وصیت حضرت علی(ع) به حسنین پس از ضربت خوردن

حضرت علی(ع) به فرزندان خود توصیه می کند: اى فرزندانِ عبدالمطلّب: مبادا پس از من دست به خونِ مسلمین فرو برید. و بگویید، امیر مؤمنان کشته شد، بدانید جز قاتلِ من کسى دیگر نباید کشته شود.

وصیت حضرت علی(ع) به حسنین پس از ضربت خوردن

«نامه‌ی ۴۷ نهج‌البلاغه»

انسانی که از مرگ زود هنگام خود خبر دارد معمولا در تک تک کلماتش بسیار طمانینه می‌کند. خواندن چنین وصیت نامه ای از مولای متقیان - اولین مسلمان و فخر اسلام و انسان- که زیستش با حالت احتضارش ذره‌ای متفاوت نبود، بسیار خواندنی است. این وصیت‌نامه همچون مانیفستِ  شیعه- که تا قرن‌های متمادی مورد ظلم قرار گرفت و چندقرنی است در قدرت است- باید آویزه‌ی گوشِ ما باشد. خوبست روی تک‌تکِ جملاتش فکر کنیم. چقدر به این وصیت‌نامه عمل کرده‌ایم؟!  

أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ أَلَّا تَبْغِیَا الدُّنْیَا وَ إِنْ بَغَتْکُمَا وَ لَا تَأْسَفَا عَلَى شَیْ‌ءٍ مِنْهَا زُوِیَ عَنْکُمَا وَ قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّکُمَا ص یَقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّهِ الصَّلَاهِ وَ الصِّیَامِ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْأَیْتَامِ فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لَا یَضِیعُوا بِحَضْرَتِکُمْ‌ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی جِیرَانِکُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِیَّهُ نَبِیِّکُمْ مَا زَالَ یُوصِی بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الصَّلَاهِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ أَلْسِنَتِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ عَلَیْکُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ وَ إِیَّاکُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ لَا تَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَیُوَلَّى عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ.ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یُسْتَجَابُ لَکُمْ ثُمَّ قَالَ یَا بَنِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ لَا أُلْفِیَنَّکُمْ تَخُوضُونَ دِمَاءَ الْمُسْلِمِینَ خَوْضاً تَقُولُونَ قُتِلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ أَلَا لَا تَقْتُلُنَّ بِی إِلَّا قَاتِلِی انْظُرُوا إِذَا أَنَا مِتُّ مِنْ ضَرْبَتِهِ هَذِهِ فَاضْرِبُوهُ ضَرْبَهً بِضَرْبَهٍ وَ لَا تُمَثِّلُوا بِالرَّجُلِ

فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ إِیَّاکُمْ وَ الْمُثْلَهَ وَ لَوْ بِالْکَلْبِ الْعَقُور

شما را به ترس از خدا سفارش می‌کنم، به دنیا پرستى روى نیاورید، گر چه به سراغ شما آید، و بر آنچه از دنیا از دست مى‌‌دهید، اندوهناک مباشید،

حق را بگویید، و براى پاداشِ الهى عمل کنید و دشمنِ ستمگر و یاورِ ستمدیده باشید. شما را، و تمام فرزندان و خاندانم را، و کسانى را که این وصیّت به آنها مى‌رسد، به ترس از خدا، و نظم در امور زندگى، و ایجادِ صلح و آشتى در میانتان سفارش مى‌کنم، زیرا من از جدّ شما پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که مى‌‌فرمود: «اصلاح دادن بین مردم از نماز و روزه‌ی یک‌سال برتر است».

خدا را! خدا را! درباره‌ی یتیمان، نکند آنان گاهى سیر و گاه گرسنه بمانند، و حقوقشان ضایع گردد! خدا را! خدا را! در باره همسایگان، حقوقشان را رعایّت کنید که وصیّت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّمِ شماست، همواره به خوشرفتارى با همسایگان سفارش مى‌‌کرد تا آنجا که گمان بردیم براى آنان ارثى معیّن خواهد کرد.

خدا را! خدا را! درمورد‌ِ قرآن، مبادا دیگران در عمل کردن به دستوراتش از شما پیشى گیرند.

خدا را! خدا را! در باره‌ی نماز، چرا که ستون دین شماست. خدا را! خدا را! درباره‌ی خانه‌ی خدا، تا هستید آن را خالى مگذارید، زیرا اگر کعبه خلوت شود، مهلت داده نمى‌شوید. خدا را! خدا را! در باره‌ی جهاد با اموال و جانها و زبان‌‌هاى خویش در راه خدا.

بر شما باد به پیوستن با یکدیگر، و بخشش همدیگر، مبادا از هم روى گردانید، و پیوند دوستى را از بین ببرید.

امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید که بدهاى شما بر شما مسلّط می‌گردند، آنگاه هرچه خدا را بخوانید جواب ندهد! (سپس فرمود).

اى فرزندانِ عبدالمطلّب: مبادا پس از من دست به خونِ مسلمین فرو برید. و بگویید، امیر مؤمنان کشته شد، بدانید جز قاتلِ من کسى دیگر نباید کشته شود.

درست بنگرید! اگر من از ضربت او مُردم، او را تنها یک ضربت بزنید، و دست و پا و دیگر اعضاى او را مبرید، من از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که فرمود: «بپرهیزید از بریدن اعضاى مرده، هر چند سگ دیوانه باشد»

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • ناشناس
    4

    من نمیدانم چرا ما مذهبی ترین کشور جهان هستیم وبیشترین دزدی معتاد. خلاف کار در جهان حرف اول میزنیم ایا با گفته های علی با حکومت ایران هم خوانی دارد

    نظرات شما -
    • هادی
      0

      از خودت شروع کن چقدر به حضرت علی وپیامبر و قران عمل کردیم؟همین قران ایه ی حجاب داره چقدر عهمل کردیم ؟چرا از خودمون شروع نمیکنیم وعمل کنیم؟خب اون دزدم مثل ما عمل نمیکنه ماهم عمل نمیکنیم!فرقی هم تو جامعه اسلامی وغیر اسلامی نیست وقتی ما به قران عمل نکنیم

  • ناشناس
    7

    ایا به وصیت امام علی ع در خصوص قاتل وی عمل شد؟؟؟ یا اورا مثله کرده و دست و پای وی را قطع کردند. چرا فقط به وصیت امام اشاره می کنید ولی به اتفاقات بعد از شهادت اشاره نمی کنید که چطور فاتل قصاص شد و...

    نظرات شما -
    • M
      3

      میشه سند حرفت رو هم بگی؟

  • ناشناس
    3

    الآن بیشتر قاتلین به عمد در ایران برای اینکه شناسایی نشوند مقتول و مجنی علیه را مثله کرده و می سوزانند! وای بر شما که هم در زمین قتل و جنایت می کنید و هم بر جسد میت جنایت نموده و او را مثله می کنید و می سوزانید و از بین می برید!

  • مهسا
    16

    سلام و درود بیکران بر امیر المومنین علی علیه السلام و جوانان اهل بهشت حسنین علیه السلام
    من اولین بار واژه حسنین رو در عالم خواب دیدم
    آن زمان دختر کم سن و سالی بودم در عالم خواب انگشتری دیدم به رنگ فیروزه و مقدار کمی سبز روشن که روی آن حک شده بود حسنین. شخصی که لباس عرب بلندی به تن داشت آن انگشتر را به من نشان داد و من از ایشان پرسیدم :
    حسنین یعنی چه ؟؟؟
    ایشان جواب داد یعنی امام حسن و امام حسین علیه السلام
    و ادامه دادند این انگشتر ابتدا در دست حسن علیه السلام بود و بعد از ایشان به حسین علیه السلام رسید در حالیکه انگشتر در دستانم بود و به آن خیره شده بودم پرسیدم و بعد از آن به چه کسی می‌رسد؟؟؟
    سر که بلند کردم ایشان رفته بود
    درود و رحمت فراوان پروردگار بر بهترین و شایسته ترین بندگانش 🍃🌺🍃🌺🍃🌺

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      شما احتمالاً از خواص و جزو ۳۱۳ نفر از یاران هستید که چنین خوابی را به چشم خود دیده اید! بسیار مواظب خود باشید و خواب خود را در پیش نامحرمان بازگو مکنید چونکه دشمن در کمین افراد خاصی همچون شماست!!!

    • ناشناس
      3

      ملتی که اعتقاداتش بجای عقل ،به خواب استوار است باید به کجا برود؟

  • ناشناس
    7

    در عفو لذتی است که در انتقام نیست
    چرا حضرت امیر قاتل خود را عفو نکرد؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      چون خواست خدا بود

    • ناشناس
      4

      اگر ضارب و قاتل عمدی خود را عفو می نمودند دشمن جری تر می شد و آمار قتل و جنایت بیشتر از وضع موجود می شد!

    • ناشناس
      3

      درسته. اگه قاتل را عفو می‌کرد باعث تجری قاتلان و افزایش جسارت آنها می‌شد. لازم بود قاتل قصاص شود. پس چرا هر وقت قاتلی به قصاص محکوم میشه یک عده راه می‌افتند برای او از اولیای دم رضایت بگیرند؟ مگر نباید سیره و سنت علوی سرمشق و الگوی ما باشه؟

  • 😐😐😐
    8

    الهی حسین برات بمیره علی جاااتتن😢😢😢ای وتاااای چرا رفتی؟؟؟؟
    تو قول داده بودی در کنار ما لمانی آخه😢
    حالا که رفتی پس برگرد و تا فرصت هست باش که وعده خداوند نیز آنچنان مینُماید که باید باشد
    الهی العوف الهی العوف

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      برو خانواده ...مسخره کن

  • هما
    12

    علی ای همای زحمت
    تو چه آیتی خدا را

    نظرات شما -
    • الهامی
      6

      دوره این چرت و پرتا بسر آمده

    • واقعا
      3

      واقعا هم به زحمت انداخته ملتو و برنامه ها به خاطرایــــن قطع شده

    • هما
      1

      😁

    • به جناب الهامی
      1

      زحمت نوشتم😁

  • ناشناس
    7

    اگر با حکومت خود مشکل دارید نباید آن را به معصومین علیهم السلام نسبت دهید آیا اگر یک مسیحی گناهی مرتکب شد باید به عیسی مسیح توهین کرد؟؟؟

  • ناشناس
    2

    آنقدر ملت و خصوصا جوانان را تحت فشار گذاشتید که از دین گریزان شده اند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      بی دینی بطور مطلق ربطی به فقر ندارد حتی اگر در این زمینه روایتی به نبی مکرم اسلام (ص) منتسب باشد که فقر کفر می آورد! بی دینی یا کم تقوایی در افراد ثروتمند بیش از افراد فقیر سراغ است!

  • ناشناس
    2

    برداشت قهر آمیز از اسلام طی دهه های گذشته و اصرار به نمایش چهره ای خشن که با زور و دادگاه و زندان مردم را وادار به اجرای برداشت حاکمیت از احکام می کند بسیاری را از این نوع دینداری حکومتی زده کرده است

  • 2

    بسیاری ضعف وناکار امدی و فسادهای سیستم یکدست مدعی دین را از چشم دین می بینند

  • ناشناس
    1

    بی تردید اگر علی (ع) اکنون در کشور ما بود با آن دیدگاه اخلاق محور بسیار گرفتار می شد. آیا کسی که حاضر نبود حتی یک دروغ بگوید و یک خدعه بکند تا حکومت را به دست بگیرد با کسانی که اخلاق را پای حکومت ذبح می کنند کنار می آمد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها