باز هم تخریب آثار ملی، این بار کنسولگری سابق آلمان در تبریز

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از تخریب دیوار کنسولگری سابق آلمان در تبریز بدون استعلام از این اداره کل خبر داد.

باز هم تخریب آثار ملی، این بار کنسولگری سابق آلمان در تبریز

وحید نواداد گفت: بخشی از دیوار کنسولگری سابق آلمان در تبریز، در روزهای تعطیل نوروز و در جریان مسیرگشایی برای یک خیابان، درحالی تخریب شد که این بنا در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تمام بناهای ثبتی به شهرداری‌ها و دیگر نهادها ابلاغ می‌شوند و باید هرگونه اقدامی درباره این خانه‌ها و بناها با استعلام از میراث فرهنگی انجام شود، اظهار کرد: درباره این بنای ثبت شده استعلامی از میراث فرهنگی گرفته نشده و عملیات عمرانی بدون هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شده است .

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی اضافه کرد: به محض این‌که از ماجرا مطلع شدیم، یگان حفاظت از میراث فرهنگی در منطقه حاضر شد و گزارشی از آن تهیه کرد و به دنبال آن اخطاریه‌ای به شهرداری منطقه ۴ تبریز ابلاغ و اعلام شد که این اقدام ممنوع است و نمی‌توان در عرصه بنای ثبتی مداخله و بخشی از آن را تخریب کرد.

وی با بیان اینکه اختلاف دیدگاهی در این باره وجود دارد، خاطرنشان کرد: شهرداری گمان می‌کند وقتی می‌گوییم بنایی ثبت شده است، منظور فقط ساختمان مرکزی است، در صورتی‌که تمام عرصه ۶ هزار متری و بناهای ملحقات ثبت هستند و تفاوتی ندارد که دیوار داخلی یا بیرونی باشد.

نواداد با اشاره به اینکه در حقیقت وظیفه ذاتی میراث فرهنگی حفاظت است، گفت: در این راستا هم اقدام قانونی در حال انجام است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که باید عرصه ثبتی به هر نحوی برگردانده شود و این‌که شهرداری اعلام کرده است که فقط می‌خواستند دیوار را جابه‌جا کنند، قابل قبول نیست و در چنین حالتی هم باید مراحل مطالعاتی آن انجام و مجوزهای لازم برای آن گرفته می‌شد.

وی با بیان این‌که این بنا به نام «مدرسه سمیه» و با شماره ثبت ۳۳۲۸۰ در سال ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی، ثبت شده است، گفت: تا پیش از این اتفاق، مالکیت این بنا با بخش خصوصی بود.

نواداد خاطرنشان کرد: در گذشته نیز چندین بار بحث تملک این بنا مطرح شد که حتی در جریان آن، میراث فرهنگی برای مرمت ساختمان ثبت شده مدرسه و همچنین برای همکاری با سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرد.

وی خاطرنشان کرد: درباره بناهای ثبت شده اجازه تفکیک مالکیت و تملک بخشی از بنا وجود ندارد و باید تمام بنا تملک شود.

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رابی
    0

    درود بر خلخالی های جدید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها