فتاحی، مردی با کمترین تقصیر و بیشترین مجازات

پشت پرده اتفاقات اهواز چه بود؟

شب گذشته در حالی که می‌شد یک اختتامیه زیبا برای فوتبال ایران در فصل فوتبالی 97/98 برگزار شود، اما ناهماهنگی‌ها و تصمیمات عجیب و غریب مسئولان مختلف برگزاری مسابقه، یک سیرک کامل به راه انداخت.

پشت پرده اتفاقات اهواز چه بود؟

قرار بود از ساعت 21:00 یکشنبه شب، 12 خردادماه دو تیم پرسپولیس و داماش در فولادآره‌نا اهواز به مصاف یکدیگر بروند تا پرونده فصل فوتبالی 97/98 ایران به پایان برسد، اما چه شد که این همه ماجرای عجیب و غریب رقم خورد تا فوتبال ایران مضحکه خاص و عام شود؟

فعلا از فوتبال‌دوست تا مسئول، فتاحی را مقصر می‌دانند. این مطلب قرار نیست ناکارآمدی سعید فتاحی در طول فصل را کتمان کند یا به دنبال توجیه ضعف وی باشد، اما فعلا می‌خواهیم فقط و فقط ماجراهای شب گذشته را مرور کنیم. سوال این است که آیا فقط فتاحی مقصر بود؟ یعنی با حذف تنها یک نفر به نام فتاحی، مشکلات فوتبال ایران در برگزاری مسابقات به پایان می‌رسد؟

صورتجلسه هماهنگی قبل از بازی منتشر شود

بر اساس قانون، شب قبل از برگزاری مسابقه، مسئولان دو تیم به همراه دست‌اندرکاران اجرایی مسابقه جلسه‌ای را برگزار می‌کنند که اتفاقا در این جلسه علاوه بر نماینده حراست اداره کل ورزش و جوانان آن استان، نماینده یگان و تامین امنیت نیز حضور م‍‌‌ی‌یابد. بر اساس اظهارات مدیرعامل باشگاه داماش و البته سفر طولانی هواداران این تیم از رشت به اهواز، مشخص است که سرپرست باشگاه داماش و مدیررسانه‌‎ای این باشگاه قطعا از حضور هواداران و تعداد آنها مطلع بوده‌اند.

سوال اول اینکه آیا در جلسه هماهنگی پیش از بازی، (شنبه شب) این موضوع به اطلاع حاضرین در جلسه رسیده؟ به احتمال 99 درصد پاسخ مثبت است. در صورت اعلام احتمالی باشگاه داماش، چرا نهاد اجرایی مربوطه که در این مورد حراست اداره کل ورزش و جوانان خوزستان به همراه یگان ویژه بوده‌است، هماهنگی لازم را نداشتند و از ابتدا یک بلوک (فراموش نکنید که فقط 300 هوادار رشتی می‌خواستند در ورزشگاه حضور یابند) را برای هواداران داماش در نظر نگرفتند؟

فتاحی چه‌کاره است؟

یک سنت اشتباه و عجیب در فوتبال ایران سال‌هاست که وجود دارد. شما ممکن است با وجود اینکه بلیت در دست داشته‌باشید، اما به دلیل پر شدن ورزشگاه راه به صندلی خریداری شده خود نداشته‌باشید! دلیل این اتفاق چیست؟ یگان ویژه و بقیه نهادهای کنترل‌کننده نظم ورود هواداران به ورزشگاه، معمولا پس از اینکه با ازدحام جمعیت در بیرون از ورزشگاه روبه‌رو می‌شوند، تصمیم عجیبی می‌گیرند. در چنین مواقعی برای خلوت شدن منطقه، پلیس اجازه می‌دهد هواداران فارغ از اینکه بلیت تهیه کرده‌اند یا نه، وارد ورزشگاه شوند.

همین موضوع دلیل اصلی پشت در ماندن هوادارانی ست که بلیت از قبل تهیه کرده‌اند. دقیقا با همین تفاسیر است که برای دربی تهران مثلا 60 هزار بلیت فروخته می‌شود، اما هنگام برگزاری مسابقه تمام سکوها و راهروها مملو از هوادار است!

فتاحی و سازمان لیگ در اتفاقات دیدار شب گذشته چه تقصیری داشته‌اند؟ هرچند میثاقی به خاطر اینکه نگران به هم خوردن برنامه‌ریزی‌های پخش شبکه سه بود، از هوادار داماش تا فتاحی را بی‌نصیب نگذاشت، اما واقعیت این است که توقع می‌رفت، گزارشگر سابق برنامه 90 به واسطه تجربه و مشاهدات عینی‌اش از اتفاقاتی که در بازی‌های مهم فوتبال ایران می‌افتد، به این نکته اشاره می‌کرد و ریشه اصلی این بی‌نظمی‌ها را به مردم معرفی می‌کرد.

فتاحی برکنار شد، فوتبال زیبا می‌شود؟

مدل مدیریتی فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان آیینه تمام‌نمای وضعیت ورزش ایران است. عده‌ای پنهان می‌شوند و عده‌ای هم روی موج، سعی در تهطیر خود و کاستن از تقصیرات‌شان دارند. در این میان باید 2 3 نفر هم فدا شوند، چه کسی بهتر از فتاحی و احیانا یکی دو نفر دیگر؟

باز هم تاکید می‌کنم در ناکارآمدی مستمر فتاحی و مسئولان برگزاری مسابقات سازمان لیگ شکی نیست، اما تقلیل اتفاقات دیروز به کم‌کاری امثال فتاحی، قطعا دردی از فوتبال عجیب و غریب ما دوا نمی‌‎کند.

نکته آخر اما واکنش سیاسیون به اتفاقات شب گذشته است، در آخرین اقدام چند نماینده مجلس هم مدعی پیگیری حوادث اهواز هستند، اما سوال اینجاست آخرین باری که ماه‌ها وقت مجلس را گرفتید و پس از اتفاقات بازی معروف کارت به کارت پرسپولیس-سپاهان، به بررسی پرداختید، چه چیزی عاید فوتبال ایران شد که این بار بشود؟

شروین رمضانی

منبع: جایگاه ویژه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها