داستان «درخت خانه ما» خواندنی شد

داستان «درخت خانه ما» خواندنی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا»، چهار عنوان کتاب کانون نامزد اولیه لاک‌پشت پرنده شدند. «به به» به نویسندگی و تصویرگری سمانه قاسمی، «زیبا صدایم کن» اثر فرهاد حسن‌زاده، «سایه‌ هیولا» نوشته عباس جهانگیریان و «سیاه کوچولو، سفید کوچولو» به نویسندگی حمیده زاهد شکرابی و طراحی و تصویرگری سمانه قاسمی عنوان‌های این کتاب‌ها هستند.

داوران فهرست «لاک‌پشت پرنده» 17 عنوان کتاب را به عنوان نامزدهای اولیه‌ دریافت نشان طلایی و نقره‌ای معرفی کردند. نامزدها از بین کتاب‌های راه‌یافته به فهرست‌های 16، 17، 18 و 19 لاک‌پشت پرنده انتخاب شده‌اند و به‌زودی نامزدهای پایانی از بین این کتاب‌ها معرفی خواهند شد.

در پنجمین دوره‌ آیین اهدای نشان‌های لاک‌پشت پرنده که در اسفند 95 برگزار می‌شود، بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان منتشر شده در سال 1394 از سوی گروه داوری این جایزه معرفی و از نویسنده و مترجم برتر تقدیر خواهد شد. در دوره‌های پیشین لاک‌پشت پرنده نیز کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حایز رتبه‌های این رویداد ادبی شده بودند.

مهمان «درخت خانه‌ ما» شوید

زندگیِ یک درخت، دستمایه خلق مجموعه شعری به نام «درخت خانه‌ ما» شده است. این مجموعه آثار محمود پوروهاب است که تصویرگری آن را هاله لادن بر عهده داشته است. این کتاب پیش از این در سال 1384 در قطع متفاوتی با صفحه‌آرایی دیگر در انتشارات پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده بود.

این شعرها که روالی داستانی دارند زندگی درختی را بیان می‌کنند که با آغاز پاییز موهایش (برگ‌‌هایش) را از دست می‌دهد. مرور زندگی این درخت طی چند فصل، مراودات او با باد و باران و همسایه‌ها دستمایه‌ی خلق اثری متفاوت و خواندنی شده است.

در بخشی از این کتاب که مناسب گروه سنی «ب» (6 تا 9 سال) تالیف شده است می‌خوانیم: «درخت خانه‌ ما/ دوباره مو در آورد/ نسیمی موی او را/ نوازش کرد و بو کرد/ و یک گنجشک کوچک/ پرید،آمد به سویش/ تی‌تیک تیک و تی‌تیک تیک /کمی نوک زد به رویش...» 11 عنوان از شعرهای محمود پوروهاب به تازگی با ویرایش جدید از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. «درخت خانه ما» با قیمت چهار هزار و 500 تومان روانه بازار کتاب شده ست.

روایت «قصه‌ دوستی» در یک کتاب

«قصه‌ دوستی» از افسانه‌های عامیانه ایرانی به قلم دکتر قدمعلی سرامی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به انتشار رسید. این اثر داستان گربه‌ای است که برای زندگی نزد پیرزنی می‌رود اما بعد از چند روز غذای پیرزن را می‌خورد و به همین دلیل مجازات می‌شود.

این اثر که به موضوع دوست و دوستی، امانت‌داری و اعتماد می‌پردازد یک اثر فولکلور است که روایت‌های گوناگونی از آن موجود است. قدمعلی سرامی نویسنده و روزنامه‌نگار این داستان را با زبانی خلاقانه برای کودکان 6 تا 11 سال بیان کرده است. تصویرگری کتاب نیز بر عهده‌ی نسرین خسروی بوده است. انتشارات کانون این کتاب را با هدف آشناسازی کودکان با آثار فاخر خود ویرایش کرده و به انتشار رسانده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «بوی شیر تازه می‌آمد. گربه هم گرسنه بود و شیر به دهانش مزه کرده بود. پیرزن را دوست داشت؛ اما شیر تازه را هم دوست داشت. خجالت کشیدن توی روی پیرزن را دوست نداشت، گرسنگی را هم دوست نداشت. دست آخر، گرسنگی برنده شد و گربه آن کاری را که نباید بکند، کرد. باز پیرزن بود و کاسه‌ی‌ خالی و سینی شیری!»

«قصه‌ی دوستی» نخستین بار در سال 1355 به انتشار رسیده است و هم‌اینک پس از ویرایش با قیمت دو هزار و 700 تومان در شمارگان پنج هزار نسخه در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها