زیرساخت‌های فرهنگیِ «جهش تولید»

سید ناصر نعمتی، کارشناس فرهنگ و ارتباطات

زیرساخت‌های فرهنگیِ «جهش تولید»

 زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی برای جهش تولید موضوعی است که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود و بدون تاکید بر آن سایر فعالیت ها اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

ما در اعتماد و اعتقاد به توانمندی تولید داخلی دچار چالش اجتماعی هستیم، عبور از این چالش نیازمند کار فرهنگی است و نگاه‌ها در این حوزه اگر تغییر نکند نمی‌توانیم در مسیر جهش تولید توفیقات مدنظر را بدست آوریم.

 بخش تعاون در اقتصاد کشور نیز یکی از حوزه های مهجور بوده که از ظرفیت آن به اندازه کافی بهره‌برداری نشده است؛ این مساله ریشه فرهنگی دارد و می‌توان با فعال‌سازی این ظرفیت، به یک دستاورد تحولی در جهش تولید رسید.

سومین رویکرد تحولی در زیرساخت‌های فرهنگی برای جهش تولید توجه رشدیافته به اقتصاد دانش‌بنیان است. اقتصاد دانش بنیان در کشور ما رشد خوبی داشته است اما زمانی که از جهش تولید صحبت می کنیم باید برای آزادسازی ظرفیت های این بخش رویکرد تازه و تحولی را درپیش گیریم.

اقتصاد دانش بنیان هم درگیر نگاه‌های تزئینی است و عبور از این نگاه ها نیازمند رویکردی فرهنگی است. نباید در اقتصاد سنتی بمانیم و از رویکردهای جدید غفلت کنیم؛ این یک راهبرد اساسی و درواقع زیرساخت تحقق جهش تولید است.

 دانشگاه و دانشگاهیان در این مسیر نقش مهمی برعهده دارند؛ برای ایجاد رویکردهای تحولی در جامعه و اقتصاد، انتظار از دانشگاه به عنوان کانون تحولات اجتماعی بیش از سایر نهادهاست.

 زنجیره های ارزش در حوزه فرهنگ و اقتصاد کشور به رویکردهای تحولی و جدید نیاز دارد و امیدوارم دانشگاه بتواند به رسالت تاریخی خود در این زمینه عمل کند؛ نباید فراموش کنیم که نقش آفرینی دانشگاه نیز نیازمند بسترهایی است که در دولت و سایر اضلاع حاکمیتی باید فراهم گردد.

اعتماد و اعتقاد به توانمندی‌های داخلی، توجه به روحیه تعاون و نگاه رشدیافته به اقتصاد دانش بنیان ۳ محوری است که باید با رویکرد تحولی برای تحقق جهش تولید در سال جدید پیگیری کرد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    1

    زیرت اسفالت روت هم سنگ . زندگی در ایران چنین است .خ خ خ اگر تخصص داری ول کن برو بدبخت همه فکر فرارند این کشور اینده ندارد با اینها حالا میگی زیر ساخت دو تا ساختمان است و دوتا وزارتخانه این هم مال زمان فقید شاهنشاه است .

  • ناشناس
    0

    بزنید ساخت افتابه با رهبران افتابه ای خود یک انقلاب صنعتی مثل فرانسه کنید

  • ناشناس
    0

    فقط جهش تورم می بینیم، بقیه ش مثل همیشه هارت است و پورت و مسئولین مملکت استاد در هارتینگ و پورتینگ و بسیار وقیح و پررو. دروغ رو شرمنده کردند.

  • ناشناس
    0

    ثروت ومنابع کشور را تمام کردید و حالا راه جدید که حیب مردم است برای ادامه ی پر کردن جیبتان پیدا کرده ایدوتا این مردم رمق دارند بمکید

  • ناشناس
    0

    برویدش قم یا بیت تا قاری شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها