سیروس همتی: عاشق تهران هستم

سیروس همتی ‌گفت: من به شدت عاشق تهران هستم و خلوتی و تمیزی هوای تهران در روزهای نوروز را می پسندم.

سیروس همتی: عاشق تهران هستم

به بهانه بهار و ایام نوروز به سراغ سیروس همتی نویسنده , کارگردان و بازیگر تئاتر , تلویزیون و سینما رفته ایم تا از حال و هوای او در ایام نوروز و بهار با خبر شویم. در ادامه می توانید مصاحبه سیروس همتی باباشگاه خبرنگاران جوان بخوانید.


آقای همتی از حال و هوای بهار 98 برای ما بگویید.
امسال نخستین سال درگذشت پدر همسرم است و ما مراسمی محترم داریم , درروزهای ابتدایی نوروز در خانه می نشینیم و میزبان مهمانان خود هستیم. من در سومین روز از سال 1391 پدر خود را از دست دادم و معمولا تا این لحظه ایام نوروز خاطرات خوبی برای من نداشته است. من به شدت عاشق تهران هستم , خلوتی و تمیزی هوای تهران در روزهای نوروز را می پسندم و آدمی نیستم که با افزایش قیمت هتل ها , مسافرخانه ها و جاده های شلوغ را تایید کنم ما در ایامی غیر از عید سفر می کنیم و فکر می کنم اگر مردم تقسیم بندی در کارهای خود داشته باشند و از گرانی در ایام نوروز استقبال نکنند , می توانند در طول 365 روز هم ایام نوروز را بگذارنند. من به شدت از ترافیک و شلوغی های جاده ها در ایام نوروز بیزار هستم . اساسا انسانی هستم که در شرایط بحرانی با نخریدن آجیل برای پایین آمدن قیمت آن موافق و شاید یک خانواده مانند خانواده همتی یک صدم درصد سبب کاهش قیمت آجیل شوند این کار را می کنیم.


شما کدام سین هفت سین را بیشتر دوست دارید؟
با توجه به شرایط اقتصادی که از همه سراغ دارم , سکه را بیشتر دوست دارم. واقعیت امر این است که تعاریف و معیارها عوض شده و اولین سوال هر کس این است که پول کجاست ؟ و به محض اینکه کاری پیشنهاد می شود , می گوییم : چقدر می دهید؟ در صورتی که 10 سال پیش کارگردان و فیلمنامه مهم بودند و بعد از تست گریم وارد مسائل مالی می شدیم و شاید سوال چقدر می دهید ششمین سوال ما بود ولی الان اولین یا دومین سوال ما شده است . این بدان معنی است که لطمه ایی که اقتصاد به معیار زندگی ما زده سبب از دست دادن ایمان , عشق , آرامش و امنیت شده است .
و من به جمله مولا علی اعتقاد دارم که می گویند زمانی که فقر وارد می شود ایمان از پنجره خارج می شود.


اگر بخواهید یک سین دیگر به هفت سین اضافه کنید, آن چیست؟
سلامتی و سربلندی . از خدا دو چیز می خواهم ؛ راه هیچ انسانی به دادگاه ها و بیمارستان ها باز نکند. من به دلیل تحقیقات میدانی کاری و نمایشنامه ها درگیر این ها بوده ام و این دعا را از درون قلبم آرزو می کنم.

از نظر شما بهترین عیدی چیست؟
کتاب. باید بپذیریم که دنیای بعد از ما مطالعه کمتری خواهند داشت . دوره قبل از ما شاهنامه را حفظ بودند و این در حالی بود که سواد نداشتند. دانش آموزان این دوره شاهنامه و اشعار مولانا را خیلی کم می شناسند . احساس من این است که چیزی که این نسل می تواند به نسل بعدی خود هدیه کند , کتاب است.

شما در ایام نوروز کتاب می خوانید؟
من عاشق کتاب هستم و نمی توانم بدون کتاب زندگی کنم . در صفحات مجازی خود به معرفی کتاب ها و دلیل معرفی آن ها می پردازم و من در حال حاضر مشغول مطالعه رمان « همه می میرند» هستم.

برای ایام نوروز چه کتاب هایی را به مخاطبان پیشنهاد می دهید؟
کتاب هایی با ویژگی طنز را برای ایام نوروز به مخاطبان پیشنهاد می دهم. کتاب « کبریت بی خطر» , «موش و گربه عبید زاکانی» , « اشعار ایرج میرزا» و کتاب « ننه کاراته» را پیشنهاد می کنم.

آقای همتی برای مردم ایران در سال جدید یک آرزو کنید.
آرزو می کنم ریشه اختلافات کنده شود. 28 سال است که تدریس می کنم و چندین سال دبیر نمونه بودم و از بیان حقوق دریافتی خود ابایی ندارم . برخی از افراد روی چه اصل و حسابی در آمد بالا دارند و این اختلاس ها از کجا می آید . من ناراحت اتفاقات سیاسی , اجتماعی که در جامعه رخ می دهد , هستم و آرزو می کنم که این اختلاس ها قطع شود و سین اختلاس از سفره برخی مدیران برداشته شود . باید کمپینی برای نپذیرفتن افراد اختلاس گر از سوی کشورهای دیگر به پا شود و باید پولی که از کشور خارج کرده اند را بلوکه کنند زیرا این پول مردمانی است که با باور قلبی خود جنگیده و دفاع کردند. امیدوارم در چهلمین سال انقلاب ریشه اختلاس ها از کشور کنده شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها