رضا کیانیان با نمایش «پدر» دوباره به تئاتر شهر می آید

شاید یکی از رمزهای اقبال نمایش پدر، به خاطر انتخاب هوشمندانه آروند دشت‌آرای برای انتخاب متن پدر اثر فلوریان زلر باشد.

رضا کیانیان با نمایش «پدر» دوباره به تئاتر شهر می آید

نمایش «پدر» نوشته فلوریان زلر که با کارگردانی آروند دشت‌آرای از ۸ شهریور سال ۱۴۰۱ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته و با استقبال مخاطبان هم روبرو شده بود، به دلیل شرایط اجتماعی و متوقف شدن تمامی فعالیت هنری از اجرا باز ماند و اجرای مانده آن به زمان دیگری موکول شد.

حالا با گذشت قریب یکسال دوباره این اثر نمایشی با حضور رضا کیانیان در مهر سال جاری در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجراهایش را از سر خواهد گرفت.

«پدر» داستان مردی‌ است به نام آنتوان که دچارِ بیماری آلزایمر یا زوالِ عقل شده اما پذیرش این امر برای او ناممکن است. آنتوان مدام درحالِ انکارِ این زوال است اما با گذشت روزها و پیشرفتِ بیماری، پیرمرد دیگر نامِ خود را نیز فراموش می‌کند.

شاید ادعای آنتوان درست است و دختر و دامادش در حال توطئه برای تصاحبِ خانه او هستند اما بعد از مدتی درمی‌یابد فریب خورده است. بخش مهمی از ماجرا بر تقابل ارتباطی این دو عضو خانواده و تنگناهایی که در این موقعیت وجود دارد، می‌گذرد. در کنار طرح مسوولیت، عشق و تعهد، زوایای مثلثی را تشکیل می‌دهند که زلر آن را پیش روی مخاطب می‌گذارد.

زلر، با طرح کاراکترهای جایگزین، تصویری از ذهن پدر را بازسازی می‌کند که چطور فراموشی به نزدیک‌ترین افراد و عزیزترین خاطرات یورش می‌برد و آنان را از معنا و کارکرد تهی می‌کند. دنیای غریبگی که وهم‌انگیز و هراس‌آوراست. چنان‌که حتی دیگر خانه هم امن نیست و هر لحظه انتظار نارو‌خوردن در بین ا‌ست چه از پرستار چه از فرزند و نزدیکان…

شاید یکی از رمزهای اقبال نمایش پدر، به خاطر انتخاب هوشمندانه آروند دشت‌آرای برای انتخاب متن پدر اثر فلوریان زلر باشد.

متن‌های زلر، دیالوگ محور و واقع‌گرا و مصداق نظریه‌ «همه‌چیز می‌تواند تئاتر باشد» است. او موضوعات امروزی را که اغلب افراد در زندگی روزمره‌ خود با آن مواجهند دستمایه‌ نوشته‌هایش قرار می‌دهد و با کمی چاشنی طنز البته به شیوه‌ کمدی سیاه، آنان را طوری برای صحنه می‌آراید که اغلب مورد اقبال تماشاگران قرار می‌گیرد.

همذات‌پنداری مخاطب با نمایش‌های رئال زلر و ارتباط‌گیری با آنچه در صحنه و در زندگی خود با آن مواجه است، یکی از رازهای موفقیت متن‌های او در اجرای صحنه‌ای است.

اگرچه سطح نمایشنامه‌های او یکسان نیست و حتی بعضی از آنها به متن‌های عامه‌پسند نزدیک می‌شود، اما با این وصف، به دلیل اشارات درخشان و بازنمایی «روابط انسان‌ها»ی امروزی و پرداختی عمیق‌تر در لایه‌های پنهان، قابل توجه‌ است که هم تماشاگر را راضی می‌کند و هم می‌تواند در گیشه فروش خوبی داشته باشد.
نمایشنامه «پدر» یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین آثار زلر، نمایشنامه‌نویس فرانسوی در جهان است که اولین‌بار در سال ۲۰۱۲ منتشر و در پاریس اجرا شد.

منبع: اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها