خداحافظ پابلیتو

ستاره تیم ملی ایتالیا در جام جهانی 1982 از دنیا رفت.

خداحافظ پابلیتو

وقتی صحبت از قهرمانان ملی کشورها می‌شود، معمولا ذهن به سمت افرادی می‌رود که حداقل دوران جوانی را گذرانده و با کوله باری از تجربه پا به دوران میان سالی گذاشته‌اند. اما در خاطره جمعی فوتبال دوستان ایتالیایی، این مساله کاملا متفاوت است. قهرمان ملی آنها جوانی 26 ساله بود که اولین قهرمانی آتزوری در تاریخ ادوار جام جهانی را در سال 1982 برای‌شان به ارمغان آورد. صحبت از پائولو روسی است که خانواده‌اش روز پنجشنبه اعلام کردند در سن 64 سالگی و در شهر سیه‌نا از دنیا رفت. حالا در عرض کمتر از دو هفته، ایتالیایی‌ها هم مثل مردم آرژانتین بزرگترین اسطوره فوتبالی خود را از دست دادند.

پائولو روسی برای تبدیل شدن به یک اسطوره فقط به یک جام جهانی نیاز داشت. اما اتفاقات دو سال منتهی به جام جهانی 1982 اسپانیا در این زمینه بسیار تاثیرگذار بود. در سال 1980 یک پرونده تبانی در فوتبال ایتالیا به نام توتونرو ( شرط بندی سیاه ) به بمب خبری آن سال تبدیل شد. صحبت از تبانی در بعضی بازی‌ها بود که در نتیجه 13 تیم از سری A و B مورد تحقیق قرار گرفتند. تیم پروجا که روسی آن روزها در آن تیم بازی می‌کرد، یکی از آن 13 تیم بود. روسی در ابتدا با سه سال محرومیت رو به رو شد، اما در ادامه یک سال این محرومیت بخشیده شد و روسی دو سال حق بازی کردن نداشت؛ همان یک سال بخشش، سرنوشت فوتبال ایتالیا را عوض کرد.

خداحافظ پابلیتو

درست چند روز پیش از شروع جام جهانی اسپانیا، محرومیت روسی تمام شد. انزو بیرزوت در میان تمام انتقادها، روسی را به تیم ملی دعوت کرد. منتقدان می‌گفتند روسی دو سال از فضای فوتبال دور بوده و نمی‌تواند به آتزوری کمک کند. این حرف آنها تا پایان بازی‌های مرحله گروهی درست بود زیرا روسی نتوانست در سه بازی ابتدایی هیچ گلی به ثمر برساند. هنرنمایی روسی از دو بازی ابتدایی مرحله حذفی و مقابل غول‌های آن زمان دنیای فوتبال یعنی آرژانتین و برزیل شروع شد.

در پیروزی 2 بر یک ایتالیا مقابل آرژانتینی که مارادونا را داشت، روسی اگرچه گلی نزد اما نقش مهمی در ثبت چنین نتیجه‌ای داشت. بازی بعدی مقابل برزیل بود و خیلی‌ها تصور می‌کردند این نقطه، پایان حضور آتزوری در اسپانیا است. اما روسی در آن بازی به یاد ماندنی هت تریک کرد و تیمش با نتیجه 3 بر دو به مرحله بعد رفت. در بازی نیمه نهایی مقابل لهستان نیز، روسی زننده هر دو گل تیمش بود. در بازی فینال هم ایتالیا مقابل آلمان غربی به پیروزی 3 بر یک رسید که روسی زننده گل اول بود. روسی بعدها اعلام کرد پیروزی مقابل آلمان شرقی در واقع یک رستگاری شخصی در مقابل آن دو سال محرومیت بود.

بعد از آن جام جهانی، روسی به قهرمان اول ایتالیایی‌ها تبدیل شد و همه مردم لباس شماره 20 او را بر تن می‌کردند که پشتش نوشته بود « پابلیتو » ( لقبی که مردم ایتالیا به روسی داده بودند ). درخشش روسی در جام جهانی 1982 باعث شد او به افتخاری برسد که هنوز هیچ فوتبالیستی آن را تکرار نکرده است. او در آن سال موفق شد قهرمانی جام جهانی، کفش‌ طلای جام جهانی، توپ طلای جام جهانی و توپ طلای فرانس فوتبال را از آن خود کند.

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها