نویسنده استرالیایی در چین به «اعدام تعلیقی» محکوم شد

دولت استرالیا امروز (دوشنبه) اعلام کرد یانگ هنگ جون، نویسنده استرالیایی، در چین به اعدام تعلیقی محکوم شده است و آن را «خبری دلخراش» توصیف کرد.

نویسنده استرالیایی در چین به «اعدام تعلیقی» محکوم شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یانگ هنگ جون که متولد چین و شهروند استرالیاست، از سال ۲۰۱۹ به اتهام جاسوسی در زندانی در چین به سر می‌برد و گفته می‌شود وضعیت سلامتی وی چندان خوب نیست.

پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا در یک نشست خبری گفت: «دولت استرالیا از حکم اعلام شده وحشت‌زده است.»

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در این مورد گفت که یانگ هنگ جون به اتهام جاسوسی مجرم شناخته شده و با یک مهلت دو ساله به اعدام محکوم شده است. چنین احکامی در چین اغلب پس از ۲ سال به حبس ابد تبدیل می‌شود.

وی تاکید کرد دادگاه در تمام مراحل از حقوق قانونی یانگ محافظت کرده و ترتیبی داده است که نماینده دولت استرالیا در زمان اعلام حکم، حضور داشته باشد.

وزیر خارجه استرالیا خاطرنشان کرد: «ما پاسخ خود را به قوی ترین شکل اعلام خواهیم کرد.»

پنی وانگ یادآور شد شیائو کیان، سفیر چین در استرالیا در اعتراض به این موضوع به وزارت امور خارجه این کشور احضار خواهد شد.

وی گفت: «من می‌خواهم به ناراحتی شدیدی که دکتر یانگ و خانواده‌اش امروز پس از سال‌ها بلاتکلیفی احساس خواهند کرد، اشاره کنم.»

وزیر امور خارجه استرالیا تصریح کرد: ما به طور مداوم خواستار «استانداردهای اساسی عدالت و انصاف در اجرای قانون و رفتار انسانی» با شهروندان زندانی خود شده‌ایم.

حکم یانگ از زمان محاکمه غیرعلنی وی به اتهامات امنیت ملی در اردیبهشت ۱۴۰۰، بارها به تعویق افتاده بود.

وزیر خارجه استرالیا اضافه کرد: «استرالیا در حمایت از عدالت در جهت منافع و رفاه دکتر یانگ از جمله درمان مناسب پزشکی تسلیم، نخواهد شد.»

یانگ که ادعاهای جاسوسی را رد می‌کند، در جریان یک سفر در دی ۱۳۹۷ به چین دستگیر شد.

چندی پیش و در ماه مهر، چنگ لی، روزنامه‌نگار استرالیایی پس از سه سال بازداشت به اتهام جاسوسی در چین، آزاد شد.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، تنش بین کانبرا و پکن در سال ۲۰۱۸ زمانی که استرالیا، شرکت فناوری هوآوی را از شبکه ۵G خود حذف کرد، افزایش یافت.

سپس در سال ۲۰۲۰، استرالیا خواستار تحقیقات بین‌المللی در مورد منشاء ویروس کرونا شد؛ اقدامی که چین آن را با انگیزه سیاسی عنوان کرد.

پکن در واکنش به این اقدام، تعرفه‌های بالایی را بر صادرات کلیدی استرالیا از جمله جو، گوشت گاو و نوشیدنی وضع کرد و در عین حال واردات زغال سنگ خود را متوقف کرد.

بیشتر این تعرفه‌ها در زمان دولت آنتونی آلبانیز، نخست وزیر سابق استرالیا که آبان ماه سفری موفقیت آمیز به پکن داشت، برداشته شد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها