روایتی سوزناک از دردهای زنان خاورمیانه

روایتی سوزناک از دردهای زنان خاورمیانه

نمایش کاملا زنانه «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» در آخرین روز جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت.

به گزارش ایسنا، «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» در حالی شامگاه (دوشنبه، 11 بهمن‌ماه) در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به اجرا درآمد که پیش از آغاز نمایش، تعداد زیاد بلیت‌های مهمان دردسرهایی را برای عوامل سالن و همچنین تماشاگرانی ایجاد کرد که برای دیدن این نمایش بلیت خریده بودند، اما نمی‌توانستند سر جای خود بنشینند.

شرایط سالن استاد سمندریان مانند برخی دیگر از اجراهای این دوره از جشنواره، به‌گونه‌ای بود که تقریبا هیچ‌کسی سر جای خودش ننشست و در نهایت نیز مخاطبان در سه ردیف روی زمین نشستند.

نمایش «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» در سه اپیزود و با محوریت وضعیت زنان اجرا شد؛ در اپیزود نخست با بازی هانیه توسلی، داستان همسر یک سرباز آمریکایی روایت شد که در افغانستان کشته شده بود و این زن برای پیدا کردن شوهرش به روستایی در افغانستان سفر کرد. در اپیزود دوم، طناز طباطبایی ایفاگر نقش یک زن عراقی بود که همه اعضای خانواده‌اش را در جنگ از دست داده بود و به‌دلیل مشکلاتی، کارش در انگلیس به اداره پلیس کشیده شده بود. بخش پایانی این نمایش نیز داستان سه زن افغان بود که در شرایط دشواری زندگی می‌کردند و صورت و چشم‌های خود را به‌خاطر اسیدپاشی از دست داده بودند. آن‌ها برای جراحی به کشوری اروپایی سفر کردند و در آنجا حکایت زندگی سخت این زنان افغان در یک نمایش روایت شد. این اپیزود با بازی درخشان پانته‌آ پناهی بسیار باورپذیر و تاثیرگذارتر از دو قسمت نخست نمایش بود.

همچنین در قسمت سوم این نمایش، پانته‌آ پناهی‌ها از روی زمین بلند و در هوا معلق می‌شود که برای اجرای این بخش، ارشا اقدسی به‌عنوان مشاور حضور داشته است.

همراه این سه بازیگر، گروهی از زنان نیز به اجرای زنده موسیقی پرداختند تا تماشاگران شاهد اجرایی کاملا زنانه از یک گروه نمایشی باشند.

گروه موسیقی شامل پریسا کاشفی (نوازنده سازها زهی)، تارا موسویان (نوازنده سازهای کوبه‌ای)، سحر عباسی (نوازنده چنگ)، مهسا اقبالی (هم‌خوان) و هانا کامکار (طراحی موسیقی و هم‌خوان) بود. کامکار در پایان هر اپیزود، قطعاتی را به زبان‌های افغانی، عربی و فارسی هم‌خوانی کرد و سوز صدایش، تاثیر داستان و اجراها را چند برابر می‌کرد.

کیومرث مرادی - کارگردان نمایش «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» - نیز که در پیش از آغاز نمایش، از مخاطبان حاضر در سالن تشکر کرد که تئاتر را در سبد اقتصادی‌شان قرار داده‌اند و از این طریق از هنرمندان حمایت می‌کنند، در پایان نمایش نیز گفت: پنجاه‌وچهارمین اجرای این نمایش را به تمام زنان و مادران ایران تقدیم می‌کنم که زحمت‌های بسیار بسیار زیادی برای ما مردان می‌کشند.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها