جشنواره به بازیگران نقش اصلی کودک هم جایزه بدهد/ سبک من و فرهادی متضاد است/ مانیا علیجانی می تواند مثل ناتالی پرتمن شود

جشنواره به بازیگران نقش اصلی کودک هم جایزه بدهد/ سبک من و فرهادی متضاد است/ مانیا علیجانی می تواند مثل ناتالی پرتمن شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا»، نشست خبری فیلم «تابستان داغ» در اولین ساعات روز سه شنبه 12 بهمن با حضور ابراهیم ایرج زاد (کارگردان)، جواد نوروز بیگی (تهیه‌کننده) پیام کرمی (فیلمنامه نویس)، هومن بهمنش (مجری طرح و مدیر فیلمبرداری) و همچنین علی مصفا، مینا ساداتی، صابر ابر، پریناز ایزدیار، یسنا میرطهماسب و مانیا علیجانی در برج میلاد برگزار شد.

ایرج زاد در ابتدای صحبتهایش با بیان اینکه پس از اکران از تماشاچیان انرژِی زیادی گرفته از محبت مخاطبان قدردانی کرد. این کارگردان با تاکید بر اینکه از دو سال پیش قصد ساخت فیلمی بر اساس رمان «کریمر علیه کریمر» -نوشته ایوری کورمن- را داشته است، آشناییش با فیلمنامه کرمی را نقطه آغاز ساخت فیلمش دانست چرا که او در فیلمنامه به همان دغدغه‌های ایرج زاد پرداخته بود.

این کارگردان البته به این موضوع اشاره کرد که در اقتباسی که از رمان شده، دو زوج دیگر برای بالانس فیلم به داستان اضافه شده است. ایرج زاد در مورد اینکه آیا نوع کارهایش به کارهای فرهادی شبیه است، گفت: «فیلمساز اول وقتی می‌خواهد فیلم بسازد، عوامل همیشه این دغدغه را دارند که این فیلم چگونه خواهد شد چرا که سابقه‌ای از او ندیده‌اند. بر اساس همین موضوع پنج فیلم کوتاهم را در اختیار عوامل قرار دادم تا با نگاه من آشنا شوند. از اساتیدی مانند فرهادی بسیار آموخته‌ام اما چیزهایی در این فیلم وجود دارد که آن را متضاد با فیلمهای او می‌کند.»

وی در مورد نوع خاص بازی گرفتن از کودکان، از فرهادی و کیارستمی به عنوان سرمشق خود در این زمینه نام برد. ایرج زاد با تاکید بر اینکه 6 نقش اصلی در فیلمش وجود داشته و کودکان نیز نقششان اصلی بوده است؛ از مسئولان جشنواره خواست برای کودکان هم جایزه در نظر بگیرند. این کارگردان با اشاره به فیلم «کریمر علیه کریمر» به کارگردانی رابرت بنتون محصول سال 1979، آن را هشداری به جامعه آن زمان آمریکا عنوان کرد. هشداری که امروز باید در مورد نگاه خودخواهانه زوجهای جوان داده شود، نگاهی که در آن کودک ممکن است قربانی شود.

ایرج زاد همچنین از تلاش گروه فیلمسازی برای دور شدن از کلیشه خبر داد و ابراز امیدواری کرد اگر بازیگر خردسال این فیلم (مانیا علیجانی) که واقعا دیگر یک بازیگر شده است از خود مراقبت کند می تواند روزی مانند ناتالی پرتمن شود.

کرمی در مورد اینکه چرا فیلم به حواشی مرگ کودک و واکنش مادر او نپرداخته است، عنوان کرد: این موضوع در فیلمنامه 120 صفحه‌ای وجود داشت اما هدف فیلم بیشتر نشان دادن روابط آدمها بود و برای همین قصه را مینی‌مال کردیم. ساداتی نیز درباره عدم پرداخت گسترده به واکنش مادر پس از کشته شدن کودکش، عدم پتانسل فیلم برای این موضوع را مؤثر دانست.

بهمنش یکی از نقاط قوت این فیلم را طراحی صحنه آن عنوان کرد. وی در این باره گفت: «خانه از سه کلاژ در سه موقعیت مکانی متفاوت شکل گرفته بود، چیزی که آنقدر استادانه انجام شده که کسی آن را نمی‌تواند تشخیص دهد. در این رابطه البته نقش بازیگران نیز بسیار پررنگ است چرا که تداوم پاسکاری حس در نقش وقتی بین هر ضبط چند روز فاصله باشد کار مشکلی است.»

یکی از حاشیه‌های این نشست، صحبتهای فردی بود که خود را دکتر ارتباطات معرفی و مدت زیادی از زمان نشست را با بیان مسائل ارتباطی این فیلم، اشغال کرد. وی حتی هنگام سوال یکی از خبرنگاران که خواسته بود ایزدیار با توجه به تواناییهایش نقشهای دیگر را نیز تجربه کند در میان کلام او پرید که این موضوع را بر اساس کدام یافته علمی بازگو می‌کند که با واکنش گبرلو مجری برنامه روبه رو شد.

حاشیه دیگر، صحبتهای بازیگر خردسال این فیلم مانیا علیجانی بود که گفت: «در این فیلم تلاش کردم به نقش نزدیک شوم!» که باعث تشویق حضار شد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها