عکس نوشته روی سنگ مزار مهستی چیست؟

نوشته روی سنگ مزار مهستی چیست ؟

عکس نوشته روی سنگ مزار مهستی چیست؟

مهستی  خواننده مشهور ایرانی است که نام اصلی او افتخار دَدِه‌بالا است. وی نام هنری خود را از مهستی گنجوی شاعر معروف ایرانی برگرفت.

او در تاریخ 25 آبان 1325 به دنیا آمد و در 4 تیر 1386 درگذشت. مهستی خواننده موسیقی سنتی و پاپ ایرانی بوده است.

او در طول بیش از 4 دهه فعالیت هنری خود بیش از 200 ترانه را اجرا کرد. از او با احتساب گل‌های رنگارنگ حدود 40 آلبوم برجای مانده‌است.

مهاجرت مهستی

مهستی کمی قبل از انقلاب 1357 از ایران مهاجرت کرد. او ابتدا به لندن و سپس برای همیشه به ایالات متحده آمریکا رفت و تا زمان درگذشتش در شهر سانتاروزا زندگی می‌کرد.

بیشتر آثاری که او پس از انقلاب اجرا کرد در قالب ترانه‌های پاپ، سنتی و مردمی است.

خانواده مهستی و زندگی شخصی او

مهستی در تهران در خیابان ایران (خیابان عین‌الدوله) و در خانواده ای مسلمان زاده شد. پدرش محمد دده‌بالا که متولد روستای دده‌بالا از توابع شهر تبریز بود و مادرش از ثروتمندان اهل رشت بود. او خواهر هایده، یکی از خوانندگان سرشناس ایرانی بود.

پرویز یاحقی استعداد خوانندگی مهستی را در نوجوانی کشف کرد. یاحقی صدای او را در یکی از نشست‌ها به‌طور اتفاقی می‌شنود و بسیار به صدایش علاقه‌مند می‌شود و وی را به خوانندگی و موسیقی تشویق می‌کند.

اکبر گلپایگانی در مصاحبه‌ای عنوان می‌کند که هایده و مهستی را او آموزش داده و سپس به آهنگسازان معرفی کرده‌است. هایده از مهستی بزرگتر بود اما مهستی به‌علت مجرد بودن، زودتر از خواهرش پا در وادی هنر گذاشت.

شروع کار مهستی در 19 سالگی در برنامه گل‌ها شماره 420 و با خواندن ترانه‌ای به نام آن که دلم را برده خدایا ساخته بیژن ترقی در سبک موسیقی سنتی ایرانی بود اما با گذر زمان و همراه با گرایش عمومی برای موسیقی پاپ به‌خصوص در دوران پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران، آهنگ‌هایی هم در این سبک اجرا کرد. نخستین کار وی در این زمینه ترانه بچه نشو ای دل ساخته جهانبخش پازوکی بود.

ازدواج مهستی و فرزندان او

پیش از انقلاب، کورس ناظمیان، همسر اول مهستی پس از مدتی زندگی با او عاشق فیروزه خواننده کوچه‌بازاری شد و از مهستی جدا شد. مهستی علاقه بسیاری به همسرش داشت و با این اتفاق بسیار غمگین شد و ترانه‌های بیا خونه، بازیچه و سرانجام دلقک را خطاب به همسر نخست خود خواند ولی پس از مدتی با همسر دومش ازدواج کرد.

مهستی دو بار ازدواج کرد و سرانجام هر دو ازدواج، جدایی و طلاق بود. بعد از این 2 جدایی تصمیم گرفت که تنها زندگی کند و با مادر خود در فرمانیه تهران زندگی کرد. وی از ازدواج نخست خود صاحب دختری به نام سحر ناظمیان شد. ازدواج دوم او با بهرام سنندجی صاحب کارخانه کفش بود. مهستی از تنها دختر خود یعنی سحر دو نوه دختری به نام‌ ناتاشا و ناتالی داشت.

مهستی

افتخار هنری مهستی

در سال 2005 میلادی، آکادمی جهانی هنر، ادبیات و رسانه از مهستی به مناسبت بیش از 40 سال فعالیت در زمینه موسیقی سنتی ایرانی و مردمی و پاپ ایرانی تقدیر کرد و نشان شیر طلایی به مهستی اهدا شد.

کارهای خیریه مهستی

مردمی بودن و شرکت در بسیاری از کارهای عام‌المنفعه و همچنین برخورد صمیمانه مهستی خواننده ایرانی در کنسرت‌هایش با مردم موجب علاقه زیاد مردم به وی بود که باعث شد نسل‌هایی که پس از مرگ وی به دنیا آمده بودند تا به امروز، مهستی و ترانه‌های او را به‌خوبی بشناسند و از آنها استقبال کنند.

دوران بیماری مهستی

مهستی به بیماری سرطان مبتلا شده بود که تا 4 سال بیماری اش را از اطلاع عموم مردم پنهان نگه داشت اگرچه تحت شیمی‌درمانی خفیف قرار گرفته بود. پزشکان به مهستی هشدار داده بودند که در صورت مداوا با دوز بالاتر که مورد نیاز شرایط اوست امکان ایجاد مشکل در صدایش وجود خواهد داشت. با این حال در نوروز 1386 پس از چندین روز اجرای برنامه در کنسرتی که به همراه ستار و گلپا قرار بود در دبی انجام دهد به علت ظهور مجدد علائم بیماری و وخامت حال عمومی از اجرای کنسرت بازماند.

وی به سرعت به لس آنجلس بازگشت و در برنامه‌ای تلویزیونی با اجرای نادره سالارپور (برادرزاده اش) به همراه دختر و نوه‌های خود و پزشک خانوادگی شرکت و اعلام کرد که به بیماری سرطان مبتلاست و باید پرتودرمانی شود. به همین دلیل پس از انجام مداوا به همراه دخترش به شمال کالیفرنیا رفت و در مجهزترین بیمارستان سانتا روزا که متعلق به دامادش بود بستری شد.

مرگ مهستی

آرامگاه مهستی در گورستان وست‌وود مورچری در لس آنجلس واقع است. او پس از انتشار آلبوم موفق از خدا خواسته در حالی که مشغول تهیه آلبوم دیگری با همکاری شادمهر عقیلی بود پس از 4 سال بیماری سرطان روده بزرگ در سانتا روزا، کالیفرنیا در ساعت 7:52 صبح 4 تیر 1386 در 60 سالگی در حالت اغما درگذشت. پیکر مهستی پس از انتقال از شمال کالیفرنیا در ساعت 12:30 روز جمعه، 8 تیر 1386 در گورستان وست‌وود در لس آنجلس به خاک سپرده شد. در مراسم خاکسپاری مهستی هزاران نفر ازجمله خوانندگان و بازیگران برجسته ایرانی مقیم خارج از کشور و همچنین جمشید دلشاد، نخستین شهردار ایرانی در ایالت کالیفرنیا و بیژن پاکزاد از طراحان معروف ایرانی مقیم آمریکا شرکت کردند.

سنگ قبر مهستی

مزار مهستی

پس از فوت مهستی، 4 خواننده خانم ایرانی، لیلا فروهر، سپیده، هنگامه و هلن آهنگی را برای یادبود مهستی به نام «به یاد مهستی» اجرا کردند. این ترانه اول قرار بود به عنوان هدیه‌ای به مهستی تقدیم شود اما پس از درگذشت مهستی منتشر شد.

منبع: رکنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • امییییییییییربابا
    2

    روحش شاد ویادش برای همیشه گرامی باد

  • کمالی
    1

    اینشاالله به بالاترین مقام بهشتی نائل یابد

  • لیلا
    3

    ایشون دل مردم ایران رو شاد کرد روحش شاد الان مردم دارند باطبل وسنج همدیگرو زجر میدن ایا واقعا کسی میداند1400سال پیش اصلا چه اتفاقی افتاده

  • مرشدلو
    1

    خدابیامرزدش روحش شاد

  • حامد
    1

    واقعا بهشت لیاقا ایشون روهم نداره چون کمه براش ایشون دل ملته ایرانو شاد کرد دلهارو شاد کردش مثل مسولین دل ملتو سیاه و پلید نکردش

  • داوودی
    2

    اینشاالله در بهشت ملاقاتش میکنیم به همراه خواهره عزیزش هایده

  • ذاکر
    1

    خیره بزرگی بود حامیه یتیمان بود دل مردمو همیشه شاد میکردش خدا بیامرزدش

  • گوهر
    3

    روحش باامیرالمومنین شاد بشه

  • نادر
    1

    روح هایده و مهستی و حمیرایه عزیز غریق مغفرت الهی باشه و در بالاترین جایگاه بهشت قرار بگیرند

  • محسن
    2

    روحش شاد
    دمت گرم خبر فوری

  • ناشناس
    1

    روحش شاد و یادش گرامی و همچنین خواهر هنرمندش بانوی هنرمند شهیر هایده

  • علیرضا
    2

    خدایش رحمت کند
    امیدواریم قرین رحمت الهی باشد
    خیلی از دلها رو شاد کرد و خیلیا که از شادی مردم بیزارن و با نفرت به شادی مردم نگاه میکنن ازش دوری میکنن و توهین میکنن
    ولی خیلی از مردم ایران با صدای ایشون و خواهرشون خاطرات زیادی دارن
    خدا هردوی این عزیزان رو بیامرزد

  • رابی
    16

    معلومه سردبیر خبرنامه شما دیشب آهنگ هایده و مهستی گوش داده که امروز در مورد این خواننده ها مطلب گذاشته. 😉😊
    عشق ما فقط آهنگران و سلام فرمانده

  • مادر سه بچه
    1

    مدتیه خبر فوری به دلایل نامعلوم راجب لیلا فروهر مهستی هایده شهرام وشایدم بقیه خوانندگان خارج نشین مطلب میذاره...و حتما در کنار رضایت خوانندگان این مطالب تعجب هم هست چون اگر هدف رضایت ماست پس بااید کامنتهای سیاسی باز باشند. و اگر این جور مطالب چیز عادی هست و بخاطر محبوبیت این عزیزان هست چرا اینقدر دیر بفکر افتادید چرا ملک مطیعی ها و حبیب ها رو تو انزوا نگه داشتین؟ ما از این کار شما قدر دانی میکنیم اما بشرطی که هدف تظاهر و مردم فریبی نباشه .

  • ناشناس
    0

    روحش‌شادخدارحمتش‌کندتمام‌مردم‌ایران‌‌مرحومه‌مهستی‌ومرحومه‌هایده‌رادوست‌داشتندودارندروحشان‌شاد

  • ناشناس
    1

    روحشون شاد .که دزد نبودن

  • بیاتی
    0

    بهشت هم لیاقت این دو عزیز رو ندارد

  • کندی
    1

    خاک کربلا که خاصیتی نداره برای شادیه این دو بزرگوار بهشت گواریه وجودشون باشه الهی

  • موسیقی دوست
    0

    خداوند رحمت کند روح پر فتوح بانوان‌بزرگ و‌گرامی موسیقی سنتی و‌پاپ ایران زمین آریایی را بانو هایده و‌مهستی گرامی روحشان شاد

  • ناشناس
    0

    خدا بیامرزتش خدا رحمتشون کنه یادشان تا ابد گرامی و زنده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها