شلوار پهلوانی تختی مرمت می‌شود

شلوار پهلوانی غلامرضا تختی برای انجام اقدامات حفاظتی به پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی سپرده شد.

شلوار پهلوانی تختی مرمت می‌شود

 شهرزاد امین شیرازی مدیر گروه حفاظت و مرمت اشیاء در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری - در این‌باره گفت: این قطعه از مجموعه یادگارهای تختی متعلق به موزه ملی ورزش، المپیک، پارالمپیک بوده که در ادامه همکاری‌ها و به دنبال درخواست این موزه، توسط «یاسر آکار»، امین‌اموال موزه به گروه حفاظت و مرمت اشیاء پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی به طور موقت تحویل داده شده است.

به گفته او، قرار است تا در اجرای طرح «شیوه پاکسازی آثار ترکیبی بافته و چرم» به عنوان مورد مطالعاتی به این اثر پرداخته و پس از بررسی، حفاظت شود.

امین شیرازی به همراه نرگس افضلی‌پور و سحر برهان از اعضای گروه اجرایی طرح پژوهشی «شیوه پاکسازی آثار ترکیبی بافته و چرم» هستند که مسؤولیت انجام اقدامات حفاظتی روی این اثر را به عهده‌ دارند.

مدیر گروه حفاظت و مرمت اشیاء پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی با بیان‌ اینکه در این اثر پارچه دنیم (جین) به عنوان ماده اصلی و زمینه کار انتخاب شده و نوارهایی از چرم در طول شلوار و در قسمت کمر به آن دوخته شده است، افزود: این نوارهای چرمین علاوه‌بر کارکرد تزیینی باعث افزایش تحمل کشش و بالا رفتن مقاومت اثر در حین انجام حرکات ورزشی می‌شدند.

شلوار پهلوانی تختی مرمت می‌شود

امین شیرازی اضافه کرد: استفاده مکرر و طولانی‌مدت آن موجب شده که پارچه برای مدت طولانی علاوه‌بر چربی و سایر آلودگی‌ها، نمک‌های موجود در تعریق را جذب کرده و تا حدی خشک و شکننده شود. از سوی دیگر این شلوار به دلیل شرایط نگهداری و نمایش، دچار تغییر فرم شده که ضروری است برای نمایش بهتر اثر تا حد امکان آن را به فرم اولیه برگرداند که این امر می‌تواند ارزش‌های نمایشی اثر را افزایش داده، جلوه بصری درخوری به آن بدهد.

مجری طرح «شیوه پاکسازی آثار ترکیبی بافته و چرم» افزود: با توجه به ارزشمندی و گستردگی آسیب‌های موجود روی بافته و چرم در این اثر و ترکیبی بودن و همجواری جنسیت‌های مختلف، پیچیدگی، دقت و همچنین حساسیت در روند پژوهش و عملیات حفاظتی ـ مرمتی صدچندان می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: پیش از این، دوبنده، شناسنامه و دو برگ دعانویس جهان پهلوان تختی نیز در گروه حفاظت و مرمت اشیاء پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی حفاظت و مرمت شده بود که هم‌اکنون در موزه ورزش به نمایش گذاشته شده‌اند.

شلوار پهلوانی تختی مرمت می‌شود

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • علی استقلالی
    6

    شلوار بوگندو

  • ناشناس
    0

    تختی مرد بود توهین نکن تختی کسی بود که دست بدبخت بیچاره آرا می‌گرفت بوگندو اون سلبریتیهای یه شاهین که فقط دنبال خودنمای جلب توجه یه عده پلشتم دنبال رواین باقالیها امثال تختی دیگه. نیست

  • ناشناس
    0

    خدابیامرزه ،،، روحش شاد ،،، یادش گرامی ،،،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها