عصر سلطنت ژرمن‌ها

در حالی بازی‌های مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان امشب آغاز می‌شود که سه مربی از چهار مربی، آلمانی هستند.

عصر سلطنت ژرمن‌ها

بعد از بازی عجیب بارسا و بایرن و آن شکست مفتضحانه، آمارها و رکوردهای بیرون آمد که رسانه‌ها کم و بیش به آن پرداختند. یکی از رکوردهای جالبی که بعد از قطعی شدن صعود بایرن به نیمه نهایی بر جا ماند، این بود که از چهار مربی حاضر در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان، سه مربی آلمانی بودند. توماس توخل با پاری‌سن ژرمن، یولین ناگلزمن با لایپزیش و هانسی فلیک با بایرن مونیخ به این مرحله رسیدند تا برای اولین بار در تاریخ UCL سه مربی با یک ملیت در این مرحله حاضر باشند. به نظر می‌رسد روندی که یورگن کلوپ از سال گذشته با لیورپول به راه انداخته و اسم مربیان آلمانی را بار دیگر سر زبان‌ها انداخته، قرار است ادامه‌دار باشد. بررسی کوتاه گذشته فوتبالی این سه مربی، نشان می‌دهد این موفقیت آلمان‌ها به هیچ وجه تصادفی و یک شبه نبوده است.

گذشته شبیه به هم

طی سال‌های گذشته شاهد ورود بازیکنان بزرگ دنیای فوتبال به عرصه مربیگری بوده‌ایم که در برخی از موارد همچون زیدان، این روند موفقیت روی نیمکت مربیگری هم ادامه داشته است. اما در مورد این سه مربی به هیچ وجه چنین مساله‌ای وجود نداشته است. یکی از مواردی که بین این سه نفر تقریبا یکسان است، دوران کوتاه بازیکنی است.

هانسی فلیک 55 ساله دوران فوتبال خود را در سال 1983 و در تیم ساندهوسن شروع کرد و 10 سال بعد با سابقه بازی در بایرن و کلن، فوتبال حرفه‌ای را کنار گذاشت. این دوران برای توخل 12 سال و برای ناگلزمن اصلا به سطح بزرگسالان نرسید و در همان رده جوانان فوتبال را کنار گذاشت. هر سه این افراد به محض پایان دوره فوتبال خود، به سمت مربیگری رفتند. فلیک تا قبل از آنکه دستیار یواخیم لوو در تیم ملی آلمان شود، سابقه مربیگری در لیگ آماتوری آلمان، لیگ دسته سوم بوندس لیگا و همچنین دستیاری مربیانی همچون تراپاتونی و لوتار ماتئوس را در کارنامه داشت.

عصر سلطنت ژرمن‌ها

توخل نیز مربیگری را در 27 سالگی و از تیم جوانان اشتوتگارت شروع کرد. رفتن به ماینز در سال 2009 به عنوان جانشین کلوپ و سپس نشستن روی نیمکت دورتموند در سال 2015 باز هم به عنوان جانشین کلوپ، به خوبی نشان می‌دهد که این مربی صاحب سبک برای خروج از فوتبال آلمان و رسیدن به نیمکت تیمی همچون پاری‌سن ژرمن، پله پله گام برداشته است.

عصر سلطنت ژرمن‌ها

اوضاع برای ناگلزمن هم تقریبا همین طور بود. او که زمانی دستیار همین توخل در آگزبورگ بود، اولین تجربه مربیگری‌اش به تیم زیر 19 ساله‌های هوفنهایم بر می‌گردد. او سپس روی نیمکت تیم اصلی هوفنهایم نشست و بعد از سه سال همراه با موفقیت، عازم لایپزیش شد. نکته جالب اینجاست که این روند در مورد دیگر مربیان موفق آلمانی نیز تکرار شده است. به عنوان مثال، یورگن کلوپ در 34 سالگی و به محض اعلام بازنشستگی خود در تیم ماینز، به عنوان سرمربی روی نیمکت همین تیم نشست و هفت سال هدایت آن را بر عهده داشت.

عصر سلطنت ژرمن‌ها

ایجاد فضای دوستانه در تیم

صرفنظر از تفکرات تاکتیکی این سه مربی، در مورد فضای حاکم بر تیم‌های آنها نیز باز می‌توان تشابهاتی پیدا کرد. آنچه که رسانه‌های ورزشی آلمان در مورد آنها گزارش کرده‌اند این است که فلیک، توخل و ناگلزمن در تمام تیم‌های تحت هدایت خود رابطه نزدیکی با بازیکنان داشته‌اند و فضای تعاملی فوق‌العاده‌ای در تیم حاکم بوده است.

خود فلیک می‌گوید حضور به عنوان دستیار تراپاتونی به من یاد که چگونه با بازیکنان ارتباط صمیمانه برقرار کنم. گفته بازیکنان و اعضای تیم‌ها نیز نشان می‌دهد فلیک به خوبی این موارد را یاد گرفته بود. به عنوان مثال، آرنه فردریش یکی از بازیکنان تیم ملی آلمان در یورو 2008 و جام جهانی 2010 در مورد فلیک می‌گوید: « او خیلی صادقانه با بازیکنان صحبت و با روی خوش از انتقادات استقبال می‌کرد. صحبت او با ما فقط در مورد فوتبال نبود، او از هر بهانه‌ای برای ارتباط برقرار کردن با بازیکنان استفاده می‌کرد».

در مورد توخل هم گفته می‌شود او به بازیکنان برای بیان نظرات‌ تاکتیکی‌شان آزادی عمل می‌دهد و از هر فرصتی برای صحبت کردن با آنها استفاده می‌کند. این وضعیت برای ناگلزمن که 33 سال دارد، بیش از بقیه صدق می‌کند. او در اولین روزهای آمدن به لایپزیش از بازیکنان خواست برای صدا کردنش به جای کلمه «شما» از « تو » استفاده کنند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشند. او در مورد انتخاب کاپیتان و حتی تاکنیک تیمش در هر بازی، با همه بازیکنان تیم مشورت می‌کند.

باکس گزارش: سخت‌گیری آلمانی

یکی از مواردی که باعث شده طی یک دهه اخیر، مربیان آلمانی پیشرفت و موفقیت زیادی در فوتبال اروپا و دنیا داشته باشند، به سخت‌گیری‌هایی بر می‌گردد که فدارسیون فوتبال این کشور برای مربیان وضع کرده است. هر مربی که می‌خواهد در سه سطح بوندس‌لیگایک، دو و سه فعالیت کند، باید اول از همه مدرک حرفه‌ای یوفا را کسب کند که معتبرترین مدرک فوتبالی در اروپا محسوب می‌شود.

همچنین علاوه بر آزمون‌های عملی و کتبی و حضور در تمرینات تیم‌های مختلف، هر مربی باید 800 ساعت واحد آموزشی را پشت سر بگذارد. این در حالی است که این الزام برای مربیان یوفا فقط 240 ساعت است. در کنار اینها، فدراسیون فوتبال آلمان برنامه‌ای تحت عنوان « معلم فوتبال » آموزش می‌دهد که تمامی مربیان آلمانی مطرح این روزهای اروپا، فارغ التحصیلان سال‌های گذشته آن بوده‌اند.

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها