رئیس سازمان سینمایی:

حضور آثار سینمایی در جشنواره‌های خارجی بدون کسب مجوز در فعالیت آینده سینماگر و یا پروانه‌هایی که می‌خواهند دریافت کنند، مؤثر خواهد بود

رئیس سازمان سینمایی ضمن توضیح شرایط تصویب سند ملی سینما گفت: فیلم‌هایی که بدون مجوز در خارج از ایران در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند در ادامه فعالیت فیلم سازش تاثیر خواهند گذاشت.

حضور آثار سینمایی در جشنواره‌های خارجی بدون کسب مجوز در فعالیت آینده سینماگر و یا پروانه‌هایی که می‌خواهند دریافت کنند، مؤثر خواهد بود

محمد خزاعی گفت: چند سالی است که برای این سند کار می‌شود و 3 سال قبل کارگرهی متشکل از بنده،‌ آقای جعفری جلوه،‌ آقای ایمانی و آقای نیرومند شکل گرفت که سند اولیه در این شورا نوشته و به رئیس سازمان سینمایی وقت ارائه شد و نظراتی از اعضا سینما در رابطه با آن گرفته شد، بعد از مدتی هم این کارگروه تعطیل شد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات خوب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره فعلی احیا شورای هنر بود که تعطیل شده بود، در شورای هنر مجددا مطرح شد که سند ملی سینما تصویب شود، ماموریت مجددا به ما سپرده شد و کارگروه تخصصی آن را شکل دادیم تا به یک سند جامع و کامل برسیم که بتواند افق‌های پیش روی ما را مشخص کند. این کارگروه تقریبا 100 سند راهبردی از کشورهای مختلف را بررسی کردند؛  که در کشورهای مختلف به چه مسایلی پرداخته شده و نقاط ضعف و قوت این کشورها چه مواردی بوده است،‌ البته نه به معنای اینکه تقلیدی انجام شود ولی این سندها بررسی شد از همه جنبه‌ها و در نهایت سند ملی سینما براساس فضای سینمای ملی ایران مدون شده و الان آماده است، بحث تصمیم‌گیری نهایی و اصلاح سند را تا آخر سال خواهیم داشت و در سال بعد این سند به  صحن شورای هنر ارایه خواهد شد و بعد انشاالله بتوانیم آن را برای شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه بدهیم.

خزاعی گفت: البته قبل از این تلاش می‌کنیم سند مدون شده و تمام شده را در خود کارگروه تخصصی در معرض نظرات دوستان خانه سینما قرار می‌دهیم تا اگر نظر تخصصی داشتند بیان شود که اجماع کاملی راجع به این صنعت در حوزه‌ توسعه‌ سینمای ایران اتفاق بیفتد.

حضور آثار سینمایی در جشنواره‌های خارجی بدون مجوز در فعالیت آینده سینماگر مؤثر خواهد بود

رئیس سازمان سینمایی در رابطه با حضور برخی آثار در جشنواره‌های خارجی بدون مجوز سازمان سینمایی گفت: سینماگران باید برای هر حضورشان در حوزه‌ بین‌الملل به سازمان سینمایی مراجعه کنند و مسئولین مربوطه واقعا همکاری می‌کنند و حتی اگر وقتشان کم باشد جلسات فوق‌العاده‌ای را برگزار می‌کنند؛‌ متاسفانه ما چند اثر را داشتیم که بدون پروانه‌ نمایش در جشنواره‌های خارجی حضور پیدا کردند، در سازمان سینمایی با این دوستان که  گفت‌وگو خواهد شد و قطعا بحث‌هایی خواهیم داشت؛ این اتفاق که برای تعداد معدودی از افراد افتاده در کارهای آتی که قصد انجام آن را دارند و یا پروانه‌هایی که می‌خواهند دریافت کنند تاثیر خواهد داشت.

وی افزود: راه تعامل در سازمان سینمایی باز است، اگر اثری مطابق با قانون تولید شده باشد برای صدور مجوزش همکاری خواهد شد اگر هم خلاف قانون باشد که از دسترس ما خارج است،‌برای هر کاری چهارچوبی وجود دارد و باید رعایت شود. با تعامل همه موارد حل می‌شود اما بعضی علاقه‌ای به این تعامل ندارند چرا که منافشان در داخل کشور تعریف نشده است و دغدغه‌ای هم برای حضور داخلی فیلم ندارند.

نگاهی به منشا قاچاق آثار سینمایی؛ برخی صاحبان آثار خیلی نگران نیستند

وی در رابطه آثار قاچاق شده در سینما گفت: هر فیلمی را که متوجه قاچاق آن شدیم از مراجع قانونی پیگیری کردیم تا منشا آن مشخص شود؛‌رایت خیلی از فیلم‌ها در خارج از کشور فروخته شده بود و مربوط به خارج از کشور بود که منتشر شده بود و قبل از اینکه برنامه‌ریزی جدی برای اکران داخلی داشته باشند رایت اثر را فروخته بودند و نمایش داده بودند. بعضی از فیلم‌ها که ما پیگیری کردیم متاسفانه خود عوامل در توزیع این فیلم‌ها نقش داشتند  که پرونده‌شان معلوم است؛ نه عامدانه ولی مشکلیبا اینکه فیلمشان منتشر شود نداشتند؛ یک فیلم هم که کاملا عامدانه توسط عوامل فیلم منتشر شده بود.

خزاعی گفت: سازمان سینمایی غیر از پیگیری در این حوزه کار دیگه‌ای نمی‌تواند انجام بدهد، زمانی بود که نسخه‌ها در سینماها لو می‌رفت حتی در زمانی که چند فیلم از روی پردهسینما منتشر شده بود این اتفاق را ارزیابی و تحلیل کردیم و مشخص شد از کجا منتشر شده است.

همه‌ی این اقدامات در حوزه‌ ستاد صیانت از فیلم‌ها مورد بررسی قرار گرفته و بعضی از این‌ها نتایج خوبی داشت و در بعضی از موارد هم هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت ولی خیلی از این فیلم‌ها به دلیل فروش در خارج از کشور در داخل کشور نمایش داده می‌شود و اگر هم دقت کنید بعضی از این دوستان خیلی نگران قاچاق فیلمشان نبودند و  حتی پیگیری نمی‌کردند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها