آمادگی تحویل ۵ هزار توکن سامن به ناشران از امروز/ امنیت توکن‌های جدید بالاست

آمادگی تحویل ۵ هزار توکن سامن به ناشران از امروز/ امنیت توکن‌های جدید بالاست

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم مراسم رونمایی از طرح توسعه سامانه مجوز نشر (سامن) بعدازظهر امروز شنبه 14 اسفند با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی ارشاد، محمد سلگی مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، موسویان مدیر دفتر توسعه رسانه‌های دیجیتال و جمعی از ناشران در سالن دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزارشد.

موسویان مدیر دفتر توسعه رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در این مراسم در سخنانی، گفت: رونمایی امروز یکی از حرکت‌های جدیدی است که در وزارت ارشاد نسبت به وزارتخانه‌های دیگر روی می‌دهد و آن استفاده از طرحی مجهز بعه امضای دیجیتال است، ما انتظار داریم در معاونت‌های دیگر ارشاد نیز اینگونه امور توسعه یابد.امروز انتقال به سرویس دهنده‌ها در کشورهای توسعه یافته برداشته شده و افراد در هر زمان می‌توانند خدمات دریافت کنند. درسال 2016کره جنوبی توانست همه سرویس‌های دولتی خود را در اختیار مردم بدون حضور درپیشخوان‌ها قرار دهد ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

وی گفت: استفاده از توکن(شناسه الکترونیک) باید مناسب سیستم عامل جدید و توقع کاربران در وزارت ارشاد ارتقا می‌یافت، تعداد توکن‌ها محدود بود و البته در زمان راه اندازی سال 85 قابل قبول بود، اما با افزایش تعداد کاربران سیستم قدیم توقع را برطرف نمی‌کرد و نیاز بود تا سیستم جدیدی جایگزین شود. همچنین با توجه به اینکه تعداد کاربران در حال افزایش هستند باید سیستمی قوی‌تر طراحی می‌شد، خوشبختانه توکن‌های هوشمند امروزی امکان تطبیق خود با محیط را دارند، توکن‌های جدید پیشرفته ترین توکن‌های موجود هستند که با توجه به تحقیقات ما انتخاب شده‌اند.

موسویان تصریح کرد: با توجه به حمایت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هزینه هر توکن با امضای دیجیتال هر ناشر بالغ بر 127 هزار تومان است که توسط وزارت ارشاد پرداخت شده و توکن‌ها به صورت هدیه در اختیار ناشران قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به مزایای توکن‌های هوشمند گفت: شناسایی هویت افراد، نگهداری امن اطلاعات و امکان انجام و اعمال رمزنگاری با کیفیت بالا از جمله مزایای این توکن‌ها است. این توکن‌ها 1024 بیتی هستند و به این سادگی‌ها امکان شکستن رمز در آنها وجود ندارد، همچنین از قابلیت محرمانگی بالا برخوردار هستند، امضای دیجیتال در این توکن‌ها فقط اختصاص به توکن ندارد، بلکه از جامعیت بیشتری برخوردار است برای نمونه ناشران در اقامه دعوا در مجامع حقوقی می‌توانند از امضای دیجیتال خود استفاده کنند همچنین در مواردی که بعداً توسط وزارتخانه‌های دیگر اعلام می‌شود می‌توان از این امضای دیجیتال استفاده کرد. بنابراین از نظر حقوقی و قانونی این داده پیام در حکم یک سند محسوب می‌شود. این توکن‌ها بدون هیچگونه تنظیم خود را با هر محیطی تطبیق می‌دهند و وابستگی به سیستم عامل ندارند. این توکن‌ها حتی تا 5 سال نیاز به آموزش را تأمین می‌کنند و دارای خدمات هستند.

موسویان با اشاره به آمار استفاده ناشران از توکن‌ها گفت: آمار روز دهم اسفندماه نشان می‌دهد که 92.5 درصد ناشران از طریق اینترنت اقدام به ثبت اثر کرده‌اند و 488 اثر در روز دهم اسفند ثبت شده است. که از این میان 449 اثر از طریق نت و 39 اثر از طریق مراجعه به وزارت ارشاد ثبت شده‌اند، همچنین مقایسه سال 94 و 95 در ماه بهمن نشان از افزایش استفاده از سامانه مجازی دارد. در بهمن 95، 84 درصد به سامانه رجوع کردند و این آمار در بهمن 94، 34 درصد بوده است.

وی افزود: در سال 96 ما امکانات دیگری را در اختیار ناشران قرار خواهیم داد، برای نمونه ایمیل مخصوص وزارت ارشاد در اختیار ناشران قرار داده می‌شود، همچنین یک فضای امن در اختیار داده می‌شود تا ناشران بتوانند اطلاعات خود را در‌آن جاسازی کرده و بعداً‌ از هر نقطه دنیا بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران نیز در این مراسم راه‌اندازی سامانه جدید مجوز نشر را اتفاق خوبی ارزیابی کرد و گفت: با توجه به تمرکزگرایی شدیدی که در وزارت ارشاد وجود دارد این اتفاقات بسیار خوب است چرا که تا مدتی پیش استان‌های کشور ناگزیر بودند برای گرفتن مجوز نشر کتاب به مرکز بیایند. خوشبختانه در وزارت ارشاد با تفویض اختیار به برخی استانها تلاش شد تا این وابستگی به مرکز کم رنگ‌تر شود.

وی ادامه داد: اکنون که 10 استان تفویض اختیار شده‌اند، همچنان 21 استان با مرکز در ارتباط هستند. راه‌اندازی چنین سامانه‌ای قاعدتا کمک می‌کند که ظرف چند دقیقه درخواستی ثبت شود و از حضور در وزارت ارشاد برای ثبت درخواست، پیگیری و مراحل دیگر جلوگیری می‌شود. البته باید توجه داشته باشیم که شهرستان‌هایی که اخذ مجوز را ندارند باید این سیستم را به روز نگه دارند. اشکالات احتمالی آن برطرف شود تا بتوانند استفاده صحیحی داشته باشند. امیدوارم روزی برسد که ناشران حداقل مراجعه حضوری به ارشاد را داشته باشند.

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد نیز در پایان این مراسم در سخنانی گفت:از مزایای دولت الکترونیک چند دهه‌ای است که شنیده‌ایم.اینکه محدودیت‌های زمانی و مکانی برداشته می‌شود، شفافیت‌ها ایجاد می‌شود و ...

وی ادامه داد: وزارت ارشاد در دهه 80 با این نگاه وارد اتفاق تازه‌ای شد و سال 85 توکن‌ها را طراحی کرد، سال 88 از آن رونمایی شد، در سال 93 که بنده به صورت رسمی به مجموعه وزارت ارشاد پیوستم‌، احساس می‌شد که نیاز به یک تکان شدید در این حوزه وجود دارد، سال 94 این مسئله جدی‌تر شد و حس کردیم که این رفت و آمدها اعصاب‌کش است. آمارها نشان می‌داد که سال 92 و 93، 55 درصد کتابهای ما از طریق توکن به اداره کتاب منتقل می‌شوند. اما تنها 1600 ناشر از‌ آن بهره‌مند بودند. نخستین اتفاق افزایش حجم توکن‌ها بودکه انجام شد و اکنون به سه هزار ناشر افزایش یافته است. اما این افزایش تا یک جایی امکان پذیر بود و توکن‌ها از این تعداد به بعد را پاسخگو نبودند.بنابراین نیاز به طراحی توکن جدید احساس می‌شد.

صالحی افزود: کندی ورود اطلاعات، پایین بودن سرعت، خطاهای پی درپی، نا امنی در سیستم و ... موجب شد که ما سامانه جدید را که همه به عنوان سامن از آن یاد می‌کنیم راه اندازی کنیم. اتفاقات رخ داده هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی قابل اعتناست.

معاون فرهنگی ارشاد با توجه به امکانات سامانه جدید گفت: سامانه پیشین به لحاظ کمی سقفش پر بود، زمانی که به سه هزار ناشر رسیدیم دیگر قابل افزایش نبود. اما در سامانه جدید ما اکنون برای 5 هزار ناشر آمادگی تحویل توکن داریم و هر میزان که افزایش یابد، سقفش باز است و این افزایش‌ها ایجاد زحمتی برای ناشران نمی‌کند. دوم اینکه سامانه جدید فقط سامانه ناشر و اداره کتاب نیست، بلکه بررس‌ها و کل کارمندانی که با کتاب سر وکار دارند، در این سامانه عضو هستند.

وی با اشاره به ویژگی‌های کیفی نیز گفت: در بحث کیفی نیز اتفاقات خوبی رخ داده است، ارتقای امنیت اطلاعات ناشران بسیار مهم است. ما به عنوان وزارت ارشاد امین اطلاعات ناشران هستیم و ناشران باید احساس کنند که اطلاعاتشان در جای امنی نگهداری می‌شود، اینها حریم خاص ناشر است. امنیتی که دوستان طراح توکن به ما قول آن را داده‌اند، بسیار بالاست. همچنین سرعت انتقال داده‌های اطلاعات نیز بالاست.

صالحی به عدالت جغرافیایی و فرهنگی ایران در این توکن‌ها اشاره کرد و گفت: از اکنون به بعد ما معتقدیم همه ناشران امکانی شبیه امکان ناشران تهرانی را در ثبت مجوز کتاب دارند. یک پارچگی اطلاعات نیز دیگر ویژگی کیفی این توکن‌هاست. یکی از مشکلات ما این بود که ناشری در هیئت نظارت در شهری مراجعه می‌کرد و مجوز نمی‌گرفت در استان دیگری امکان دریافت مجوز پیدا می‌کرد اما اکنون با نگهداری یکپارچه اطلاعات این امکان دیگر وجود ندارد.

در انتهای این مراسم باقرزاده از انتشارات توس با ثبت نخستین کتاب در توکن سامن از این سامانه رونمایی کرد. هم‌چنین به برخی از ناشران توکن‌هایی اهدا شد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها