«کوچه زنبورک خونه» رونمایی شد

«کوچه زنبورک خونه» رونمایی شد

کتاب «کوچه زنبورک خونه» نوشته مصطفی ندیم، عضو هیئت علمی دانشگاه و از نویسندگان شیرازی، شامگاه یکشنبه ۲۴ بهمن با حضور جمعی از مسئولان در خانه سووشون در شیراز رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، بیژن کیا، نویسنده شیرازی در توصیف این کتاب، گفت: کتاب «کوچه زنبورک خونه» دانشنامه‌ای از آداب، رسوم و آیین‌های گذشته شیراز را همراه دارد که برای هر خواننده ای خاطره ساز است .

به اعتقاد او یکی از ویژگی‌های دکتر ندیم در خلق آثار ادبی تاریخی، روحیه پژوهشی و پی گیر است، آنچه در کتاب‌های خیابان زند و نامه های برازیلیا، نیز دیده می‌شود و به‌عنوان رمان‌های تاریخی از آنها می‌توان نام برد.

کیا گفت: تصویرهایی که نویسنده در «کوچه زنبورک خونه» ایجاد می‌کند خیال انگیز است و مسیر بالندگی عشقی را در این فصل‌ها نویسنده رقم می‌زند که در برهه‌هایی از رمان به روشنی مشهود است .

او اضافه کرد: خواننده لابه لای کتاب الگویی از خانواده های موفق شیرازی در عین حال سنتی را می بیند که این اثر را برای زمان های طولانی مورد استفاده نسل های مختلف قرار می دهد زیرا این کتاب در سپهر زندگی معاصر حرکت می کند .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز با اشاره به کتاب تازه مصطفی ندیم، گفت: در دوره های گذشته شعرای ما نقش مورخان این مرز و بوم را برعهده داشتند .

بهزاد مریدی با بیان اینکه مردم نگاری و تاریخ نویسی از قالب هایی است که توسط شاعران دوره‌های مختلف تاریخی مورد استفاده بوده است، گفت: در دوره کنونی حس نوستالژی ما را به ریشه های هویتی سوق می دهد .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس حس نوستالژی را در مسیر رسیدن به هویتی واحد برشمرد و درباره تاریخ نگاری نیز گفت: مورخین ما در طول زمان نشان دادند بسیار محتاط اند و بدون مستندات کاری را انجام نمی دادند زیرا ذهن مورخ مستند و ایمن بودن واژگانی از خصایص آنان است .

رئیس حوزه هنری فارس نیز تلاش مصطفی ندیم را در نگارش «کوچه زنبورک خونه» ستود و گفت: او دارای شخصیتی چندوجهی است و هیچ گاه بسنده به یک کار نکرده است .

محمد کرم الهی با اشاره به اینکه هویت های گمشده نیاز به تکاپو دارند، ادامه داد: ندیم در این اثر ظرافت هایی هم به کار بسته که دوست داشتنی است زیرا خصوصیات مردم کوچه و بازار و محله های قدیم شیراز را بازگو می کند و هویت شگفتی به این شهر تاریخی می بخشد .

معاون گردشگری و زیارتی استانداری فارس نیز احساس دلسوزی و دلبستگی نویسنده را به شهر شیراز مثال زدنی دانست و گفت: کاری که مصطفی ندیم در نگارش چنین آثاری آغاز کرده در مسیر پیوستن شیراز به شهرهای خلاق ادبی بسیار راهگشاست و باید مورد توجه قرار گیرد .

شاپور رستمی بر لزوم ایجاد حلقه های اتصال میان میراث فرهنگی و حوزه های ادبی و هنری تاکید و اضافه کرد: باید هویت و فرهنگ شیراز با فضای تاریخی استان پیوند بیابند که مطمئنا با وجود ندیم ها این هویت استمرار خواهد یافت .

دکتر مصطفی ندیم، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، در کتاب رمان تاریخی جدید خود با عنوان «کوچه زنبورک خونه»، در قالب داستان به بررسی تاریخ اجتماعی شیراز در دوره‌ای از ۱۳۱۳ تا ۱۳۳۲ پرداخته است.

خانه سووشون نیز برپایه بوم‌گردی و در محله‌ای از محله‌های قدیمی شیراز توسط این استاد دانشگاه ایجاد شده است.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها