نژادپرستی و فوتبال

نژادپرستی موضوعی نیست که مختص فوتبال یا کشوری خاص باشد. در جای‌جای دنیا، در خصوص مسائل مختلف هر ازگاهی، نژادپرستی بروز می‌کند، گاهی ملتی برابر ملت دیگر و گاهی هواداران یک تیم علیه بازیکن رقیب.

نژادپرستی و فوتبال

توهین و فحاشی به بازیکنان فوتبال -چه در مستطیل سبز و چه در دنیای مجازی تبدیل به مشکلی بغرنج شده که قابل کتمان هم نیست. یکی از کارهایی که در محل انجام این توهین‌ها علیه توهین و فحاشی صورت گرفته، اقدام CR7 بود که در بازی مقابل یوونتوس در سانتیاگوبرنابئو و در چارچوب رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا پرچمی به دست داشت که روی آن نوشته بود: "NO TO RACISM" به فراوان یافت می‌شود، بازیکنانی که طاقت توهین‌ها را ندارند و در جریان بازی هر کاری می‌کنند تا عصبانیت خود را نشان دهند؛ توپ را به سمت هوادارانی که به آن‌ها توهین می‌کنند شوت می‌کنند، موز پرتاب شده به سمت‌شان را می‌خورند و یا در نهایت تصمیم به ترک زمین می‌گیرند.

به قول ستاره پرتغالی یووه که از کالیدو کولیبالی حمایت کرده بود؛ دنیا و فوتبال به احترام و آموزش نیاز دارد نه به نژادپرستی، اهانت و تبعیض.

هواداران هم که بعضا نمی‌دانند هدفشان از این کار چیست با اعمالی نظیر پرتاب موز، میمون و شامپانزده گفتن به سیه‌چرده‌ها، نشان دادن انگشت خود به قصد توهین و فحاشی به خود و خانواده بازیکن نژادپرستی و توهین‌های نژادپرستانه را شکل می‌دهند. نگاهی به توهین‌های نژادپرستانه به بازیکنان سیاه‌پوست در سال‌های اخیر در فوتبال دنیا، این ورزش مهیج که میلیون‌ها طرفدار خود را مقابل خود می‌نشاند، داریم.

روملو لوکاکو سنگین و بلژیکی

تازه‌ترین توهین علیه یک بازیکن رنگین‌پوست در ورزش(زائد) فوتبال مربوط به مهاجم نوک قدبلند و تنومند تازه اینتر، روملو روکاکو است. این بازیکن بلژیکی در جریان بازی مقابل (؟؟) پس از به ثمر رساندن گل پیروزی تیمش از روی نقطه پنالتی توسط هواداران کالیاری، میمون خطاب شد که نگاه چپ چپ و خشمگین او را در پی داشت. استادیوم تیم کالیاری، ساردین، به جایی برای توهین‌ به سیاه‌ها تبدیل شده، پیش از لوکاکو افرادی همچون بلیز متوئیدی، مویس کین و سولی مونتاری هدف آماج توهین‌ها و فحاشی هواداران کالیاری قرار گرفته اند.

پل پوگبا هافبک فوانسوی

پل پوگبا میدان‌دار تیم منچستر یونایتد در هفته ابتدایی لیگ برتر جزیره یک پنالتی از دست داد تا تیمش مقابل ولورهمپتون با تساوی 1-1 دو امتیاز اول فصل را از دست بدهد. بعد از این بازی شبکه‌های اجتماعی و به خصوص توئیتر محلی شد برای توهین‌های نژادپرستانه علیه او. بازیکنانی همچون هری مگوایر و مارکوس رشفورد از هم‌تیمی شان حمایت کردند و پوگبا هم در توئیتی عنوان کرد که این الفاظ و توهین‌ها فقط او را قوی خواهد کرد و لاغیر.

جوردی اوسی بازیکن قرضی بوخوم

در جریان یک بازی دوستانه، توهین به ملیت و رنگ بدن جوردی اوسی توسط بازیکن حریف، باعث شد تا این بازیکن 20 ساله و جویای نام که به صورت قرضی از آرسنال به بوخوم آمده جریان بازی را رها کرده و با چشمانی اشک‌بار زمین را ترک کند.

مالکوم وینگر و بازی‌ساز تیم فوتبال زنیت روسیه

مالکوم فیلیپه سیلوا دِ اولیویرا پس از ترک تیم کورینتانس برزیل وارد فوتبال فرانسه شد و با تیم بوردو توانست در فوتبال اروپا حضور یابد. تیم سوم این بازیکن بارسلونا اسپانیا بود که با مبلغ 41 میلیون یورو به لالیگا قدم گذاشت. دقایق بازی مالکوم برای تیم فوتبال بارسلونا در فصل گذشته به 1000 دقیقه نرسید و تنها با چهار گل زده اسپانیا را به مقصد زنیت روسیه ترک کرد.

ظاهرا مالکوم به عنوان یک وینگر و گل‌ساز برای مهاجمانی همچون آزمون و ژوبا پا به سرزمین تزارها نهاد اما غافل از اینکه مدیران زنیت برای اینکه سنت تیم‌شان حفظ شود نه تنها نباید این بازیکن را بفروشند بلکه نباید حتی بازیکن سیاه‌پوست بگیرند. وی بعد از حضور اول خود برای تیم زنیت در مقابل تیم کراسنودار در هفته چهارم لیگ روسیه، با پلاکاردی که حاوی عبارت" از رهبران باشگاه به خاطر وفاداری‌شان به حفظ سنت‌ها تشکر می‌کنیم" بود مواجه شد. این پلاکارد نشان دهنده آغاز فرآیند خروج مالکوم از این تیم روسی است.

در تاریخ باشگاه زنیت روسیه بازیکن رنگین‌پوست وجود نداشته و مالکوم به نوعی اولین آن‌ها است که با 40 میلیون یورو از آزلگرونا به آبی و سفیدهای سن‌پطرزبورگ پیوست. اگر این اتفاق رخ دهد، مالکوم چه حسی پیدا می‌کند برای خروج از تیمش و توهینی که به او شد؟

پاپاکولی دیوپ سنگالی

هافبک 180 سانتی‌متری و 33 ساله تیم فوتبال ایبار در جریان بازی با اتلتیکو مادرید و لوانته در رقابت‌های لالیگا با توهین‌های مستقیم هواداران مواجه شد و تصمیم به ترک بازی گرفت. سپ بلاتر، رئیس وقت فیفا که از تداوم رفتار های نژاد پرستانه در ورزشگاه های فوتبال به شدت عصبانی بود، عنوان کرد: "به جای بستن قسمتی از ورزشگاه، باید از این تیم ها امتیاز کم شود و یا به دسته های پائین تر تنزل پیدا کنند."

کالوس کامنی دروازه‌بان کامرونی

کارلوس کامنی دروازه‌بان کامرونی که سابقه بازی در تیم‌های اسپانیول، مالاگا و فنرباغچه را دارد از سوی هواداران مورد توهین قرار گرفت. پرتاب موز به سمت او و اطلاق دادن عناوینی همچون حروم‌زاده بودن، آشغال و از اینجا گمشو بیرون از جمله آزارهایی بود که هواداران نسبت به این دوازه‌بان روا داشتند.

ساموئل اتوئو فوتبالیست کامرونی

بازیکن سابق تیم فوتبال اینتر و بارسلونا در جریان بازی تیم‌های بارسلونا و ساراگوسا در دقیقه 76 تصمیم به ترک زمین گرفت. ساموئل از شدت توهین‌های هواداران به تنگ آمد چراکه هوادارن تیم حریف به او میمون می‌گفتند که در نهایت با وساطت داور بازی و ریکارد سرمربی وقت تیم فوتبال بارسلونا اتوئو به زمین برگشت و بازی از سر گرفته شد.

ماریو بالوتلی بازیکن تیم ملی ایتالیا

ماریو بالوتلی به دلیل رنگ نژادی از این قائله مستثنی نماند و در بازی تیم‌های میلان و اینتر در لیگ سری آ ایتالیا از سوی هواداران اینتر مورد اهانت قرار گرفت.

کوینگ پرنس بوآتنگ آلمانی

برادر ژروم بوآتنگ، مدافع میانی تیم ملی آلمان، که در حال حاضر راهی تیم بارسلونا شده در زمان بازی‌اش برای تیم میلان ایتالیا در مقابل تیم پاتریسا و در بازی دوستانه، پس از توهین‌ هواداران علیه او توپ را به سمت هواداران شوت کرد و تصمیم به ترک زمین گرفت. پرنس بوآتنگ بعد از آن بازی عنوان کرد که در هر بازی که به او اهانت شود، زمین را ترک می‌کند و اگر یک‌بار دیگر به او توهین شود فوتبال را کنار می‌گذارد.

علی ساقی، خبرنگار ورزشی

منبع: ورزش سه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها