یک جشنواره، یک فیلم/ «باغ کیانوش»؛ اقتباسی موفق و خوش رنگ و لعاب

«باغ کیانوش» از معدود فیلم‌های قابل اعتنا و البته بی‌ادعای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر است که بدون حواشی و سر و صدا، راه خود را رفته و بی‌شک در صورت یک زمان‌بندی و اکران مناسب، به نتیجه مطلوبی در اکران نیز خواهد رسید.

یک جشنواره، یک فیلم/ «باغ کیانوش»؛ اقتباسی موفق و خوش رنگ و لعاب

سینما در هر مقطعی که ارتباط با ادبیات داستانی داشته، ضرر نکرده و توانسته خودی نشان دهد. «باغ کیانوش» یکی از آثاری است که با اقتباس از رمانی به همین نام، توانسته در بین انبوهی از فیلم‌های ضعیف این دوره، با فاصله در جای درستی بایستد و خودی نشان دهد.

‌اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهیه این اثر دخیل بوده، جای خوشحالی دارد و مخاطب را یاد دوران اوج آن می‌اندازد. «باغ کیانوش» در همان دقایق ابتدایی با طرح موضوع و مساله اصلی شخصیت‌های نوجوان و همچنین تصمیم کنش‌مند آنها نوید یک ماجراجویی جذاب را می‌دهد.

با اینکه فیلم با تعدد کاراکتر مواجه است، اما به قدر کافی و هوشمندانه از آنها استفاده کرده و روابطی منطقی و البته موقعیت‌هایی داینامیک و جذاب را خلق کرده است و در این مسیر هم ضمن استفاده از رگه‌های طنز، بییار ساده و روان قصه را تعریف می‌کند.

یکی از مزیت‌های این فیلم، شبیه‌سازی تماتیک و خیلی نرم جنگ بین نوجوانان فیلم و خلبان عراقی است که پس‌زننده نبوده و در بسترهایی ساده و درست روایت می‌شود و البته در این مسیر نباید از اجرای خوش ریتم و میزانسن‌ها و تصاویر قابل قبول فیلم رضا کشاورز حداد گذشت.

‌موسیقی فیلم هم با هوشمندی و قاعده درستی به درام کمک کرده و به خوبی در کلیت فیلم حس می‌شود. از دیگر ویژگی‌های مثبت فیلم «باغ کیانوش»، انیمیشن‌ها و جلوه‌های کامپیوتری تر و تمیز آن است که بسیار به شکیل بودن آن و فضاسازی‌های فیلم کمک کرده و یک نقطه قابل اتکاء برای آن محسوب می‌شود.

«باغ کیانوش» از معدود فیلم‌های قابل اعتنا و البته بی‌ادعای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر است که بدون حواشی و سر و صدا، راه خود را رفته و بی‌شک در صورت یک زمان‌بندی و اکران مناسب، به نتیجه مطلوبی در اکران نیز خواهد رسید.

بازیگران و عوامل فیلم «باغ کیانوش»

در کنار گروه بازیگران نوجوان «باغ کیانوش» که خوش درخشیده‌اند، شهرام حقیقت‌دوست، علیرضا آرا، مجید پتکی، با حضور عباس جمشیدی‌فر نیز به‌عنوان بازیگر حضور داشته‌اند.

عوامل این فیلم عبارتند از؛ تهیه کننده: محمدجواد موحد، نویسنده و کارگردان: رضا کشاورزحداد، مجری طرح: محمد گودرزی، مشاور کارگردان: حسین دارابی، مشاور نویسنده: احسان ثقفی، مدیر فیلم‌برداری: مرتضی هدایی، طراح صحنه: بابک کریمی‌طاری، مدیر صدابرداری: حسین بشاش، طراح گریم: محمود دهقانی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: سیاوش رمضانلو، تدوین: سیاوش کردجان، موسیقی: بامداد افشار، طراح لباس: مجید لیلاجی، مدیر تولید: محمداسماعیل کلبی‌آبادی، طراح و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: محمد عبدی، انیمیشن: میلاد محمدی، عکاس: سعید کریمی و حسن شجاعی.

فیلمنامه فیلم «باغ کیانوش» اقتباس از کتابی با همین نام است. این کتاب به قلم علی‌اصغر عزتی‌پاک برای گروه سنی نوجوان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شده بود.

منبع: سینما اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها