فیلم «آخر شب با شیطان»؛ شاهکار ترسناکی که نباید از دست بدهیم

فیلم «آخر شب با شیطان» (Late Night with the Devil) که روز سوم فروردین اکران عمومی آن آغاز خواهد شد، یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های ژانر ترسناک در سال 2024 است. تقریبا همۀ منتقدانی که این فیلم را دیده‌اند، آن را یک شاهکار میخکوب‌کننده توصیف کرده‌اند.

فیلم «آخر شب با شیطان»؛ شاهکار ترسناکی که نباید از دست بدهیم

 طرفداران ژانر وحشت برای دیدن یک فیلم درجه‌یک و بی‌نقص معمولا باید انتظار زیادی بکشند. مثلا در سال 2023 اغلب فیلم‌هایی که در فهرست بهترین‌های این ژانر قرار گرفتند (از «جیغ 6» گرفته تا «اره 10»)، امتیاز چندان قابل توجهی نداشتند و تماشای آن‌ها به تجربۀ ماندگار و تاثیرگذاری برای مخاطب تبدیل نمی‌شد. البته شاید بشود گفت «با من حرف بزن» و «مردۀ شرور برمی‌خیزد»، تا حدی توانستند خلاء فیلم‌های خوب ژانر وحشت را در سال گذشته پر کنند.

اما فیلم «آخر شب با شیطان» که قرار است حدود یک ماه دیگر اکران شود و احتمالا تا دو ماه دیگر برای مخاطبان جهانی در دسترس خواهد بود، شاید بتواند انتظارات علاقمندان ژانر وحشت را بهتر از فیلم‌هایی که اخیرا دیده‌ایم برآورده کند.

این فیلم سال گذشته در جشنواره SXSW برای نخستین‌بار اکران شد و تحسین فوق‌العادۀ منتقدان را به دنبال داشت.
داستان فیلم در سال 1977 اتفاق می‌افتد. جک دلروی (با بازی دیوید دستمالچیان) مجری یک برنامۀ تلویزیونی آخر شب است که در مرحله‌ای حساس از دوران کاری خود قرار دارد. او پس از سال‌ها مبارزه برای کسب جایگاهی در رتبه‌بندی برنامه‌های پربیننده، موقعیتی پیدا کرده که می‌تواند مثل سکوی پرتاب او باشد؛ بنابراین او باید نهایت تلاشش را بکند تا از این موقعیت به بهترین نحو بهره ببرد.

1

او همکارانش برنامه‌ریزی می‌کنند تا در شب هالووین یک برنامۀ ویژه را روی آنتن ببرند؛ برنامه‌ای با حضور یک دختر نوجوان بازمانده از یک فرقۀ شیطانی که ادعا می‌کند به تسخیر شیطان درآمده است. یک فراروانشناس که اخیرا در ارتباط با این دختر بوده نیز در برنامه حضور دارد؛ به اضافۀ یک محقق شکاک که ادعاهای ماورائی را رد می‌کند.
دلروی و همکارانش وقتی می‌بینند ادعاهای دختر دربارۀ اینکه شیطانی به اسم «آقای ویگلز» او را تسخیر کرده، نمی‌تواند جاذبۀ کافی در برنامه به وجود بیاورد، از او می‌خواهند که شیطان را در همان لحظه احضار کند؛ و البته همانطور که می‌شود حدس زد، این اصلا ایدۀ خوبی نیست و منجر به فورانی از اتفاقات اهریمنی می‌شود.

به گفتۀ اغلب منتقدان، کالین و کامرون کایرنز، فیلمسازان استرالیایی، این داستان را به شکلی بسیار گیرا و تاثیرگذار روایت کرده‌اند. آن‌ها حتی توانسته‌اند تحسین استیفن کینگ، نویسندۀ نامدار ژانر ترسناک را هم به دست بیاورند.

«آخر شب با شیطان» به شکلی خزنده و آهسته، یک برنامۀ شلوغ و پر سر و صدای تلویزیونی در شب هالووین را به سمت حال و هوایی تاریک و اهریمنی می‌برد و مخاطب را نیز در این مسیر سراشیبی و رو به وحشت به طور کامل با خود همراه می‌کند.

منتقدان یکی از نکات مثبت و درخشان فیلم را ترکیب ظریف و منسجم مضامین مختلف اجتماعی و روانشناختی با حال و هوای ترسناک فیلم دانسته‌اند؛ مضامینی مثل جاه‌طلبی‌های بی حد و مرز شخصی، نوع کارکرد رسانه‌های عمومی و انواع رویکردهای مختلف اجتماعی نسبت به مسائل ماوراءالطبیعه.

در مجموع به نظر می‌رسد این فیلم با آنچه که از داستانش می‌دانیم و با توجه به تحسین‌هایی که از آن صورت گرفته، یکی از بهترین‌های ژانر ترسناک در یک سال پیش رو باشد.

منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    آدم ها در این دوره و زمانه همین جوری اش توهم ‌و افسرده وعصبی است دیگه این نوع ساخت فیلم ها کمک بیشتری می‌کند به قهرقهرا رفتن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها