یک جامعه شناس:

در صداو سیما نوستالژیهای دهه 50 گنجانده می شود

یک جامعه شناس گفت:حتی صداوسیمای جمهوری اسلامی، برای اینکه جذابیت ایجاد کند، گویا ناچار شده است در فیلمهای کمدی حتما آهنگهای قبل انقلابی و با ریتم تند بگذارند، چیزی در نوستالژی ها پیدا می کنند.

در صداو سیما نوستالژیهای دهه 50 گنجانده می شود

 عنوان کردند: حتی صداوسیمای جمهوری اسلامی، برای اینکه جذابیت ایجاد کند، گویا ناچار شده است در فیلمهای کمدی حتما آهنگهای قبل انقلابی و با ریتم تند بگذارند، چیزی در نوستالژی ها پیدا می کنند. پیش از این نوستالژی های دهه 60 مورد توجه قرار می گرفت، اکنون نوستالژی دهه 50 هم گنجانده می شوند و احساس می کنند جامعه اشتیاق دارد آنها را ببیند.

دکتر فردین علیخواه در نشست بررسی لمپنیسم، سلامت روان و امنیت اجتماعی، با عنوان «تاملاتی درباره اینستالوطی‌ها» به بیان دیدگاه های خود پرداخت و اضافه کرد: به موازات گروه های مدرن در جامعه امروزی، شاهد ایجاد گروه هایی هستیم که گذشته را بازنمایی می کنند و شاید واکنشی به تحولات مدری و جهان جدید هستند که باید به آنها توجه کنیم.

وی با بیان اینکه در شبکه های اجتماعی داریم که خطهای روی دست و یا بینی شکسته شان در نزاع ها را به نمایش می گذارند و توجه می گیرند، با تاکید بر ضرورت توجه داشتن به تحولات زیر پوست شهر، به پژوهش های انجام شده توسط دانشجویانش درباره لمپنیسم و این کردار و رفتار که در گروه های مختلف حضور دارند اشاره و تاکید کرد: اینها یک سبک زندگی در پاسخ به جریاناتی است که در جامعه وجود دارد. گسترش سبک زندگی طبقه متوسطی نیز در این راستا ایفای نقش کرده است. این مساله باعث واکنش در برخی طبقات و اقشار اجتماعی می شود.

وی با بیان این که وقتی فینگرفود و سالاد رژیمی رشد می کنند، در سوی دیگر، غذای شکم پر مانند کباب متری در سینی مسی رشد می کند، تاکید کرد: لازم است تحولات زیر پوست شهر را مدنظر داشته باشیم.  بینی شکسته شان در نزاع ها را به نمایش می گذارند و توجه می گیرند.

این استاد دانشگاه به مرور ادبیات و اقداماتی که این افراد در شبکه های اجتماعی با عنوان «لات و لوت» و «کلاه مخملی»، پرداخت، و پرداختن در نوستالژی ها را در این مسیر از عوامل تعیین کننده دانست و با بیان اینکه بخشی از آنها نوستالژی کور است و با موزیکهایی حسرت یک گذشته کور، بازتولید می شود، گفت: حتی صداوسیمای جمهوری اسلامی، برای اینکه جذابیت ایجاد کند، گویا ناچار شده است در فیلمهای کمدی حتما آهنگهای قبل انقلابی و با ریتم تند بگذارند، چیزی در نوستالژی ها پیدا می کنند. پیش از این نوستالژی های دهه 60 مورد توجه قرار می گرفت، اکنون نوستالژی دهه 50 هم گنجانده می شوند و احساس می کنند جامعه اشتیاق دارد آنها را ببیند.

علیخواه، با بررسی تبعات حضور این خرده فرهنگ در شبکه های اجتماعی، اضافه کرد: گفته می شود در دوره جدید، شهرت دموکراتیزه شده و فرصت مشهور شدن به آدمهای معمولی هم داده شده است. حاشیه ها می توانند به متن بیایند. یک شاطری که در حین کار می رقصد، می تواند مشهور شود و یا زنی روستایی که غذا می پزد، 2 میلیون فالور می گیرد. در حالی که اگر شبکه های اجتماعی نبودند، چنین چیزی محال بود.

این جامعه شناس به ابعاد مالی این فعالیت ها برای صاحبان این صفحات مجازی از زاویه کسب تبلیغات اشاره کرد و گفت: لات و لوتها قبلا خیلی در حاشیه و یا به شکلی مطرود بودند. اکنون آنها صفحات مجازی دارند. مایی در آنها در حال شکلگیری نیست و شرمنده و سرافکنده و مورد عتاب و خطاب نیستند. آنها با پیوستن به شبکه های اجتماعی، بسیار در دسترس پذیر شدند که تبعاتی هم دارد. در شبکه های اجتماعی، سلیقه های مختلف، یکدیگر را پیدا می کنند. انواع سلیقه ها و علائق برای خود صفحه دارند که دنبال کننده های زیادی هم دارند.

وی با بیان اینکه حضور این افراد در شبکه های اجتماعی، آنها را ناچار به گفت وگو می کند که این امر مثبتی است و مقداری آنها را از خشونت دور می کند، ادامه داد: بعضی از آنها از لوتی گری به بلاگری رسیده اند و به تدریج انعطاف پذیر می شوند. خود را هماهنگ می کنند و درصد خشونت ورزی شان کم می شود. در واقع ما شاهد لوتی گری کالایی شده مواجه هستیم. می بینند می شود درآمد ایجاد کرد. دانشجوی من از فردی به نام «پهلوان ابوالفضل»، که یکی از بلاگرهایی است که با آداب لوتی گری فعالیت می کند، پرسیده بود که هدف آخرش چیست، او گفته بود وارد یوتیوب شود و درآمد میلیونی به دلار کسب کند. او گفته بود که به کلاس دیجیتال مارکتینگ رفته است. بنابراین ما شاهد لوتی گری بسته بندی شده برای فروش خواهیم بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حتی می گویند یکی از خصوصیات شهرهای جذاب، این است که فضایی داشته باشد که بتوان آنها را در اینستاگرام گذاشت، افزود: ما شاهد بده بستان هویتی هستیم. برای نمونه، همه این افراد، وقتی بهشان می گوییم لات و لوتی کیست. آنها اختلاف زیادی با هم دارند و از کسانی که به اینستاگرام پیوسته اند به بدی یاد می کنند. ما شاهد گسست در این خرده فرهنگ بعد از ایسنتاگرام هستیم. آنها وقتی وارد این فضا می شوند، اِلِمان های هم از رپر ها می گیرند. تیشرت پوشی در آنها زیاد شد و شلوارهای شش جیب و هفت جیب قبلا بیشتر در میان آنها باب بود اما برای گرفتن آگهی، لباسهای خاصی می پوشند.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    به امید اینکه برنامه های خاطره انگیز دهه 70 که برخیشان دیگر بازپخش نشدند هم در برنامه هایشان گنجانده شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها