«جناب‌خان» بدون «رامبد» جواب می‌دهد؟/ سایه سنگین حاشیه بر سر یک «جام»

«جناب‌خان» که از آخرین قسمت برنامه «خندوانه» در تابستان ۱۴۰۱، دیگر در قاب تلویزیون دیده نشده بود، از ۲۳ دی دوباره در برنامه‌ای با نام «جام آرزوها» روی آنتن شبکه نسیم رفت.

«جناب‌خان» بدون «رامبد» جواب می‌دهد؟/ سایه سنگین حاشیه بر سر یک «جام»

او که خودش را مالک باشگاه پاری‌سن‌ژرمن می‌دانست و از طرفداران پروپاقرص فوتبال است در برنامه‌ای حضور پیدا کرده است که از چهره‌های فوتبالی دعوت می‌کند.

این شخصیت همچنین مثل برنامه «خندوانه» در زمانی که مهمان برنامه حضور دارد، به جمع مهمان و مجری می‌پیوندد و با تکیه کلام‌ها و شوخی‌های خاص‌اش به گفتگو با آن‌ها می‌پردازد.

اجرای برنامه «جام آرزوها» که به مناسبت برگزاری جام ملت‌های آسیا روی آنتن می‌رود را پژمان بازغی برعهده دارد و با تهیه‌کنندگی مشترک پژمان ماندگاری و ابوالفضل اکبری، قرار است با محوریت محقق کردن آرزوی کودکان ایران تولید شود. حالا باید دید آیا در ادامه حضور «جناب‌خان» در این برنامه پرنگ‌تر خواهد شد؟

نکته جالب اینکه برنامه «جام آرزوها» حالا بیش از متن‌، به‌واسطه یک حاشیه جدی در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته است؛ شایعه مربوط به پرداخت‌های میلیاردی این برنامه به مهمانانش، حالا بر سر زبان‌ها افتاده و برخی آنرا گران‌ترین ریخت‌وپاش تلویزیون در سال‌های اخیر هم توصیف کرده‌اند. هنوز عوامل برنامه و مسئولان شبکه نسیم به این شایعات واکنشی نشان نداده‌اند.

در این گزارش مروری داشته‌ایم به حاشیه‌های شخصیت «جناب‌خان» که در ادامه می‌خوانید.

«جناب‌خان» چگونه متولد شد؟

شاید صحبت کردن درمورد یک عروسک مبحثی ساده و پیش پا افتاده باشد. اما نباید از این بگذریم که عروسک داریم، تا عروسک! اگر بخواهیم در مورد چهره عروسکی‌ای که در چند سال اخیر در تلویزیون مورد توجه قرار گرفت صحبت کنیم، «جناب‌خان» یکی از عروسک‌های محبوبِ فراموش‌نشدنی است که مردم از سال ۹۴ در برنامه «خندوانه» با او آشنا شدند. شخصیتی که تفاوت‌های زیادی با عروسک‌های دیگری که دیده بودیم، داشت.

او صرفا یک عروسک برای سرگرمیِ کودکان نبود، بلکه به واسطه شوخی‌های متفاوت با مهمانان برنامه، آواز خواندن به زبان جنوبی، انتقاد به مسائل اجتماعیِ روز و شکست عشقی در مواجهه با دختر مورد علاقه‌اش؛ خیلی زود به چهره مورد علاقه مخاطبان تبدیل شد.

جذابیت شخصیت «جناب‌خان» برای مخاطبان به شکلی بود که تکیه‌کلام‌های او مثل «ستاره بچنی» یا «هه هه و...» در میان مردم رد و بدل می‌شد و از او به عنوان یک عروسک با بامزه یاد می‌کردند.

اولین‌بار شخصیت «جناب‌خان» که صداپیشگیِ او را محمد بحرانی برعهده دارد، در سال ۹۳ و در مجموعه «کوچه مروارید» به کارگردانی سعید سالارزهی با بازی رامبد جوان حضور پیدا کرد، اما در این مجموعه که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شد، اقبال و شهرت چندانی به دست نیاورد.

یک سال بعد «جناب‌خان» در برنامه «خندوانه» ظاهر شد و به یکی از برند‌های تلویزیون تا الان تبدیل شد.

حضور «جناب‌خان» در این برنامه تا فصل سوم ادامه داشت، اما با آغاز فصل چهارم «خندوانه» این چهره حضور نداشت و به جای او از چهار عروسک در برنامه رونمایی شد که نظر مخاطبان را جلب نکردند. رامبد جوان هم دلیل عدم حضور «جناب‌خان» را اینطور مطرح کرد که سعید سالارزهی به عنوان صاحب امتیاز شخصیت «جناب‌خان» در فصل جدید مسائلی دارد و باید با تلویزیون به توافقاتی برسد.

نظر ما به عنوان مجریان و صاحبان امتیاز معنوی «خندوانه» شرط است و باید جلو برویم و ببینیم چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. البته گفته‌های جوان هم بی‌پاسخ از سوی سالارزهی نماند و او در متنی بلند بالا اعتراض‌اش را نسبت به هجمه‌هایی که به سمت‌اش وارد شد، نشان داد و گفت: «اعتقاد راسخ دارم این برنامه خندوانه نبود که باعث شهرت جناب خان شد بلکه برعکس این جناب خان بود که با حضور پرمهرش و ویژگی‌های شخصیتی که ما برای آن ساخته بودیم باعث موفقیت دو چندان این برنامه شد.»

سالارزهی همچنین در بخش دیگری از این متن به این نکته اشاره کرد که همراه با محمد نادری، امیر سلطان‌احمدی، رضا کاظمی‌نژاد، سارا سالار، هدیه هاشمی و... چند سال برای ساخت، طراحی و ویژگی‌های «جناب‌خان» زحمت کشیده‌اند.

این در حالی است که عده‌ای معتقدند سالارزهی ایده «جناب‌خان» را از عروسک «Fozzie Bear» کپی کرده است.

ماجرای تبلیغات اتوبوسیِ «جناب‌خان»!

«جناب‌خان» همچنان از حضور در برنامه «خندوانه» محروم بود تا اینکه در سال ۹۶ خبر رسید سعید سالارزهی این عروسک را با رقمی نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان در اختیار یک شرکت برای تبلیغات اتوبوسی قرار داده است.

این موضوع با موجی از انتقادات همراه شد و برخی معتقد بودند سالارزهی که از دغدغه‌های فرهنگی‌اش برای این عروسک گفته بود و از تبدیل شدن این عروسک به شخصیت متملق ابراز نگرانی کرده بود تا آنجا که باعث حذف این شخصیت از تلویزیون شد؛ حالا خودش اولین استفاده‌اش از این عروسک پس از جدایی از «خندوانه» را به تبلیغات اتوبوسی اختصاص داده است که این تبلیغات برای یک محصول تجاری و قرعه‌کشی‌های این محصول خواهد بود.

اما بعد از دو سال معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صداوسیما اعلام کرد که با تلاش معاونت حقوقی و امور مجلس صداو سیما و براساس پیگیری‌های به عمل آمده، تمامی حقوق مالکیت طرح صنعتی، علامت تجاری و کاراکتر عروسکی «جناب‌خان» به رسانه ملی واگذار شد؛ بنابراین با آغاز فصل پنجم «خندوانه» شخصیت «جناب‌خان» دوباره به این برنامه بازگشت.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    رای بی رای

  • ناشناس
    0

    این جناب خان هست که به هر برنامه شخصیت و پویایی میده نه طرف مقابلش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها