گفت‌وگو با سید مصطفی احمدی، تهیه‌كننده سری آخر برنامه دورهمی

همه آنچه از موزه دورهمی نمی‌دانید

روابط عمومی شبكه نسیم اعلام كرد مراسم حراج موزه دورهمی 25 آبان و همزمان با آغاز ولایت حضرت مهدی (عج) با اجرای مهران مدیری در یكی از هتل‌های تهران برگزار می‌شود.

همه آنچه از موزه دورهمی نمی‌دانید

باردیگر برنامه دورهمی كه چند ماهی است از آنتن شبكه نسیم رخت بربسته است، بر سر زبان‌ها افتاد. این روزها همه پیگیر وعده‌ای هستند كه مدیری در این برنامه به مخاطبان و مهمانانش داده بود. او در هر قسمت برنامه از مهمانانش هدیه‌ای طلب می‌كرد و قول داده بود كه این هدیه را تا فرارسیدن روز موعود در موزه‌ای به امانت نگه دارد و در نهایت به نفع زلزله‌زدگان كرمانشاه به حراج بگذارد. مدتی از این وعده گذشت و همه از سرنوشت این هدایا، محل نگهداری آنها و زمان برگزاری حراج بی‌اطلاع بودند تا این‌كه بالاخره روابط عمومی شبكه نسیم اعلام كرد مراسم حراج 25 آبان و همزمان با آغاز ولایت حضرت مهدی (عج) با اجرای مهران مدیری در یكی از هتل‌های تهران برگزار می‌شود. جام‌جم پیگیر این موضوع شد و در این مورد با سید مصطفی احمدی، تهیه‌كننده سری آخر برنامه دورهمی و همچنین پیمان قانع،‌ طراح دكور و مدیر هنری برنامه گفت‌وگو كرده است.

آیا موزه‎ای در كار هست؟
لابد تصور می‌كنید موزه دورهمی یك مكان مشخص دارد كه شاید شما هم بتوانید از آن بازدید كنید اما از این خبرها نیست! اصلا شاید بهتر بود كه از ابتدا نام دیگری برای محل جمع‌آوری این هدایا انتخاب می‌شد تا این شبهه ایجاد نشود. سیدمصطفی احمدی كه تهیه‌كنندگی سری آخر برنامه را به عهده داشته است به جام‌جم می‌گوید مكانی برای بازدید این مجموعه وجود ندارد. ظاهرا این هدایا از مهمانان برنامه دریافت و مدتی در انبار این برنامه نگهداری می‌شده است و این روزها برای بسته‌بندی به منظور حضور در حراج در حال آماده شدن هستند.
عوامل برنامه فهرست هدایای جمع‌آوری شده را حدودا تا بهمن ماه در یك كتاب نفیس منتشر كرده‌اند. دیگر هدایایی كه سال 97 به این مجموعه اضافه شده‌اند در لیست نیامده‌اند اما در كنار سایر اقلام در انبار این مجموعه نگهداری می‌شوند. در این كتاب عكس و تاریخ حضور هر مهمان در برنامه همراه كد و كیو آركد هر كالا نیز درج است كه با اسكن آنها ویدئوی همان قسمت از برنامه قابل دسترس می‌شود. دلیل ارزشمندی این هدیه هم به صورت نوشتاری در كتاب آورده شده و هم با باركد به صورت ویدئویی از زبان اهداكننده قابل دیدن و شنیدن است. به گفته احمدی قرار است این كتاب برای شركت‌كنندگان در مراسم ارسال شود و در نهایت روز حراج از هدایا به صورت بسته‌بندی رونمایی خواهد شد.

از صفر تا 100 یك ایده
پیمان قانع از سری آخر برنامه به عنوان طراح صحنه، همكاری‌اش را با گروه دورهمی آغاز كرده است. او تاکنون طراحی صحنه ماه عسل، كودك‌شو، خندوانه و ... را بر عهده داشته است و به گفته خودش معمولا آن قدر دلی با یك كار همراه می‌شود كه وظایفی بیش از سمت اصلی‌اش در كار را می‌پذیرد. قانع می‌گوید معمولا به عنوان طراح صحنه وارد می‌شوم اما كم‌كم بیش از آن خود را با ابعاد مختلف كار درگیر می‌كنم. در این برنامه هم به گفته احمدی و اذعان خودش صفر تا صد موزه دورهمی وایده طراحی كتاب و... را بر عهده داشته است و
در واقع مدیر هنری طرح موزه دورهمی است.
قانع درباره این‌كه تا به حال تصویری از این موزه منتشر نشده است، می‌گوید: الان نمی‌توانیم عكسی از همه موزه به صورت یكجا تهیه‌ كنیم چون مثلا یكی از هدایا انگشتر و دیگری موتورسیکلت است و با توجه به اندازه‌شان در كنار هم قرار دادن آنها برای عكسبرداری كمی دشوار به نظر می‌رسد ،اما همه اینها در روز حراج با آرایش منظم و با كد مشخص كنار هم قرار می‌گیرند و به نمایش گذاشته می‌شوند.

كتاب دورهمی
آنچنان كه تهیه‌كننده و مدیر هنری برنامه می‌گویند كتاب تهیه شده یك كتاب عادی و شبیه كاتالوگ نیست بلكه بسیار نفیس است و طراحی ویژه‌ای دارد. قرار است یك نسخه از كتاب به‌علاوه دعوتنامه برای همه صاحبان برند ارسال شود تا با آگاهی در این حراج شركت كنند و از محتویات موزه آگاه باشند. این كتاب حدود 200 تا 225 صفحه است و طبق آماری كه بدست جام‎جم رسیده، در سری آخر برنامه در مجموع حدود صد نفر مهمان شركت كردند و با احتساب دوره‌های پیشین احتمالا تعداد هدایای دریافتی حدود 200 تا 300 است.
قانع می‌گوید كه ویژه‌برنامه نوروز امسال به خاطر حضور مهمانان چهره، برای موزه دورهمی به لحاظ هدیه بسیار پربار بوده است اما تصویری از این هدایای دریافتی در كتاب موجود نیست، چون كتاب قبل از نوروز آماده شده است و برای همین آنها ناچارند یك ضمیمه به كتاب اضافه كنند كه شامل موارد جدیدتری مثل كتاب عادل فردوسی‌پور یا لوح خندوانه با آرم دورهمی است كه رامبد جوان به موزه اهدا كرده است.

فقط خریدارها
اگر دوست دارید شما هم یكی از تماشاچیان این مراسم باشید باید بدانید كه تا كنون برای حضور عموم در این حراج، برنامه‌ریزی نشده است. احمدی می‌گوید: همه نمی‌توانند در این مراسم حضور داشته باشند چون اگر بخواهیم ورود عموم را آزادكنیم باید یك استادیوم چندهزار نفری را تدارك ببینیم. البته این مراسم در قالب دو ویژه‌برنامه از شبكه نسیم پخش خواهد شد. او همچنین حاشیه جالبی درباره نحوه شركت صاحبان برند و صنایع مطرح می‌كند و می‌گوید: شماره‌ای اعلام كردیم اما متاسفانه به آن شماره تماس‌های بی‌ربطی هم می‌شود و برخی خارج از موضوع زنگ می‌زنند، دنبال آقای مدیری می‌گردند و یا نشانی خانه ایشان را می‌خواهند!

صداوسیما امانت‌دار می‌شود
این مدت حواشی بسیاری برای سلبریتی‌هایی كه برای كمك به زلزله‌زدگان سرپل‌زهاب كمك جمع كرده بودند پیش آمد و حتی پای عده‌ای از آنان به دادسرا نیز باز شد. منتقدان می‌گفتند كه چهره‌ها باید گزارش كاملی از نحوه هزینه كردن این مبالغ ارائه دهند. تهیه‌كننده دورهمی می‌گوید برای دوری از جنجال مبالغ بدست آمده از حراج را در اختیار سازمان صداوسیما قرار می‌دهند و سازوكار رساندن پول به دست نیازمندان بر عهده این سازمان است.

بدقول‌ها
ظاهرا برخی از مهمانان برنامه در رساندن هدایای‌شان به این موزه بدقولی كرده‌اند. مدیر هنری كتاب موزه دورهمی نامی از این افراد نمی‌برد و می‌گوید: كسانی هستند كه تنها حرفش را زدند و هنوز چیزی به ما تحویل نداده‌اند. پیگیری كردیم و به مرور كه تیزرها در حال پخش است دارند كم‌كم تحویل می‌دهند. الان یك مجموعه خوب و بزرگ داریم و اگر بقیه كسانی كه قول داده‌اند هم هدیه‌‌های خود را تحویل دهند مجموعه‌مان كامل می‌شود. تا روز برگزاری اگر دوستانی كه قول داده‌اند به قولشان عمل كنند، وارد حراج می‌شوند و گرنه ما بدون حضور هدایای آنها سر موعد مراسم را برگزار می‌كنیم.

از انگشتر تا موتور
اگر دورهمی را دنبال كرده باشید دیده‌اید به صورت تصادفی هدیه بعضی از مهمانان با یكدیگر مشابه می‌شد. مثلا چند نفری بودند كه انگشتر هدیه دادند، عده‌ای كتاب حافظ یا تسبیح و اقلامی از این دست. اما در این میان اجناسی هم هستند كه یك نمونه‌اند و شاید بتوان آنها را به لحاظ مادی ارزشمندتر قلمداد كرد. مثلا كاپ آقای گلی فرشاد پیوس، كاپ بازیكن سال شدن خداداد عزیزی، ‌موتور سیکلت شخصی فرهاد آییش، كاپ جام‌جهانی علیرضا فغانی، مدال پرستاری پیرترین پرستار ایران یا دوربین محمود كلاری كه به گفته قانع قرار است از آمریكا به دست این گروه برسد.

یك حراج احساسی
عوامل این برنامه ادعا می‌كنند كه این حراج با دیگر حراج‌ها متفاوت خواهد بود و تمام تلاششان این است كه همه چیز هنرمندانه و متفاوت از یك حراج عادی كه بر مدار پول می‌گذرد، برگزار شود. قانع می‌گوید این یك حراج دراماتیك است كه در آن بحث فقط فروش كالا نیست و شاید اصلا كسی از بیرون برای برگزاری آن وارد نشود. این مراسم به منظور ایجاد انگیزه در مردم برای كمك به همنوعشان است و شاید بتوان گفت یك برنامه تركیبی با موضوعیت حراج است. اسمش كمی غلط‌انداز است و آدم را یاد جایی می‌اندازد كه دارند به یك كالا چوب حراج می‌زنند و می‌فروشند اما در واقع این یك كار خیر است كه هنرمندان و مردم هم وارد آن شدند و ما هم به عنوان یك مجموعه احساس مسؤولیت می‌كنیم كه بخوبی انجامش دهیم.

قیمتش چنده؟
قیمت‌گذاری در این مورد هدایا دشوار به نظر می‌رسد چون شما وقتی به قیمت پشت جلد یك جلد حافظ نگاه می‌كنی ممكن است نوشته شده باشد 15 هزار تومان اما ارزش افزوده این هدیه، اهدا‌كننده آن و یا دلیل ارزشمندی كتاب برای اوست. قانع می‌گوید حتما به این موضوع در حراج اشاره می‌كنیم چون بعضی از هدایا ارزش مادی چندانی ندارند اما تمام دارایی احساسی یك آدم هستند و این برای ما بسیار ارزشمند است كه یك شخص تمام دارایی احساسی‌اش را وسط گذاشته است. كسانی هم كه در این مراسم شركت می‌كنند برندهای شناخته شده هستند كه نیازی به تبلیغ ندارند اما همه ما می‌خواهیم مسؤولیت اجتماعی‌مان را انجام دهیم. دوست دارم این اتفاق بیفتد كه وقتی كسی كاپ خداداد را بخرد آن را به خانه‌اش نبرد و البته احتمال می‌دهم به خود آقای عزیزی برمی‌گرداند.
احمدی هم در این باره بیان می‌كند: نمی‌توانم درباره نتیجه حراج حدس بزنم و واقعا نمی‌دانم كدامیك از آثار با رقم بالاتری به فروش می‌رود چون تمام هدایا برای اهداكننده آن بسیار عزیز و باارزش است و برای ما هم همانقدر ارزش دارد و برای همین تلاش می‌كنیم كه به بیشترین قیمت به فروش برسانیم تا به هموطنانمان در غرب كشور كمك خوبی كنیم.

منبع: روزنامه جام‌جم

1920

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها