به مناسبت سالروز درگذشت زعیم شرق؛

رحلتی که ایران را زیر و رو کرد/ از ترافیک در قم تا پیام جنجالی شاه به عراق/ روز تشییع جنازه آیت الله بروجردی چه اتفاقی افتاد؟

به محض انتشار خبر فوت آیت الله بروجردی تهران به هم ریخت. بازار تعطیل شد. در مقابل شمس‌العماره صدها خودرو کوچک و بزرگ، جمعیت عزادار و بازاریان را به قم منتقل کردند. این امر باعث ترافیک شدید جاده تهران – قم شد.

رحلتی که ایران را زیر و رو کرد/ از ترافیک در قم تا پیام جنجالی شاه به عراق/ روز تشییع جنازه آیت الله بروجردی چه اتفاقی افتاد؟

به گزارش خبر فوری، امروز سالروز درگذشت آیت الله بروجردی است. این عالم بزرگ و مرجع تقلید جهان تشیع، صبح روز 10 فروردین ماه سال 1340 درگذشت. اعلام خبر درگذشت آیت الله بروجردی چهره ایران را تغییر داد. تقریبا سراسر کشور عزادار شد و ایران سه روز تعطیل گشت. همزمان عراق، لبنان، پاکستان و چند کشور دیگر نیز به فوت آیت الله بروجردی واکنش نشان داده و شیعیان این کشورها نیز شروع به عزاداری کردند.

در این گزارش قصد داریم مروری بر اتفاقات 10 و 11 فروردین سال 1340 و حال و هوای ایران بعد از اعلام خبر فوت مرجع تقلید بزرگ شیعیان داشته باشیم.

بازتاب عجیب رحلت آیت الله بروجردی/ یک منطقه سیاه پوش شد

بعد از اعلام خبر فوت آیت الله بروجردی (ره) اخبار رادیو ملی قطع شد و خبر فوت مرجع بزرگ شیعیان اعلام شد. رادیو ایران اعلام کرد به مدت سه روز عزای عمومی در کشور برقرار است و پخش موسیقی از رادیو نیز تعطیل می شود.

چند دقیقه بعد دولت وقت به نخست وزیری شریف امامی روز 10 فروردین را عزای عمومی اعلام کرد و طبق اعلامیه ای تاکید کرد تمام ادارات و بازار تعطیل است. شریف امامی پیامی هم به خانواده آیت الله بروجردی ارسال کرد و فوت این عالم بزرگ را به ایشان تسلیت گفت.

بروجردی 1

دقایقی بعد، حسین علاء، وزیر وقت دربار، در اطلاعیه ‌ای از طرف شاه، درگذشت آیت‌الله بروجردی را به فرزند ارشد ایشان و بازماندگان تسلیت گفت و در اطلاعیه دیگری اعلام کرد که دربار تا سه روز عزادار و پرچم سلطنتی نیمه افراشته خواهد بود.

دقایقی بعد پزشکان معالج آیت‌ الله بروجردی جزئیات درگذشت ایشان  را اعلام کردند. در اعلامیه پزشکان آمده است:

«دیروز ساعت ۱۱ صبح حال حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی منقلب شد و با انجام تزریقات وریدی و ماساژ قلبی که به وسیله آقایان دکتر نبوی و دکتر مدرسی انجام گرفت حال معظم‌له رو به بهبودی رفت و ایشان تا صبح به خوبی استراحت فرمودند ولی ساعت ۷ صبح مجددا حال حضرت آیت‌الله منقلب گردید و مجددا تزریقات وریدی و ماساژ قلبی انجام گرفت. متاسفانه معالجات به نتیجه نرسید و ساعت ۷ و نیم صبح امروز دار فانی را وداع گفتند.»

سپس نوبت شهربانی رسید که به احترام فوت آیت الله بروجردی تمام کافه های شهرهای بزرگ ایران را تعطیل اعلام کند. شهربانی در اعلامیه خود در روز 10 فروردین 1340 چنین نوشت: «به مناسبت ضایعه تاسف‌انگیز رحلت حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی و عزادار شدن عالم تشیع امروز و امشب کلیه کاباره‌ها و کافه دانسینگ‌ها و تئاترها و سینماها تعطیل است و به مامورین پلیس دستور داده شد که در اجرای این منظور مراقبت لازم به عمل آورند. شهربانی کل کشور.»

به محض انتشار خبر فوت آیت الله بروجردی تهران به هم ریخت. بازار تعطیل شد. در مقابل شمس‌العماره صدها خودرو کوچک و بزرگ، جمعیت عزادار و بازاریان را به قم منتقل کردند. این امر باعث ترافیک شدید جاده تهران – قم شد. همچنین، مساجد تهران و شهرهای دیگر مملو از جمعیت شدند و تمام تکایا، خانه ها و حسینیه‌ها سیاهپوش گشتند.

به جز تهران و شهرهای بزرگ، در شهرهای کوچک تر نیز غوغایی برپا شد. با انتشار خبر وفات آیت‌الله بروجردی از رادیو در سبزوار غوغایی برپا شد. مردم و مریدان وی در غم‌ و اندوه بی‌‌‌سابقه‌‌ای فرو رفتند و همه‌ ادارات دولتی و مؤسسات ملی تعطیل شد. قشر بازاری دست از کار کشیدند و پارچه‌های مشکی بر سردر مغازه‌‌ ها نصب کردند. برخی از طلاب حوزه‌ علمیه، سرلشکر غفوری، فرماندهی لشکر یازدهم خراسان و رؤسای ادارات به‌ همراه جمعی از مردم به‌سوی بیوت آیت‌الله فقیه سبزواری و آیت‌الله سیادتی رهسپار شدند و به آنان تسلیت و تعزیت گفتند.

بروجردی 2

این اتفاق در شهرهای دیگر همچون بروجرد (زادگاه آیت الله بروجردی)، جهرم، رفسنجان، رشت و... نیز تکرار شد و در کمتر از یک ساعت سراسر کشور عزادار گردید.

بازتاب فوت آیت الله بروجردی از مرزهای ایران عبور کرد. سفیر کبیر شوروی در تهران با حضور در دفتر نخست‌ وزیری درگذشت مرجع تقلید شیعیان را به جعفر شریف امامی تسلیت گفت. همچنین، کلیه اعضای سفارت عراق به دستور سرلشکر عبدالمطلب امین، سفیرکبیر عراق در تهران، به قم عزیمت و در مراسم تشییع‌ پیکر آیت‌الله بروجردی شرکت کردند. سفارت‌های عراق و پاکستان نیز به همین مناسبت تعطیل شد و باقی سفارت‌خانه‌های خارجی در ایران نیز پرچم‌ های خود را به حالت نیمه ‌افراشته درآوردند.

شیعیان لبنان و پاکستان به خیابان آمدند. نجف سیاهپوش شد و آیت الله حکیم و روحانیون عراق با پای پیاده و گریان به سمت حرم مطهر امام علی (ع) حرکت کردند.

بروجردی 3

پیکر آیت‌الله العظمی بروجردی با حضور صدها هزار نفر بعدازظهر 10 فروردین در قم تشییع شد. جنازه آیت‌ الله پس از چند دور طواف در حرم مطهر حضرت معصومه به مسجد اعظم منتقل شد. سپس نماز میت به امامت فرزند ارشد آیت ‌الله، طبق وصیت ‌نامه ایشان، به جای آورده شد و در ساعت 4.5 بعدازظهر جنازه آیت‌الله العظمی بروجردی دفن گردید. در مراسم تشییع جنازه، شریف امامی (نخست وزیر) و بسیاری از مسئولان لشکری و کشوری حضور داشتند.

زعیم شرق/ علت شهرت و نفوذ آیت الله بروجردی چه بود؟

بروجردی 4

شهرت آیت الله بروجردی(ره) به حدی زیاد بود که بسیاری ایشان را «زعیم شرق» می نامیدند. آیت الله بروجردی آخرین مرجع تقلید واحد جهان تشیع بودند. بعد از فوت ایشان، دیگر مرجعیت ایران، عراق، لبنان و شیعیان سایر نقاط جهان در یک نقطه و فرد جمع نشد. بعد  از تشییع جنازه ایت الله، شاه طی تلگرافی به آیت الله حکیم در عراق تسلیت گفت. شاه با این اقدام به نوعی اعلام کرد که آیت الله حکیم مرجع تقلید بعدی جهان شیعه است اما کسی به اقدام شاه توجه نکرد و رهبری فقهی جهان شیعه پخش شد.

همچنین، فوت آیت الله بروجردی روند حوزه علمیه قم، اسلام سیاسی در ایران و روند تعامل شیعیان نقاط مختلف جهان با ایران را تغییر داد. آیت الله بروجردی به لحاظ فقهی معتدل  و به لحاظ سیاسی محافظه کار بود. ایشان رابطه نسبتا پایداری با شاه داشتند. در مسائل مختلف سیاسی دخالت نمی کردند و به خصوص در مساله ملی شدن صنعت نفت لاادری بودند. به جز دو سه مساله (از جمله طرح اصلاحات ارضی) در مقابل شاه قرار نمی گرفتند. رابطه زیاد خوبی با آیت الله کاشانی و سایر روحانیون سیاسی نداشتند و به خصوص مخالف جدی فدائیان اسلام بودند. نقل است که ایشان هیچ اقدامی برای جلوگیری از اعدام فدائیان اسلام نکردند و همین اقدام ایشان باعث دوری روحانیون اسلام گرا و سیاسی از ایشان گردید.

با این حال، نفوذ آیت الله بروجردی در محافل مختلف غیر قابل انکار است. دو دهه فعالیت ایشان باعث شد هم سیاسیون و هم فقها و هم مردم از ایشان تبعیت کرده و مرجعیت ایشان را بپذیرند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 42
  • ناشناس
    9

    مردم حالیشون نبود چه عاقبتی دارند

    نظرات شما -
    • 18

      دین غیر انقلابی و حکومتی که مد نظر آقای بروجردی بود کاملا مخالف وضع موجود است

    • بهنام
      19

      حالا تو خیلی حالیته ؟؟؟
      فازت چیه ؟؟
      معمولاً با رفقا چه میزنی ؟

    • ناشناس
      1

      احسنت.اگرساده اندیش نبودندوضعیت ایران وایرانی سیه روزی نبود

    • مردم
      5

      وقتی من و شما زندگی و ایندمونو بدیم دست این و امثالش(بروبالا قیافشو نگاه کن قشنگ)بایدم منتظر این روزا میبودیم
      شاه داشتیم باکلاس جهانی،گذاشتیمش کنار اینو اوردیم،چیزی جز این وضع موجود توقع داشتید؟؟؟؟

    • ناشناس
      3

      به کسی که اسمتو گذاشتی مردم:
      همون شاه باکلاس جهانی‌ات(!) تا دم مرگش از .. همین جماعت آویزون بود

  • ناشناس
    52

    از زمان سلسله صفوی تا دوران پهلوی الحق که روحانیت نزد ملت ایران بسیار محترم بوده و در معادلات سیاسی و اجتماعی پررنگترین نقش را ایفا میکرده و سنگین‌ترین وزنه به حساب می‌آمده

    نظرات شما -
    • 3

      که به مدد این چند سال به کلی بر باد رفت

    • ناشناس
      2

      الان چه جایگاهی دارند

    • ناشناس
      25

      الان اگر نبودند چیزی از دین نمی ماند که درباره جایگاه روحانیت در دوران غیبت صحبت کنیم

    • ناشناس
      5

      کاربری گفته اگر اینها نبودن دین بر باد میرفت
      الان هم دینمون بر باد رفته هم زندگیمون بر
      فنا

    • ناشناس
      0

      ب ۱۶.۱۵ طی ۴۴سال بااستفاده ی ابزاری ازدین،اعتقادات مردم به دین سیرنزولی داشته وبربادرفته

    • به ۱۶:۱۵
      1

      واقعا شما تو قرن بیست و یک دنبال دینی هنوز؟
      بالاجون دین واسه عزار و چهارصدسال قبل بود که مردم خوب و بد رو نمیفهمیدن
      الان اینترنت هست،علم هست سواد دارید،شعور هست،راه مشخصه بیراه مشخصه
      دیگه دین چیه؟😅
      دین واسه جاهلان چهارهزار سال پیش بود
      چرا نمیفهمید عزیزدلم؟

  • ناشناس
    4

    برق و تلفن و واکسن ابله و هزاران خدمت دیگر به بشریت در کارنامه .... خدایش بیامرزد.

  • ناشناس
    20

    روحشان شاد. واقعا مراجع تقلید قدیم با مراجع فعلی زمین تا آسمان فرق داشتند. آیت اله مرعشی نجفی، آیت اله گلپایگانی، آیت الله بهجت. واقعا انسانهای بزرگی بودند.

    نظرات شما -
    • بسیجی
      20

      چرند نگو.فقط زنده باد بسیج

    • 2

      بخشی از فتاوای مرحوم حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت (قدس سره):

      سؤال۳۶۲. كافر چه كسى است؟ حكم تماس با اهل كتاب چيست؟
      جواب: تعريف كافر در مسأله‌ى ۱۱۰ رساله آمده است و اهل كتاب هم كافر و نجس‌اند.

      سؤال۳۶۳. مراد از اهل كتاب چه كسانى هستند؟
      جواب: منظور يهود و نصارى و مجوس هستند.

      سؤال۳۶۴. نظر اسلام را درباره ارمنى، مسيحى، كليمى، يهودى و زرتشتى بفرماييد.
      جواب: همه كافر بوده و نجس هستند.

      سؤال۳۶۵. ارامنه‌اى كه در ايران زندگى مى‌كنند، چه حكمى دارند؟
      جواب: در حكم با ساير كافران يكسان مى‌باشند.

      سؤال۳۶۶. حكم دست دادن با مسيحيان چيست؟
      جواب: مثل ساير كفّار هستند.

      سؤال۳۶۷. آيا مى‌توان با اهل كتاب معاشرت داشت و از طعام آنها استفاده كرد؟
      جواب: آنها كافر و نجس هستند.

      سؤال۳۶۸. معاشرت، غذا خوردن و رفت‌وآمد با فرقه بهائيت چه حكمى دارد؟
      جواب: آنها كافر و نجس هستند.

      سؤال۳۶۹. چرا كسانى كه از دين اسلام خارج‌اند، نجس هستند؛ با اين كه مى‌بينيم بهداشت و نظافت را رعايت مى‌كنند؟
      جواب: نجاست كفّار ذاتى است و با رعايت بهداشت و نظافت ظاهرى متفاوت است.

      سؤال۳۷۰. اهل حقّ يا على‌اللهى‌ها پاك‌اند يا نجس؟
      جواب: نجس‌اند.

      سؤال371. از آيا ورود افراد غير مسلمان در اماكن مقدسه مانند حرم امامان و حرم حضرت معصومه ـ عليهاالسّلام ـ جايز است؟
      جواب: چون آنها نجس‌اند، نبايد به آن اماكن وارد شوند.

    • ناشناس
      7

      جالب است فتوا بدون منبع و دروغ منتشر میکنید

    • مسعود کریمی
      4

      خب که چی ؟ آنها طهارت ( شستن بدن از نجاسات و خوردن غذای حلال )انجام میدهند که پاک حساب شوند

  • ناشناس
    1

    "و به خصوص مخالف جدی فدائیان اسلام بودند. نقل است که ایشان هیچ اقدامی برای جلوگیری از اعدام فدائیان اسلام نکردند و همین اقدام ایشان باعث دوری روحانیون اسلام گرا و سیاسی از ایشان گردید."

    جالب اینه که همین فداییان اسلام الگوی مسئولین نظام بوده اند و هستند.

  • 2

    آقای بروجردی اعتقاد داشت که صورت زن بیشتر زینت است تا موی او برای همین حجاب موکد ایشان شامل پوشاندن صورت هم بود ولی با این حال هیچ فتوایی برای برخورد قهریه با زنان بی حجاب نداشت.

  • ناشناس
    5

    ايت الله كاشاني خوب بود كه از بيگانگان ٨٠ هزار تومان گرفت وبر ضد مصدق شد

    نظرات شما -
    • ایران
      2

      بردروغگو لعنت

  • ناشناس
    6

    تنها مرجع تقلید واحد جهان شیعه ایشون بودند.ایشان نواب و فداییان اسلام را از قم بیرون انداختن.بسیار مرد بزرگ و متدینی بودن.روحشان شاد و یادشان گرامی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      وقایع ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ از زمانی شروع شد که مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در قید حیات نبودند وگرنه اجازه چنین اقدام نسنجیده ای را به روحانیت نمی دادند!

  • ناشناس
    1

    الان امتحان کنید ببینیم چطور میشه

  • امیرکبیر
    6

    تنها روحانی که سرجاش بود

  • ناشناس
    2

    اگر الان یکی از این مراجع فوت کنه، اتفاقاتی میفته دقیقا برعکس اون زمان.

  • ناشناس
    3

    مصیبت در استین پرورش دادیم

  • ناشناس
    13

    مرجع فهیمی بودن ایشان

  • ...
    12

    از ایشون شناختی ندارم.
    ولی خب ظاهرا سیاسی نبوده که همه رو راضی نگه داشته.
    ولی مگه میشه تو اون سال‌ها نسبت به سیاست بی تفاوت بود. خدا بیامرزتشون

  • ناشناس
    7

    ایشون به قمری ۸ رمضان فوت کرد یا به شمسی ۱۰ فروردین؟

    نظرات شما -
    • 0

      واقعا اهمیتی داره که چه موقع مرده؟

  • حسن
    14

    روحش شاد مرجع عالیقدر و بزرگواری بودند

  • ناشناس
    6

    فتوای همین ها بود که محمد میرزا در جنگ
    شکست بخوره و بخشی از ایران بره در طول
    تاریخ بجز دردسر هیچ اثر مثبتی نداشتن

  • ناشناس
    2

    یک سوال بزایم مطرح است اینکه همش میگویند رژیم شاه ضد دین بود و دنبال جدا کردن اسلام از زندگی مردم بود. اگر اینطور بود که هنگام فوت آیت ا... بروجردی رژیم شاه باید میگفتند مردم بزنید و برقصید یا حتی المقدور ابنکه هیچکس از رجال دربار در تشییع جنازه ایشان شرکت نمیکرد اما میبینیم نخست وزیر شخصا در تشییع جنازه شرکت کرده و شاه هم سه روز را عزای عمومی اعلام کرده و به مرجع بعدی هم تسلیت گفته!!! اینها که در تناقض است!!!

  • ناشناس
    0

    یهودنصارا ومسیحی وکمونیست نجس است اهل سنت هم مشکل دارند فقط شیعه خوب است که ماشین تیگو8را. 400میلیون ازچین نجس می‌گیرد و. سه میلیاردوششصدمیلیون به مردم شیعه می فروشد.بعدهم اعلام میکندبچه اضافه بیاریدتادرقرعه کشی خوش بحالتان شود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      بله واقعا الان اهل سنت در ایران کم بچه دار میشن تو این 40 سال جمعیت اهل سنت ایران رشدش از تمام دنیا بالاتره

    • 0

      این بخش از فتاوای بهجت را به این خاطر نقل کردم که ببینید داریم در بین چه نوع موجوداتی زندگی میکنیم که حتی در این روزگار نیز همچنان به‌به و چه‌چه می‌کنند درباره موجودی که تمام عالم و آدم را (به غیر از خودش و فرقه خودش) کافر و نجس میدانسته
      با این جماعت انتظار داری اوضاع مملکت چیزی غیر از این باشه که الان هست؟

  • ایران
    1

    ولی یادمه که تمام جهان اسلام درقرن
    حاضرجهت فوت تعطیل نشد!

  • زمان
    5

    سياست علم پيچيده اي است ما سر در نمي اوريم

  • رضا
    3

    نویسنده محترم این متن اگر اندازه گنجشکی سواد داشتند هیج وقت این طور نمی نوشتند زیرا بنابر نظر همه علما و روحانیون و صاحبنظران، پایه های تشکیل انقلاب در زمان ایشان و با سیاست خردمندانه آیت الله بروجردی شکل گرفت
    همچنین در زمان ایشان برای شهید نواب و فداییان اسلام دستخطی از شاه گرفته شد ولی این دستور با کارشکنی درباری با تاخیر به دست عوامل اجرایی زندان رسید و نواب و یارانش اعدام شدند
    و پس از دستگیری آیت الله کاشانی، اآیت الله بروجردی مانع اعدام ایشان شدند و با وساطت آیت الله بروجردی، ایشان از اعدام رهایی یافتند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها