نماینده ولی فقیه به عربستان رفت

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برای همراهی زائران ایرانی در مناسک حج، به عربستان رفت.

نماینده ولی فقیه به عربستان رفت

درحالی‌که اعزام زائران ایرانی برای شرکت در مناسک حج از سوم خردادماه آغاز شده و به گفته رییس سازمان حج و زیارت تا کنون حدود ۱۶ هزار زائر ایرانی به عربستان رفته‌اند، ساعاتی پیش حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ به همراه رییس سازمان حج و زیارت و با بدرقه رسمی آیت‌الله محسن قمی ـ معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری ـ به عربستان رفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی هنگام بدرقه از نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خواست در حج برای حل مشکلات جهان اسلام دعا کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز پیش از ترک تهران در اظهاراتی گفت: پس از کرونا و تعطیلی حج، امسال سهمیه حج کشورهای اسلامی کامل است. تعداد زائران ایرانی با توجه به کاهش تعداد خادمان حجاج بیش از تعداد زائران حج سال ۱۳۹۸ است و برای آن‌ها آرزوی سفری آسان و پربار را داریم.

او ادامه داد: با توجه به برقراری رابطه دو کشور ایران و عربستان امید است همکاری‌های کشور میزبان بهتر از قبل باشد و به انتظارات زائران ایرانی پاسخ بدهند.

نواب گفت: بعثه، سازمان حج و مرکز پزشکی وظیفه دارند تا در مورد اسکان، تغذیه، انتقال و دیگر مسائل مورد نیاز زائران وظایف خود را انجام دهند. امسال برنامه‌ریزی‌هایی که شده بهتر از گذشته است؛ چرا که ما هم از تجربه پیشکسوتان و هم فناوری‌های جدید استتفاده کرده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: از همه کسانی که برای سامان‌بخشی مطلوب حج زائران ایرانی تلاش کردند، به‌ویژه مرحوم آیت‌الله ری شهری و تمام کسانی که در گذشته در خدمت حج بودند قدردانی می‌کنیم.

او درباره برنامه ملاقات‌ با مقامات سایر کشورها در جریان حج اظهار کرد: ملاقات‌هایی با نمایندگان کشورهای اسلامی که وزیران حج یا مسؤولین حج هستند، انجام می‌شود و گفت‌وگوها برای بهینه کردن برنامه‌های حج است. کشورهای مختلفی برای دیدار با مسؤول بعثه حج ایران ابراز تمایل کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین گفت: آنچه درباره خدمت به زائران ضرورت داشته، انجام شده است و کمبودی وجود ندارد. در هر حوزه‌ای بررسی‌های لازم انجام شده تا آنچه نیاز زائر است برآورده شود و تا به امروز زائران بدون هیچ مشکلی در مدینه و مکه مستقر شده‌اند و برنامه‌های پیش‌بینی شده به خوبی درحال اجراست.

نواب درباره همکاری عربستان با زائران ایرانی اظهار کرد: گزارش‌های ما نشان می‌دهد رویکرد کشور میزبان سازنده است. زائران ایرانی انتظار دارند دعای کمیل را در نزدیک بقیع برگزار کنند که خواسته زیادی هم نیست.

او افزود: یکی از انتظارات این است که مسؤولان عربستان از خانواده شهدای منا دلجویی کنند که انتظار اخلاقی و به جایی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین گزارشی از چگونگی برگزاری مراسم برائت از مشرکین که مشابه سال‌های گذشته خواهد بود و دیگر برنامه‌های فرهنگی بعثه برای زائران ارائه کرد.  

سید عباس حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ نیز پیش از ترک تهران درباره تصمیم برای ازسرگیری عمره گفت: در ابتدا لازم است تا در داخل کشور درباره عمره تصمیم گرفته شود و اگر به ما ابلاغ شود ما هم مذاکرات را انجام می‌دهیم.

او با بیان این‌که عملیات اعزام و اسکان حج تا کنون طبق برنامه‌ریزی و به نحو احسن اجرا شده است، افزود: کل فرایندهای اجرایی را بررسی کردیم و در مدت کرونا ایرادها را احصاء کردیم و در تلاش هستیم تا فرایندهای احصاء شده را به بهترین شکل اجرا کنیم.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در حوزه اسکان تلاش کردیم تا مناطق جدیدی را اضافه کنیم تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند و خوشبختانه همین اتفاق هم افتاد.

حسینی یادآور شد: پروازهای حج به سرزمین وحی از سوم خرداد ماه شروع شده و تا یکم تیرماه ادامه دارد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها