از جای خالی کیارستمی تا انتقادهای ادامه‌دار

از جای خالی کیارستمی تا انتقادهای ادامه‌دار

جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر در برج میلاد در حالی آخرین روز خود را پشت سرگذاشت که حاشیه‌های داوری و اعلام نامزدها به اوج خود رسید و سینماگرانی هم که فیلم‌هایشان در آخرین سانس‌ها به نمایش درآمد با نارضایتی و گلایه این رویداد را به پایان رساندند.

به گزارش ایسنا، چهارشنبه - بیستم بهمن‌ ماه - آخرین روز برپایی جشنواره بود که از همان ابتدای روز، همه چیز تحت تاثیر انصراف سه کاندیدا و اعتراض برخی دیگر قرار داشت و انتشار غیررسمی نام برگزیدگان بخش بازیگری در یک رسانه، هجمه انتقادها را زیادتر کرد تا جایی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی از تشکیل یک کمیته برای بررسی اعتراض‌ها خبر داد؛ خبری که البته توسط رییس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره این‌طور بیان شد که این کمیته طبق دستور دبیر برای آسیب‌شناسی و به روال هر سال پس از پایان جشنواره تشکیل می‌شود.

* انتقادها به داوری و فیلم‌های جشنواره در گفت‌وگویی میان حجت‌الله ایوبی و بهروز افخمی در برنامه هفت با بحث و جدل میان این دو تا آنجا پیش رفت که هر دو خواستار استعفای دیگری شدند.

* آخرین روز جشنواره در سینمای رسانه‌ها با کاهش تعداد تماشاگران و همچنین اهالی رسانه همراه بود که بسیاری از آن‌ها با توجه به حجم کاری ۱۱ روز گذشته، ترجیح دادند به برج میلاد نیایند. با این حال فیلم «۲۱ روز بعد» که در آرای مردمی در رتبه‌های بالایی قرار داشته، شاهد تقریبا پر شدن سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد بود.

نشست رسانه‌ای این فیلم که مورد استقبال تماشاگران هم قرار گرفته بود، با اعتراض ساره بیات همراه شد که در پایان نشست کارتی را نشان داد که گویای دعوت او به عنوان یکی از کاندیداها در مراسم تقدیر از نامزدهای جشنواره بود، اما حیدری دبیر جشنواره توضیح داد که علاوه بر نامزدها تعداد دیگری از سینماگران هم به آن مراسم دعوت شده بودند و ساره بیات هم جزو آن‌ها بوده است.

* آخرین فیلمی که شامگاه گذشته در برج میلاد به نمایش درآمد، انیمیشن «در راه بهشت» بود که اتفاقا در بخش مسابقه هم قرار داشت و زمان تعیین‌شده برای آن موجب اعتراض شدید عوامل سازنده این فیلم شد تا جایی که اسکویی کارگردان این فیلم گفت، قسم خورده بود به نشست خبری نیاید، اما به احترام خبرنگاران در جلسه حاضر شد.

او همچنین یک تلفن همراه را نشان داد که صاحبش در زمان پخش فیلم در حال فیلمبرداری از روی پرده بوده و این اتفاق باعث انتقاد شدید او از نبود حراست در سالن بود.

* یکی از اتفاقات عجیب جشنواره فیلم فجر امسال نبود هیچ رد و نشانی از عباس کیارستمی در کاخ جشنواره یا برنامه‌های مختلف این رویداد بود در حالی که فقط ۱۰ ماه از درگذشت او می‌گذرد؛ البته سرانجام شب گذشته در فیلم «۲۱ روز بعد» در یکی از صحنه‌های ابتدایی فیلم که در یک دفتر فیلمسازی می‌گذشت، عکسی از کیارستمی بر دیوار دفتر جا خوش کرده بود.

* غیبت بازیگران نسل قدیمی سینما یکی از نکات بارز فیلم‌های امسال جشنواره بود و در آخرین روز، فیلم «بن‌بست وثوق» به نمایش درآمد که جمشید مشایخی به عنوان یکی از بازیگران آن نسل در این فیلم حضور داشت.

* روابط عمومی جشنواره فیلم فجر بیستم بهمن‌ ماه روز شلوغی را پشت سرگذاشت و تا ساعتی پس از نیمه شب همچنان عده‌ای خارج از ظرفیت، دنبال گرفتن کارت برای شرکت در مراسم اختتامیه بودند.

* گرفتن عکس یادگاری عده زیادی از خبرنگاران و عکاسان برای گذراندن وقت و صرف آخرین وعده غذا که مانند بیشتر شب‌های جشنواره مرغ بود و صدای خیلی‌ها را هم درآورد، از حاشیه‌های شب آخر سالن رسانه‌ها در برج میلاد بود.

* دوازدهمین شماره روزنامه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر هم با مدیر مسؤولی جلیل اکبری صحت و با عنوان «در سایه‌سار سیمرغ» در برج میلاد توزیع شد.

* پایان‌بخش آخرین روز جشنواره فجر در برج میلاد هم آماده شدن دست‌اندرکاران برگزاری مراسم اختتامیه برای درست کردن دکور در سالن اصلی بود.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها