قدیمی‌ترین اکتشافات سال؛ از «رستوران» 5 هزارساله تا «سمبادۀ» باستانی

در اینجا نگاهی گذرا خواهیم داشت به مهم‌ترین اکتشافات باستان‌شناسی مربوط به دوران ماقبل تاریخ که در سال 2023 اتفاق افتادند.

قدیمی‌ترین اکتشافات سال؛ از «رستوران» 5 هزارساله تا «سمبادۀ» باستانی

بررسی دوران ماقبل تاریخ، یعنی دورۀ بین اختراع ابزارهای سنگی توسط انسان در حدود ۲.۶ میلیون سال پیش و توسعه سیستم‌های نوشتاری در هزاره چهارم قبل از میلاد، با توجه به فقدان اسناد مکتوب کار بسیار دشواری است. اما شواهد فیزیکی از افرادی که هزاران سال پیش می‌زیستند به نشان دادن واقعیت‌های زندگی ماقبل تاریخ کمک می‌کند و بر تشابهات شگفت‌انگیز آن دوران با جامعه مدرن تأکید می‌کند. 

در سال گذشته هم بقایا و آثاری کشف شد که پرتوهای تازه‌ای بر زندگی بشر در چندین هزار سال قبل افکندند. در زامبیا، باستان‌شناسان قدیمی‌ترین سازه چوبی شناخته‌شده‌ی جهان را یافتند، یک جفت کنده‌ی به‌هم پیوسته که توسط یک بریدگی حدود ۴۷۶ هزار سال پیش به هم متصل شده بودند. این کنده‌ها، پیچیده‌تر از اشیاء چوبی قبلی این دوره، نشان دادند که انسان‌های قبل از هوموساپینس نیز توانایی ساختن سازه‌هایی از چوب داشته‌اند.
 

5

بقایای یک سازۀ چوبی حدودا 500 هزار ساله که گونه‌ای از انسان‌ها قبل از ظهور نوع کنونی انسان آن را ساخته بودند 
دهکده‌ای با قدمتی نزدیک به ۸۰۰۰ سال که روی پایه‌هایی در بالای دریاچه‌ای در بالکان ساخته شده، به شکل مشابه گواه نبوغ انسان‌های ماقبل تاریخ است و نشان می‌دهد چگونه مهاجران اولیه، روستایی ساختند که بر مبنای کشاورزی و شکار بنا شده بود. 
 

1

محققان آلبانی بقایای پایه‌های ۸۰۰۰ ساله و ده‌ها هزار میخ چوبی را یافتند

در تکمیل این یافته‌ها، مجموعه‌ای از حکاکی‌های سنگی ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ ساله را داریم که گواه توانایی مردمان عصر حجر در تجسم اشیاء انتزاعی است. این طرح‌ها دقیقاً بازتاب تله‌های بیابانی یا سازه‌هایی هستند که به شکارچیان کمک می‌کرد حیوانات را با هدایت به سمت محوطه‌هایی، در اردن و عربستان سعودی، بگیرند. رِیمی کراسارد باستان‌شناس می‌گوید: «دانستن و نشان دادن اینکه [انسان‌های اولیه] می‌توانستند این مفهوم ذهنی از فضاهای بسیار بزرگ را داشته باشند و آن را روی سطح کوچکتری پیاده کنند، شگفت‌انگیز است.» 

A2BYZI65V5LWFHBVUBDL5VDY3I

فلوتی از جنس استخوان پرندگان 

نمونه‌های تمایلات هنری مردمان ماقبل تاریخ فراوان است، از یک آویز ۴۲۰۰۰ ساله که در مغولستان کشف شد گرفته تا فلوت‌هایی از جنس استخوان پرندگان در فلسطین که حدود ۱۲۰۰۰ سال قدمت دارند و ۱۰۰ غارنگاره که گمان می‌رود حداقل ۲۴۰۰ سال قدمت داشته باشند.

ابزارها نیز شواهدی از صنایع اولیه ارائه می‌دهند: در انگلستان، باستان‌شناسان تبرهای دستی غول‌پیکر ۳۰۰۰۰۰ ساله کشف کردند که از آن‌ها برای کشتن حیوانات یا بریدن گوشت استفاده می‌شد، همچنین سنگ صیقل‌دهنده‌ای که از آن برای تیز کردن تبرهای دوران نوسنگی استفاده می‌شد. 

2

این سنگ صیقل‌دهنده بیش از ۵۰۰۰ سال قدمت دارد و از آن برای تیز کردن سر تبر استفاده می‌شده است

سایر یافته‌های متفرقه مربوط به دوران ماقبل تاریخ شامل ۲۵ گودال تاریخی ۸۰۰۰ساله می‌شود که سرنخ‌هایی از زندگی در بریتانیای میان‌سنگی را در خود دارند و یک رستوران ۵۰۰۰ساله در عراق، همراه با یک یخچال سفالی، نیمکت‌ها، ظروف نگهداری موارد و حتی آثاری از غذا.

5

تبرهای دستی غول‌پیکر ۳۰۰۰۰۰ ساله

6

غارنگاره هایی که گمان می‌رود حداقل ۲۴۰۰ سال قدمت داشته باشند

منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها