دستیار کارگردان:

پول می‌گیرند و بازیگر جدید وارد سینما می‌کنند/ ولی بازیگری یعنی استعداد و تمرین

یک دستیار کارگردان نوشت: با اغلب جوان‌ها که برای بازیگری صحبت می کنم در همان نگاه اول می فهمم که چه هدفی از بازیگر شدن دارند، آیا مسیر فلان بازیگر پرحاشیه را می خواهند طی کنند یا بازیگر حرفه‌ای بشوند؟

پول می‌گیرند و بازیگر جدید وارد سینما می‌کنند/ ولی بازیگری یعنی استعداد و تمرین

علی مردانه نوشت: واقعیتش این است که به عنوان کسی که این حرفه را از نزدیک می‌شناسم و سال‌هاست کار می‌کنم می‌گویم که هر اتفاقی ممکن است در مقوله بازیگری شاهد باشیم.

۱- منکر این نمی‌شوم که عده‌ای با پول وارد بازیگری می‌شوند، منکر این هم نمی‌شوم که عده‌ای افراد مشخص هستند که پول می‌گیرند و بازیگر جدید وارد سینما می‌کنند، اما باید ببینیم این حرف در قالب چه پروژه‌ای و چه کارگردان‌هایی تعریف می‌شود؟ یکسری فیلم‌های بیزینسی با افراد ناشناخته که صرفا برای درآمدزایی ساخته می‌شوند چنین روش‌های غیر حرفه‌ای را به کار می‌گیرند و بازیگران پولی انتخاب می‌کنند و حتی این پروژه‌ها بخشی از هزینه‌های ساخت فیلم‌شان را حین پیش تولید به دست می‌آورند. 

اما کاملا واضح و مشخص است که کارگردان‌های شناخته شده و معتبر هیچ‌وقت ریسک نمی‌کنند و آبروی خودشان را به خطر نمی‌اندازند و از بازیگران‌پولی بهره نمی‌برند، چون بازیگران‌پولی خروجی جز آبروریزی ندارند.

۲- واژه مافیا در بازیگری را متوجه نمی‌شوم اما می‌توانم بگویم که اگر عده‌ای از بازیگران شناخته شده و کاربلد برای بازی در پروژه‌ها توصیه می‌شوند و در چند پروژه حضور دارند این قطعا به قابلیت و توانایی بالای آنها بر می‌گردد نه مافیا و باند.

اگر از من بپرسند برای فلان نقش چه بازیگری می‌شناسی من بازیگران شاخصی که برای کاراکتر مناسب و به نقش نزدیک باشند را معرفی می‌کنم هیچ‌وقت آبروی خودم را به خطر نمی‌اندازم و بازیگر نابلد انتخاب کنم.

کستینگ سینمایی هم کارش همین است، این کستینگ اغلب بازیگرانی را انتخاب می‌کند که هم توانایی بازی داشته باشند و هم سرمایه را بازگشت دهند. عده‌ای از بازیگران هم هستند که با رابطه وارد این حرفه می‌شوند اما باور کنید دوام نمی‌آورند، کسی ماندگار می‌شود که توانایی و قدرت داشته باشد.

۳- به جوانان علاقه‌مند به بازیگری توصیه می‌کنم تمرین و ممارست روی بدن و بیان در مقوله بازیگری را جدی بگیرند، بازیگر شدن از طریق کلاس‌های بازیگری، دانشگاه و تئاتر مهم‌ترین مسیر است، در ضمن باید توانایی و استعداد داشت.

با اغلب جوان‌ها که برای بازیگری صحبت می‌کنم در همان نگاه اول می‌فهمم که چه هدفی از بازیگر شدن دارند، آیا مسیر فلان بازیگر پرحاشیه را می‌خواهند طی کنند یا بازیگر حرفه‌ای بشوند؟ و در آخر اینکه پول و پارتی و شانس برای ورود به حرفه‌ای در همه مشاغل و‌جود دارد فقط آن را منحصر به بازیگران ندانیم. 
رییس هیات‌مدیره صنف برنامه‌ریزان 
و دستیاران کارگردان

منبع: سینما اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها