روزنامه هم میهن:

انتقاد از همایون شجریان: چرا به جای آنکه مانند پدر، دنبال موسیقی فاخرباشید،اسیر کارهای بازاری شدید؟/ کار شما رسیده به کنسرت گذاشتن با انوشیروان روحانی

فرزند شجریان بودن در بستر فرهنگی ایران یک نعمت‌است. ماترک محمدرضا شجریان نه‌فقط نام و ثروت او که شبکه‌ای حیرت‌انگیز از بزرگترین متفکران، هنرمندان، نویسندگان، شاعران و بزرگان هر طیف بود که حول او جمع شده بودند و همه آن بزرگان محمدرضا شجریان را احترام می‌کردند و ارج می‌نهادند.

انتقاد از همایون شجریان: چرا به جای آنکه مانند پدر، دنبال موسیقی فاخرباشید،اسیر کارهای بازاری شدید؟/ کار شما رسیده به کنسرت گذاشتن با انوشیروان روحانی

روزنامه هم میهن در ادامه نوشت : همایون شجریان با این ماترک پا به عرصه موسیقی گذاشت.نگاهی به این ماترک، آن پدر، این همایون امروز را برای اهالی موسیقی ایرانی کمی نامأنوس می کند؛ همایونی که دیگر سال‌هاست هیچ آواز نابی از او نشنیده‌ایم.

ویدئوهایی که اخیراً از او به همراهی پیانو انوشیروان روحانی منتشر شده انگار آبی سرد است بر آتش امید آنان که هنوز امید داشتند میراث‌دار نام شجریان بتواند کار پدر را توسعه دهد یا نه، کاری بیافریند که از پس همه بر نیاید. اما گویی همایون مسیر دیگری ترجیح داده است؛ مسیری سهل‌الوصول برای توسعه دادن ماترک مادی شجریان و نه آواز او.

کنسرت همایون شجریان و انوشیروان روحانی حتماً که برای شرکت‌کنندگان در آن محفل اوقات خوبی خواهد ساخت و آنان را به وجد خواهد آورد. اما از منظری دیگر، منظری کلان‌تر، شأن آثاری این‌چنین در تاریخ موسیقی چیست؟ کارهای انوشیروان روحانی را پیشتر خوانندگانی خوانده‌اند، باصلابت‌تر و زیباتر از اجراهایی که از همایون دست به دست می‌شود. آثاری که با نام آن خوانندگان و آن لحن‌ها در خاطره‌های جمعی حک شده است.

حال پرسش این است که آیا همایون شجریان، میراث‌دار آن نام و سرمایه، رسالتش در این موسیقی خواندن قطعاتی برای ساخت محفلی دلنشین در آمریکای شمالی و اروپای غربی است؟ آیا در این برهوت موسیقی ایرانی نباید از همایون، همو که پدر از نوجوانی در کنار خودش نشاند و عزتش داد، انتظار داشت کاری کند که از دیگرانی شاید خیلی انتظار نرود؟

البته که همایون شجریان به‌عنوان یک شخص می‌تواند به همه اینها جواب بدهد و بگوید، دوست داشتم که این مسیر را انتخاب کنم، دوست داشتم رفته‌رفته از اهل هنر فاصله بگیرم و سمت مارکت بروم و اصلاً مگر باید برای اینکه پسر محمدرضا شجریان بودم و چنین مسیری انتخاب کردم، جواب پس بدهم؟ این هم هست. ما فقط از یک حسرت می‌گوییم، شاید هم خیال‌اندیشی کردیم و اشتباه می‌کردیم. پسر نوح هم با دیگرانی نشست و راه و رسم دیگری جز پدر در گرفت. البته که مراد این نیست که همایون همچون پسر نوح است، ولی حتماً که با هم‌نشینانی جز هم‌نشنیان پدر نشست که راه و رسم هنرش دیگرگونه شد.

حجم ویدیو: 17.62M | مدت زمان ویدیو: 00:05:34 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • ناشناس
    1

    این چه نوشتار سخیفی است؟ مگر انوشیروان روحانی کم کسی است ایشان هم یک نام فاخر در موسیقی ایران زمین است. فقط تنها تفاوت این دو اسطوره این است که مرحوم استاد شجریان آهنگ های سنتی میخوانند و اما استاد انوشیروان روحانی هم در ژانر ترانه های پاپ و هم کلاسیک کار کرده و می کنند. هر دو فخر ایران هستند. همایون هم یادگار آن هنرمند بی بدیل و نشانه کم نظیری ار هنر پدر بی نظیر و فرهیخته اشان هستند

  • ناشناس
    0

    انوشیروان روحانی مگه کم آدمیه ؟!!!

  • ناشناس
    5

    چون ایشون با پدرش خیلی فرق داره. پدرش اصیل و خواننده درجه یک بود ولی ایشون به فکر سود ولایی هستند...

  • سعید
    0

    اولا که انوشیروان روحانی موسیقی دان و نوازنده ای محترم و ارجمند است
    ثانیا شما که سنگ شجریان پدر را به سینه می کوبید خوب بود می گفتید که به آن بزرگوار چه بی حرمتی هایی کردند و چگونه کوشیدند او را از ذهن و خاطره مردم محو کنند و دریغ از یک تقدیر خشک و خالی تا چه رسد به نام گذاری خیابانی و میدانی و یا حتی یک سالن هنری یا کوچه بن بستی به نام ایشان...
    شما مگر قدر نوح را شناختید و به جای آوردید که بر پسرش خرده می گیرید و ادای ناصحان و واعظان دلسوز را در می آورید...

  • ناشناس
    0

    همایون عزیز دمت هم گرم ولی خانم هایده اجرای بینظیری داشت خداوند رحمتش کند

  • وحید
    0

    واقعا حرفهایی که میزنید بی انصافیه و فقط قصد تخریب شخص رو دارید....همایون شجریان ..نه آقا زاده بود .نه اختلاس گر، نه رانت خوار و نه خارج نشین ..
    اگه با رهبران حماس و یمن و داعش همنشین میشد وعکس می‌گرفت و .. آدم خوبه بود..؟؟

    نظرات شما -
    • تبریز
      9

      داعش مال اربابت شیطان بزرگ است و به شما تعلق دارد قاطی آزادیخواهان نکن و سفسطه نکن.....

  • ناشناس
    0

    نه اینکه در زمان حیات شجریان پدر حق قدر و عزتش را به جا اوردید؛حالا برای ورثه اش تعیین تکلیف و راهنمایی می فرمایید!

  • محمد
    0

    میبینم که الان دارید یاد شجریان میکنید!؟؟
    خجالت آوره!!!!
    بی حرمتیهایی که کردید کم بود؟ حالا دلتون برای چی سوخته؟!!!!
    بگید کلا عادت به تخریب دارید

  • کمال
    0

    جگرها خون شود تایک پسر مثل پدر گردد همایون پسرمحمدرضاشجریان هست ولی هیچ زمان خود محمدرضا شجریان نخواهد شددرهیچ موردی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها