ضرغامی: بناهای تاریخی در حال از بین رفتن هستند

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر تداوم سیاست واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی گفت: این نوع واگذاری ها مانع فروپاشی و نابودی آثار و بناهای تاریخی می شود.

ضرغامی: بناهای تاریخی در حال از بین رفتن هستند

عزت الله ضرغامی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کسانی که احساس می کنند که مواریث تاریخی از سوی وزارتخانه در حال هزینه شدن هستند، باید توجه کنند که در حال حاضر بناهای تاریخی ما به دلیل عدم رسیدگی و اعتبارات کافی و لازم در حال از بین رفتن هستند.

وی اظهار کرد: با اجرای سیاست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حوزه واگذاری ها به بخش خصوصی، می توان از روند فرسودگی و از بین رفتن مواریث تاریخی جلوگیری کرد.

ضرغامی مشارکت مردم در مرمت، حفظ و مدیریت بناهای تاریخی را سیاست مهم و محوری وزارت میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و ادامه داد: هتل بوتیک سرخه‌ای نمونه ای بسیار موفق و مطلوب از مشارکت مردم در مرمت، حفظ و مدیریت بناهای تاریخی با کاربری‌های جدید است که همین روند باید در تمام شهرها و بخش ها ادامه یافته و تقویت شود.

وی نحوه واگذاری خانه قدیمی سرخه ای و تبدیل آن به هتل بوتیک را عالی توصیف کرد که سیاست های دولت در آن اقدام محقق شده است.

ضرغامی گفت: این خانه تاریخی با سیاست هایی که در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حاکم است در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت و با استانداردهای سطح عالی به عنوان مرکز اقامتی به بهره برداری رسیده‌ و بر این اساس الگوبرداری خانه‌های مجاور در این محله تاریخی محله سرخاب نیز از مهم‌ترین اتفاق هایی است که در حال رخ دادن است.

وی یکی از اقدامات مهم، نیک و هدفمندی که می‌توان در این هتل بوتیک انجام داد را درج توضیحات لازم در مورد سنت‌ها، روایات، مراحل مرمتی، پیشینه نقاشی‌ها و از همه مهم‌تر سرگذشت مالک اصلی این خانه یعنی «فراش باشی داماد مظفرالدین شاه» در تمام اتاق‌هاست که این مطالب می‌شود سوغات این مکان برای اقامت کنندگان برای انتشار میراث‌ ماندگار فرهنگی و این بهترین ابزار برای معرفی گسترده ظرفیت‌های گردشگری و میراثی است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه فرهنگ ناملموس در دیار آذربایجان از غنایت بسیاری برخوردار است، یادآور شد: همین که مالک این خانه در آن دوران حمام خود را در اختیار مردم قرار می داده تا از آن استفاده عمومی شود، گواهی بر سنت نیک جاری بین مردم ایران زمین و آذربایجان است.

هتل بوتیک خانه قدیمی سرخه ای تبریز امروز با حضور وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در محله تاریخی سرخاب این کهن شهر افتتاح شد.

این هتل بوتیک با سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد تومانی توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و پس از مرمت، تجهیز و آماده سازی با امکاناتی نظیر ۶ اتاق اقامتی، رستوران، نمایشگاه صنایع دستی و کافی شاپ برای بازدید و اقامت گردشگران داخلی و خارجی آماده خدمات دهی است.

این خانه قدیمی بر اساس سوابق مالکیتی متعلق به " فراش باشی" داماد مظفرالدین شاه قاجار است که برای سال ها به دلیل بی توجهی، به بنایی مخروبه تبدیل شده بود که از سال ۱۳۹۲ و پس از خریداری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عملیات مرمت و بازسازی آن شروع شد اما روندی بسیار کند داشت و در زمان هایی نیز به تعطیلی کشیده شد اما طی ۲ سال اخیر و با روی کار آمدن دولت سیزدهم مرمت، بازسازی و بهسازی این بنای منحصر به فرد سرعت گرفت.

آیت الله سیدابراهیم رییسی در قالب پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر کرده است و برای این سفر ۲۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای استان پیش بینی شده است.

از مجموع اعتبارات۱۹ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومانی سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی تاکنون هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و برخی از مگاپروژه های استان که در سال های گذشته متوقف شده بود با تزریق اعتبارات از محل منابع سفر استانی فعال شده و آماده بهره برداری است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • ناشناس
    12

    آقای ضرغامی بشما سلام میکنم شما مسؤل با وجدان وایرانی وطن دوست وبه فرهنگ آثار تاریخی را به نحو مطلوب نگهدار هستید وزحمتهای که برای کشورمان می‌کشید تشکر واز خدا یگانه برایتان سلامتی آرزو دارم با سپاس فراوان

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      همین ضرغامی رئیس صداوسيما بود جلوی ادامه سریال شب های برره گرفت سباس چی

    • ناشناس
      0

      این اگر کاره ای بشه ، کل کشور را میفروشد ، بعید میدانم وطنش ایران باشد

    • ب ناشناس
      2

      چقدخوشکله

  • ناشناس
    0

    ازخانم هدیه تهرانی چه خبر مجوز فیلم گرفت؟

  • رابی
    0

    از فردا بناهای تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کنید که در اونجا جگرکی و قلیون برپا کنند.چطور میلیارد ها دلار برای حفاظت از حرمسرای بشار است هزینه می کنند و میلیارد ها دلار دیگر سالیانه به حساب حسن نصرالله و گروههای فلسطینی واریز می کنند اما پول برای نگهداری و مرمت آثار تاریخی ملت ایران وجود ندارد؟

    نظرات شما -
    • 1

      البته غزه را خوب مثال نزدی انها در رنج اند و بچه هایشان تکه تکه می کنند و باز جلوی اسراییل گرفتند دنیا اذیت نمی شه

    • 0

      البته علتش بیشتر عدم فهم به خراباتی و باصفا بودن حرمها و اندبشه بازاری است
      اصلا نمی فهمند اور با حریم خاکی علف چمن دست نخورده قشنگه والا بودا هم اینقدر سنگ نمی زد

    • فاطمه حیدری
      0

      البته علتش بیشتر عدم فهم به خراباتی و باصفا بودن حرمها و اندبشه بازاری است
      اصلا نمی فهمند اور با حریم خاکی علف چمن دست نخورده قشنگه والا بودا هم اینقدر سنگ نمی زد

  • ناشناس
    0

    به شخم مدافعین بشار.....

  • ناشناس
    7

    دورد آقای ضرغامی نوشتهایت را خوندم آثار تاریخی مان فرهنگي تاریخی ملت ایران هستش خواهش میکنم در مرمت ودرحفط آن کوشا باشید وخداوند نگهدارتان تشکر فراوان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      نه که خیلی حریم خراباتی امامزاده شاهچراغ شیراز فهمیدید و تبدیل به حرم سنگ یخ بسته بیروح می کنید که جز نرده و سنگ دیده نمی شود و قدمتش می رود

  • ناشناس
    0

    آقای ضرغامی شما را برای چه کاری وزیر گردشگری کرده اند ؟؟ شما باید با برنامه ریزی از درآمدی که بدست می آورید نسبت به ترمیم بناهای در حال خراب اقدام کنید وظیفه شما هست

  • ناشناس
    0

    به به ! اتفاقا آثار موزه ها هم در حال غیب شدن هستند .آقای ضرغامی خودتی !

    نظرات شما -
    • ب ناشناس
      0

      حتماً ازدرعقب غیب شده

  • ناشناس
    1

    در تمام مملکت بدید بخش‌ خصوصی تا آباد کنن. بهترین اماکن تاریخی وجود دارد که می توان آنها را به هتل و اقامتگاه‌های تبدیل کرد با همان شکل سنتی و کلی اشتغال برای جوانان ایجاد کرد. با قدرت این کار را انجام بده آقای ضرغامی ولی حتما توجیه اقتصادی داشته باشه. به درود

    نظرات شما -
    • فاطمه حیدری
      0

      ابادی تان عین ویرانیه.... در کشورهای بیسواد. امارات متحده عربی که علم امامان به باد دارند صحنه نمی، فهمند و دور اثر خلوت تداعی استعاری دکان زنند چون ذهن بسته است... در ایتالیا دور اثر. را به حالت باصفا خاکی در دل طبیعت نگه می دارند و شبیه اثره تا کبابی پیتزافروشی منظور کبابی را داخل شهر می زنند نه بغل اثر هزاره و دور اثر سنگ پاساژ، نمی زنند
      اثر که خاکی نباشه دکانه باورپذیری و ابهت نداره
      شما اثر نگه می دلرید یا هتل می زنید بغل اثر

  • ناشناس
    0

    تاریخی را که نتوان تحریف کرد باید از بین برد .

  • ناشناس
    0

    ما به همان خرابات راضی هستیم ما را گول نزنید😂اثر را می کوبد از نو می سازد به صورت هتل سه ستاره دکان که شیک است اما صفای قدیما را ندارد
    کارشناسان که در شیراز از شما ناراضی بودند در تخریب اثار تاریخی حریم شاهچراغ
    ما را مترسان ز منع عشق و می بیار
    بر پشت هر دری بخوابد اگر سگی
    بهتر که با ماشین لوکس بیاید پدر سگی

  • ناشناس
    0

    ابادی تو هم عین نیهیلیستیه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها