راه اندازی موزه پهلوان عقاب راهکاری برای ترویج آموزه های جوانمردی و پهلوانی

مسئول بنیاد انجمن زنده یاد پهلوان خلیل طریقت پیما مشهور به خلیل عقاب از راه اندازی موزه آثار در شیراز خبر داد و با اظهار اینکه راه اندازی موزه پهلوان عقاب بهترین راهکار برای ترویج و توسعه فرهنگ پهلوانی و جوانمردی استٰ، ‌گفت:‌ در این موزه تمام افتخارات و اسناد ماندگارٰ به نمایش گذاشته می شود.

راه اندازی موزه پهلوان عقاب راهکاری برای ترویج آموزه های جوانمردی و پهلوانی

حسین غرقی گفت:‌ دراین موزه ‌، وسایل و از ابزارهای پهلوانی و نمایشی ‌که برخی از آنها با ابتکار پهلوان عقاب از دوران جوانی ساخته شده،‌ همچنین ‌نشان امپراطور ژاپن،ٰ آلبوم ثبت در کتاب گینس، اسناد ‌ٰ‌اجرای عملیات پهلوانی در ۳۰ کشور،‌ عکس ها و فیلم های نایاب، گلوله ۴۵۰ کیلویی که با دندان بلند کرد ٰ‌و بسیاری ابزار دیگر نیز در این موزه به نمایش گذاشته می شود.

این موزه در محل زورخانه پهلوان عقاب در مجموعه ورزشی ۲۲ بهمن شیراز راه اندازی می شود و می تواند توسعه توریست ورزشی هم به دنبال داشته باشد

انجام کارهای نیک اندیشانه و ٰ‌گل ریزان

رییس سابق وعضو هیات مدیره هیات ورزش های پهلوانی و زورخانه ای فارس ادامه داد:‌ انجام کارهای نیک اندیشانه و گلریزان از جمله کارهایی بوده که در این سالها توسط هیات و با حمایت مردم انجام شده و به همین منظورهم سعی داریم در این موزه با نام پهلوان عقاب کمک به هموعنان نیازمند را هم انجام دهیم.

پدر سیرک ایران ناراحت به شیراز بازگشت

این پیشکسوت ورزش پهلوانی و زورخانه ای تاکید کرد:‌ در سال ۹۵ که شهرداری تهران جلو فعالیت سیرک پهلوان را گرفتٰ ،‌ وی خیلی ناراحت بود و تماس گرفت و گفت:‌ می خواهم برای همیشه به شیراز زادگاهم بیایم و در آنجا بمیرم و اگر عمری هم باقی ماند دوباره سیرک را در شیراز راه اندازی کنم.

راه اندازی موزه پهلوان عقاب فرصتی برای یاد آوری آموزه های پهلوانی و منش جوانمردی آن پهلوان است.

 

2

بیشتر بخوانید: پهلوان «خلیل عقاب» درگذشت

کاش زودتر به شیراز آمده بودم

غرقی افزود: زمانی که عقاب برای همیشه به شیراز آمد، سعی کردیم این پهلوان پر آوازه را تنها نگذاریم برای همین هم بعدها اعلام کرد کاش زودتر به شیراز می آمدم.

او ضمن تشکر از مردم شیراز ، فارس و کشور که در مراسم تشییع و تدفین پهلوان سنگ تمام گذاشتند تشکر کرد و گفت: مردم به خوبی قدر پهلوانان و کسانی که جوانمرد هستند را می دانند.

مستند آشیانه عقاب با مراسم تشییع به اتمام رسید

وی گفت:‌ مستند آشیانه عقاب شامل زندگی و افتخارات پهلوان خلیل عقاب به کارگردانی و تهیه کنندگی مریم اسلوبی که مراحل پایانی آن پشت سر می گذاشت و مدتی متوقت شده بود قرار شد مراسم تشیع که کارگران این مستند هم شرکت داشت به عنوان فصل پایانی مستند آشیانه عقاب باشد و کار فیلم برداری به اتمام رسید و به زودی به روی اکران می آید.

موضوع مستند آشیانه عقاب چیست

به گزارش ایرناٰ‌، فیلم مستند" آشیانه عقاب" به کارگردانی مریم اسلوبی با موضوع پهلوان خلیل عقاب که تاریخ سیرک ایران با او آغاز می‌شود، در کانکسی در ویرانه‌های سیرکش روزگار می‌گذراند. او با مرور خاطراتش، از مرگ در این وضعیت هراس دارد و تصمیم گرفته سیرک را از نو برپا کندو ادامه ماجرا.

 

3

پرواز پهلوان به دیار ابدی

یکم فروردین سال ۱۳۰۳ در محله سنگ سیاه شیراز پسری به دنیا آمد که نامش را خلیل گذاشتند، هیچ کس باور نمی کرد که این کودک روزگاری بدل به پهلوانی افسانه ای شود و نامش در کتاب رکوردهای گینس به ثبت برسد و به پدر سیرک ایران شهرت یابد.

اما این پهلوان ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ در ماهی که تولد یافته بود با دنیای فانی وداع کرد و پیکرش دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه در آیین باشکوهی در زورخانه اش واقع در مجموعه ورزشی ۲۲ بهمن شیراز به خاک سپرده شد.

افتخارات پهلوان

بلندکردن وزنه ۴۵۰ کیلویی با دندان، عبور کامیون و اتوبوس از روی سینه، گذاشتن سنگ ۲ تنی بر روی سینه و تحمل ضربات پتک ، پیچاندن آهن به دور دست ،خم کردن تیرآهن ۱۴ و ۱۲ با گردن، مهار ۲ خودرو سنگین ارتش از حرکت، بلند کردن فیل ۲ تنی با فاصله ۵۰ سانتی از زمین اجرای نمایش در سیرک با حیوانات همچون شیر و خرس از جمله کارهای نمایشی این پهلوان شیرازی است.
او در سال ۱۳۵۰ برای اجرای نمایش هایش به انگلستان سفر کرد و با راه اندازی سیرک کار خود را درخارج کشور آغاز و سپس به ۳۷ کشور جهان سفر کرد و به شهرت جهانی دست یافت و به سه زبان انگلیسی، ایتالیایی و عربی با تسلط حرف می زند.

 

4

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ابرمرد
    0

    زنده را تا زنده هست باید به فریادش رسید . ورنه بر سنگ مزارش آب پاشیدن چه سود و این شعر یعنی زنده پرستی شرافتمندانه هست نه مرده پرستی . اون روزا که پهلوان خلیل تو فقر میسوخت کجا بودن اینا که حالا میخوان موزه بزنن؟؟؟؟

  • امیر علی
    0

    روحش شاد یادش گرامی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها