همیشه نباید تیشه به ریشه خیلی چیزها بزنیم

یک عکاس که قصد دارد مهر ماه برای یک جشنواره عکاسی طنز فراخوان بدهد، می‌گوید: سوژه عکاسی طنز لزوما نباید تصویر فردی باشد که در حال انجام دادن کارهای خنده‌دار است.

همیشه نباید تیشه به ریشه خیلی چیزها بزنیم

رسول اولیازاده ـ عکاس اعلام کرد که قصد دارد فراخوانی در جهت برگزاری یک جشنواره طنز تنظیم کند و گفت: احتمالا فراخوان را در مهر ماه منتشر کنم. امیدوارم با برگزاری این جشنواره بتوانم شور و شعفی دوباره در جامعه ایجاد کنم.

او با بیان اینکه اسپانسر مالی این جشنواره طنز، خودش خواهد بود، گفت: برنامه دارم تا یکی ـ دو سال آینده این جشنواره را به‌ صورت داخلی برگزار کنم و از آثار عکاسان ایرانی در بخش طنز رونمایی کنم؛ البته باید توجه داشت که توان مالی من برای برگزاری این جشنواره در سطح بین‌المللی محدود است و اسپانسرهای دیگری باید برای برگزاری این جشنواره عکاسی طنز در سطح بین‌المللی به ما کمک کنند.

اولیازاده در پاسخ به اینکه چرا قصد برگزاری یک جشنواره عکاسی طنز را دارد، گفت: در کشور ما سالانه جشنواره‌های متعددی با موضوعات مختلف برگزار می‌شود. احساس کردم جای خالی یک جشنواره عکاسی طنز در بین دیگر رویدادها خالی است. به همین دلیل تصمیم به برگزاری یک جشنواره عکاسی طنز گرفتم.

وی درباره دیدگاه خود نسبت به عکاسی طنز گفت: نزدیک به ۲۰ سال است جشنواره‌ بین المللی ویستولا (از مهم‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های آکادمیک اروپا در زمینه هنرهای عکاسی، نقاشی و طراحی) در کشور لهستان برگزار می‌شود. عکاسان ما تقریبا در هر دوره از این جشنواره حضور داشته‌ و صاحب مقام شده‌اند. در مدتی که مدیر خانه عکاسان ایران بودم، دو دوره مسابقات عکاسی طنز در این جشنواره برگزار شد که من نیز در آن دوره‌ها داور این جشنواره بودم و شرکت‌کنندگان را در زمینه‌ای که لازم بود، راهنمایی می‌کردم. در دوره عکاسی طنز جشنوارهِ ویستولا موضوعات مختلفی از جمله شعر طنز، کاریکاتور و... نیز مطرح بود.

اولیازاده ادامه داد: در حال حاضر حدود دو سال است که این جشنواره فراخوان خاصی ارائه نداده است. گمان می‌کنم قصد دارند تغییراتی در روند برگزاری جشنواره به‌ وجود بیاورند و یا اینکه جشنواره را دو سال یک بار برگزار کنند.

چم و خم کار را خوب می‌دانم

وی همچنین بیان کرد که در جوانی در بخش عکاسی طنز فعالیت می‌کرده و چم و خم این کار را به‌خوبی می‌داند اما در حال حاضر حوزه عکاسی خود را به انتزاعی و سورئال تغییر داده است.

اولیازاده در ادامه سخنانش با اعتقاد به اینکه «کار طنز باید در عین اینکه عاری از هر گونه توهین است، صحبت‌های پر مغز نیز داشته باشد» اظهار کرد: کار طنز باید نسبت به معضلات اجتماعی نقد شدید داشته باشد. از زاویه دید یک طنزپرداز به مسائل نگاه کند و آنها را مورد بررسی قرار دهد و به جامعه ارائه کند. در چنین حالتی می‌توان مقداری از دردها و کاستی‌های جامعه را درمان کرد. شاید با این کار افرادی پیدا شوند که بتوانند برای حل این معضلات راه حل ارائه دهند.

این هنرمند همچنین درباره لازمه کار عکاسی طنز گفت: مهم خلاقیت هنرمند است. اگر از یک هنرمند خلاقیت او را بگیریم دیگر چیزی برایش باقی نمی‌ماند. باید به هنرمندان بها و اجازه داد که از خلاقیت و هوش خود در مسیر درست برای پویایی جامعه استفاده کنند.

همیشه نباید تیشه به ریشه خیلی چیزها بزنیم

او در پاسخ به اینکه سوژه‌های عکاسی طنز چه چیزی می‌تواند باشد، گفت: در گذشته یک نفر از من درباره سوژه عکاسی قرآنی پرسید. در جواب گفتم زاویه دید افراد با یکدیگر متفاوت است. از نظر من عکس فردی که در حال عبور دادن یک نابینا از خیابان است هم یک عکس قرآنی به حساب می‌آید. اما ممکن است از نظر شما تصویر فردی که در حال قرآن خواندن است، یک عکس قرآنی باشد.

اولیازاده ادامه داد: به همین دلیل سوژه عکاسی طنز لزوما نباید تصویر فردی باشد که در حال انجام دادن کارهای خنده‌دار است. ما به عنوان یک عکاس طنز می‌توانیم یک عکس طنزگونه، منتها با محتوای منتقدانه بگیریم؛ البته ممکن است عکس ما باعث رنجیدن عده‌ای شود ولی شاید شرایط جامعه به حدی برسد که تحمل انتقاد را داشته باشد.

او معتقد است: همیشه نباید تیشه به ریشه خیلی چیزها بزنیم بلکه باید کار خود را اصولی انجام دهیم. معضلات جامعه را در قالب عکس طنز به جامعه ارائه دهیم و در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم و خیلی تنش‌ها را نیز از جامعه خود دور کنیم.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها