محتوای «شازده کوچولو» برای کودکان سنگین است

مسعود کرامتی بازیگر نمایش «شازده کوچولو» عنوان کرد: این نمایش به دلیل محتوای نسبتاً سنگینی که دارد، کودکان قادر به هضم آن نیستند و به نظرم برای دوره نوجوانی به بعد جذابیت خاص خود را پیدا می‌کند.

محتوای «شازده کوچولو» برای کودکان سنگین است

نمایش «شازده کوچولو» اقتباس از داستان شازده کوچولوی آنتوان دوسنت اگزوپری و ترجمه احمد شاملو به کارگردانی مصطفی قربان پور از 27 مرداد ماه اجرایش را در تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است.

بازیگران این نمایش مسعود کرامتی، بهناز جعفری و کیکاووس یاکیده هستند. درباره این نمایش با مسعود کرامتی گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم.

* مشغول چه کاری در عرصه تئاتر هستید؟

من در این شب‌ها مشغول بازی شازده کوچولو به کارگردانی مصطفی قربان پور هستم. ما اجرایمان را از 27 مرداد ماه آغاز و تا 26 شهریور ماه نیز کار ادامه دارد.

*استقبال از کار تاکنون چطور بوده است؟

اوایل خیلی خوب و پر استقبال بود اما به تدریج کمتر شد یعنی سالن کامل پر نمی‌رود.

*نقش شما در این تئاتر چیست؟

نقش‌های من و خانم بهناز جعفری و کیکاووس یاکیده هر سه متفاوت است و نقش‌های شازده، خلبان، پادشاه، سوزن بان،‌گل، خودپسند و ... را داریم.

*حضور در این کار چه تجربه‌ای برای شما محسوب می‌شود؟ چون این کار برای رنج سنی کودک تا بزرگسال مناسب است و با همه گروه‌های سنی ارتباط برقرار می‌کند؟

بله البته شاید بتوان گفت که کار کودکانه است اما واقعیت این است که به دلیل محتوای نسبتاً سنگینی که دارد، کودکان قادر به هضم آن نیستند و به نظرم برای دوره نوجوانی به بعد جذابیت خاص خود را پیدا می‌کند. همینطور کتاب شازده کوچولو نیز اینگونه است و تأثیر خود را روی مخاطب می‌گذارد همه دنیا نه تنها این اثر را می‌شناسند بلکه از مهمترین آثار مکتوب دنیا نیز کتابش محسوب می‌شود.

بنابراین این نمایش و این کار برای من تجربه جذاب و خوبی است حال نمی‌دانم که چطور است تماشاچی هم از کار خوشش آمده یا خیر؟ امیدوار هستم که ارتباط خوبی برقرار کرده باشد.

این نمایش قبلا هم در ایران بارها اجرا شده بود حتی در تلویزیون هم یادم می‌آید مرحوم مسعود رسام کار کرده بود.

*چطور شد خودتان در این کار حضور پیدا کردید؟

پیشنهاد شد و بازی کردم بهرحال من متن کار را خیلی دوست داشتم متن خیلی جذاب و خاص است، متنی که به نوعی طرفداران پر و پا قرص عجیب و غریبی دارد اما این کار تجربه‌ای برای ما بود هر چند سختی‌های خاص خود را برایمان در چند نقش داشته است، من سال گذشته هم یک نمایشنامه «بوف نه چندان کور» بازی کردم و در آنجا نیز چند نقش را بر عهده داشتم.

*تجربه بازی با بهناز جعفری و آقای یاکیده چطور بود؟

همبازی‌های من هم خیلی خوب بودند گروه خیلی خوب و بی دردسری داشتیم و بینمان هم ارتباط خوبی برقرار شد.

*چه مدت زمانی تمرین داشتید؟

تمرین ما حدود یک ماه و نیم و قدری بیشتر انجام شد.

*امکان دارد کار به اجرای مجدد هم برسد؟

از اینکه سالن دیگری اجرا برویم، خبر ندارم و باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و می‌توانیم در سالن‌های دیگر هم اجرا برویم یا خیر. شاید هم در سالن خصوصی اجرا بگیریم اما قطعا می‌تواند کار برای تماشاگران بیشتری جذاب باشد، حال باید دید شرایط چطور است.

*وضعیت تئاتر را امسال چطور می‌بینید؟

خب این بحث قدری مفصل است و فرصت گفتن آن نیست اما اتفاقی که افتاده این است که تئاتر به انواع و اشکال مختلف دیده می‌شود و این خود خیلی مبارک است اما درباره کیفیت باید بگویم که جای بحث دارد، بهرحال اگر استثناهای عالی و خوب را کنار بگذاریم با این حال با این حجم تعداد اجرا به لحاظ فنی کیفیت نسبت به قبل کمتر شده است.

منبع: فارس

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها