کشف آرامستان باستانی ۴۵۰۰ ساله "استون هنج" در هلند

باستان شناسان آرامستانی ۴۵۰۰ ساله در هلند کشف کردند.

کشف آرامستان باستانی ۴۵۰۰ ساله "استون هنج" در هلند

شهرداری تیل (Tiel) هلند اعلام کرد: تپه‌های خاکی این آرامستان باستانی با انقلاب و اعتدال خورشیدی همسو بود و در گذشته‌های دور از آن محیط برای تشریفات تدفین استفاده می‌شد.

محققان می‌گویند: بر اساس شواهد به دست آمده، مردم به مدت ۸۰۰ سال در این آرامستان دفن شده اند، جایی که در آن بقایای تپه ها، خندق ها، گودال‌های آب، یک زمین دفن مسطح و یک مزرعه نیز کشف شده است.

بزرگترین تپه از سه تپه این محیط، بقایای مردان، زنان و بسیاری از کودکان را در خود جای داده است که در حدود ۱۲۰۰ تا ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مرده اند.

9802005_486

به گفته محققان؛ اگرچه این پناهگاه مانند استون‌هنج تخته‌سنگ‌های بزرگ ندارد، اما به نظر می‌رسد که برای مردم آن زمان کارکرد تقویمی نیز داشته است و به آن‌ها کمک می‌کرده تا وضعیت حرکات خورشیدی را مشخص کنند. مردم آن دوران به مدد اطلاع از اعتدال‌های فصلی می‌توانستند زمان‌های کشت و زرع را تعیین کرده و جشن‌های محلی برگزار کنند.

باستان شناسان در این آرامستان تاریخی، مصنوعات گران بهایی مانند سر نیزه برنزی نیز کشف کرده اند.

9802004_394

محققان کار بر روی این محیط باستانی را از اواخر سال ۲۰۱۶ آغاز کردند و در این مدت موفق به کشف بیش از یک میلیون اثر متعلق به عصر حجر، عصر برنز، عصر آهن، امپراتوری روم و قرون وسطی شدند.

در قدیمی‌ترین بخش گورستان، باستان‌شناسان در حال حفاری در گور یک زن بودند که مهره‌ای شیشه‌ای از بین‌النهرین (عراق امروزی) پیدا کردند. این مهره (که قدیمی‌ترین مهره شیشه‌ای شناخته شده در هلند است) نشان می‌دهد که مردم این منطقه ۴۰۰۰ سال پیش با فرهنگ‌هایی که نزدیک به ۳۱۰۰ مایل (۵۰۰۰ کیلومتر) دورتر بودند، تماس داشتند.

9802003_752

اگرچه این مکان برای بازدید عموم باز نیست، باستان شناسان دو نمایشگاه برای نمایش آثار باستانی از پناهگاه برپا کرده اند. در موزه فلیپجه و منطقه‌ای، منتخبی از یافته‌های قبر عصر برنز تا مهر امسال به نمایش گذاشته می‌شود و موزه ملی آثار باستانی در لیدن نیز یافته‌های یک گور گروهی واقع در جنوب تپه‌های تدفین را به نمایش می‌گذارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها