست رفتن این‌گونه فرصت‌ها توسط پاتوسی و به ویژه شیبما کمی عجیب بود. البته فکر می‌کنم فشار بازی و ‌استرس ناشی از آن باعث عدم تمرکز کافی در زدن ضربات آخر شد. این خستگی را می‌شد در ساق‌ها پاهای شیمبا به خوبی دید؛ بازیکنی که شاخصه و فاکتور مهم‌اش، نواختن ضربات آخر بود، به علت خستگی و فرسودگی، در حساس‌ترین بازی نتوانست بهترین موقعیت فولاد را به گل تساوی تبدیل کند.

این کارشناس فوتبال بیان کرد:‌ اگرچه فولاد در این دیدار قدرت بردن السد را نداشت اما مستحق باخت هم نبود. این بازیکنان حرفه‌ای و گران قیمت السد بودند که توانستند از تجارب گران‌بهای خود در این رقابت‌ها استفاده کنند و بازی شش امتیازی را روی یک ارسال هدفمند و با جاگیری بازیکن کره‌ای در نقطه کور خط دفاعی فولاد، از تیم خوزستانی ببرند و خود را به صدر جدول گروه D برسانند. آن‌ها قطعا صعود کرده‌ی این گروه، پیش از تقابل با النصر در آخرین ایستگاه بازی‌ها هستند.

وی درباره دلایل اصلی شکست فولاد در این بازی حساس و سرنوشت‌ساز نیز عنوان کرد: قطعا خستگی مفرط بازیکنان، عدم داشتن نیمکتی قوی، عدم دقت در پاس‌ها و زدن ضربات آخر به ویژه پس از دریافت گل، کمبود یک مهاجم هدف و یک طراح با کیفیتی که بتوانند در برخی بازی‌ها در سیستم چرخشی جایگزین شیمبا و پاتوسی در ترکیب فولاد قرار گیرد، عدم بازی‌خوانی مناسب در حین بازی، قانع شدن کادر فنی فقط به این‌که فولاد خوب بازی می‌کند، حرفه‌ای‌گری بازیکنان السد و تجربه آن‌ها در چنین سطحی از بازی‌ها، عوامل مهم شکست فولاد در این دیدار مهم به شمار می‌روند.

یزدانی گفت: همچنین یکی از مشکلات فولاد بی‌برنامه‌گی در دیدارهایی بود که می‌توانست برنده از بازی خارج شود اما متاسفانه نکونام و دستیارانش برای چنین لحظاتی برنامه‌های خاصی نداشتند تا چنین بازی‌های مهم و ‌سرنوشت‌سازی را مدیریت کنند. آن‌ها می‌توانستند با گردش و حفظ توپ و کُند کردن بازی و بردن آن به کناره، بازی‌ها را کنترل و اداره کنند، کاری که النصر و السد آن را مقابل فولاد به خوبی انجام دادند. البته عدم انجام این ‌کار نیز حکایت از عدم تجربه کافی فولادی‌ها در بالاترین رقابت‌های فوتبال آسیا دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه نکونام در ‌چهار دیدار رفت و برگشت، بازی را در نیمه دوم به مربیان النصر و السد واگذار کرد تا عملا نشان دهد هنور در چنین دیدارهایی به پختگی نرسیده است. البته نکونام و شاگردانش تجارب گران‌بهایی به قیمت کنار رفتن از لیگ قهرمانان آسیا کسب کردند که در صورتی ‌که فولاد مجددا به سهمیه آسیایی برسد، آن‌ها می‌توانند از این تجربه در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا به خوبی استفاده کنند. زندگی همچنان ادامه دارد و این شکست‌ها هستند که پلی برای پیروزی‌های ‌آینده می‌شوند. ضمن این‌که نباید از حق گذشت که فولاد حقیقتا در گروه مرگ قرار گرفته بود و نزدیکی امتیازات آن‌ها تایید این مهم است.

این کارشناس فوتبال با اشاره به تعویض‌های نکونام‌ در دیدار شب گذشته مقابل السد، گفت:‌ تعویض‌های مناسب و خوبی را انجام داد اما این تعویض ها دیر صورت گرفتند. ورود بازیکنان جدید فولاد سبب شد که شاگردان نکونام بر بازی مسلط شوند و السد را کاملا در لاک دفاعی فرو ببرند. ای کاش نکونام این تعویص‌ها را پیش از دریافت گل انجام می‌داد زیرا تعویض‌هایش می‌توانست روند بازی را تغییر دهد. در مجموع فولاد بازی‌های قابل قبولی از خود در آسیا به نمایش گذاشت اما در فوتبال موارد زیاد باید در کنار هم قرار بگیرند تا یک تیم بتواند از چنین گروه سخت و دشواری صعود کند.

وی خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم کنم پیش از شروع بازی‌ها، کمتر کسی انتظار داشت فولاد از این گروه صعود کند اما در هم کوبیدن العین در پلی‌آف و بازی‌های فوق‌العاده دور رفت مقابل السد، الوحدات و النصر، همه را امیدوار کرد که فولاد توان و پتانسیل صعود از این گروه را دارد اما متاسفانه نکونام و همکارانش نتوانستند از دو دیدار مهم و تعیین کننده دور برگشت برابر النصر و السد حتی یک امتیاز بگیرند. چنانچه فولادی‌ها از دو دیدار اخیرشان یک امتیاز هم می‌گرفتند، به نوعی صعودشان تضمین شده بود. به هر حال فکر می‌کنم تمامی علاقه‌مندان فوتبال ایران و به ویژه خوزستان از دیدارهایی که فولاد به نمایش گذاشت، لذت بردند زیرا بازیکنان فولاد تمام توان خود را گذاشتند و چیزی کم نگذاشتند اما فشردگی بازی‌ و دیدار سخت در پلی آف مقابل العین و بسته بودن پنجره نقل و انتقالات و بی‌تجربگی بازیکنان در چنین تورنمنت‌هایی دست به دست هم دادند تا کار فولاد به این شکل رقم بخورد.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها