«عزاداری طویریج» چیست و چگونه برگزار می‌شود؟

عزاداری طویریج از بزرگ‌ترین گردهم‌آیی‌های بشری در جهان است که سالانه در روز عاشورا به مناسبت سالروز شهادت امام حسین (علیه السلام) برگزار می‌شود.

«عزاداری طویریج» چیست و چگونه برگزار می‌شود؟

 میلیون‌ها زائر شیعه از سراسر جهان برای شرکت در این عزاداری، در منطقه قنطرة السلام در روستای طویریج تجمع می‌کنند و سپس هروله‌کنان به سمت مرقد مطهر سالار شهیدن (علیه السلام) به راه می‌افتند.

این مسیر حدود 2 کیلومتر است و عزاداران در طول مسیر فریاد «لبیک یا حسین» سرمی‌دهند؛ پاسخی نمادین به ندای امام حسین (ع) در روز عاشورا که فریاد زد: «هل من ناصر ینصرنا».

در دوران رژیم بعث برگزاری این مراسم مانند بسیاری از دیگر عزاداری‌های امام حسین(ع) ممنوع بود و بسیاری به صورت فردی و پراکنده آن را انجام می‌دادند.

مورخان گفته‌اند که این عزاداری اول بار در سال 1855 یا 1872 میلادی برگزار شد و متولی برگزاری آن فردی به نام میرزا صالح قزوینی بود که در دهه اول محرم در خانه مسکونی خود در منطقه هندیه یا همان طویریج مراسم عزاداری برپا می‌کرد و روز عاشورا عزاداران از خانه او به سمت مرقد مطهر به راه می‌افتند.

بر اساس سنتی که از همان زمان تأسیس برپا شد، عزاداران از منطقه هندیه یا طویریج به راه می‌افتند و در منطقه قنطرة السلام که دروازه طویریج بوده نماز ظهر و عصر را اقامه می‌کنند و سپس به سمت مرقد مطهر حرکت می‌کنند.

در زمان رژیم بعث، نیروهای امنیتی در طول مسیر مستقر می‌شدند تا عزاداران را شناسایی کنند و تحت تعقیب قضائی قرار دهند.

بعد از سقوط رژیم بعث در سال 2003، مراسم عزاداری طویریج هر سال با شکوه بیشتر و با حضور بیشتر عزاداران برگزار می‌شد.

در عاشورای سال 2004، گروه تروریستی القاعده مسیر این عزاداری در نزدیکی بین الحرمین مرتکب جنایت انفجار تروریستی شد که در آن دست کم 178 تن شهید شدند.

امسال نیز میلیون ها تن از عاشقان اهل بیت در این مراسم حضور دارند و استان کربلا در حالت آماده باش امنیتی و خدماتی و درمانی است.

صالح الحسناوی، وزیر بهداشت عراق گفت که شخصا و به صورت میدانی بر طرح پشتیبانی بهداشتی زیارت عاشورا نظارت می کند.

وی با اشاره به اینکه از خدمات پزشکی به زائران مطلع شده، بر اهتمام به مراجعان و ارائه خدمات بهداشتی به بهترین وجه تاکید کرد.

الحسناوی تصریح کرد که مراکز بهداشتی، میزبان هزاران مراجعه کننده بوده و خدمات بهداشتی یکپارچه ای ارائه دادند.

از طرفی دیگر سازمان الحشد الشعبی عراق نیز اعلام کرد که بیش از 2 هزار نیرو برای تامین امنیت طویریج در کربلا مستقر کرده است.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • آری
    1

    و لذا باید قمه ای در دست گرفت به شکلی که زاویه عمودمنصف با فرق سر تشکیل دهد و با تیزیه قمه بر فرق سر بکوبیم طوری که پوست سر و قسمتی از جمجمه کنده شده و خون بر دهان نفر بغل دستی بپاشد
    هرچه خونریزی بیشتر اجرش بیشتر
    از گِل و لجن و گندآب هم استفاده کنید ثواب اخروی نصیبتان میشود

  • رابی
    2

    جهانی که این تعداد انسان نادان و جاهل در آن زندگی می‌کنند مطمئنأ نمی تواند جای امنی باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها