آیت الله جوادی آملی: هیچ ارزشی در اسلام به اندازه ارزش آزادی نیست

آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید کردند: ماه رمضان، ماه آزاد شدن است؛ هر روز که می‌ گذرد، یک بند از بند‌هایی که با دست خود تنیده‌ ایم، باید بگسلد تا آزاد شویم. بهترین راه برای آزاد شدن پی بردن به حکمت‌های عبادات است.

آیت الله جوادی آملی: هیچ ارزشی در اسلام به اندازه ارزش آزادی نیست

در ادامه فراز‌هایی از سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی را در خصوص آثار معنوی روزه و حکمت این عبادت از نظر می‌گذرانیم:

ایشان با اشاره به روایتی از حضرت امیر علیه السلام اظهار داشتند: در حالات امیر مؤمنان (سلام‌الله‌علیه) نقل شده که حضرت روزی به باغبانش فرمود: غذایی داری؟ عرض کرد: غذای ساده‌ای دارم که شایسته شما نیست، از کدوی بی روغن غذایی تهیه کرده ام، حضرت فرمود: حاضر کن! حضرت دست‌ها را شست و آن غذا را میل فرمود سپس به شکم خود اشاره کرد و گفت: شکمی که با این غذای ساده سیر می ‌شود! بدا به حال کسی که شکم او وی را به آتش ببرد [۲].

ایشان در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام در باب روزه و آثار آن بیان داشتند: امام صادق (علیه‌ السلام) می ‌فرماید: گرچه روزه گرفتن سخت و دشوار است، ولی لذت شنیدن این ندای خداوند که می ‌فرماید ﴿یا أی‌ها الذین امنوا کتب علیکم الصیام﴾ [۳]خستگی روزه را از انسان می‌ گیرد: «لذه ما فى النداء أزال تعب العباده والعناء» [۴]با شنیدن این ندا عبادت برای ما سهل و روان می ‌گردد.

آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود ابراز داشتند: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در آخرین جمعهٴ ماه شعبان خطبه ‌ای ایراد فرمودند که: «یا أیّها النّاس إنّ أنفسکم مرهونهٌ بأعمالکم ففکّوها باستغفارکم» [۵]مردم شما آزاد نیستید؛ در قفس هستید؛ و نمی‌ دانید که در قفس هستید. گناهانتان شما را در قفس زندانی کرده است. در ماه مبارک رمضان با استغفار، خود را آزاد کنید. هیچ ارزشی در اسلام به اندازه ارزش آزادی نیست. علی (علیه السلام) می‌ فرماید: «من ترک الشهوات کان حرّاً» [۶]آزاد کسی است که شهوت‌ها را ترک کند. راه تشخیص بنده بودن یا آزاد بودن این است که اگر به دلخواه خود عمل می‌ کنیم معلوم می ‌شود در قفس آز و طمع زندانی هستیم؛ و اگر به خواستهٴ خدای سبحان عمل کنیم، آزاد هستیم. انسان آزاد به غیر خدا نمی ‌اندیشد. از برجسته‌‌ترین وظایفْ در ماه مبارک رمضان آزاد شدن و رهیدن است و راه آزادی، استغفار و طلب آمرزش است. از این رو گفته‌ اند: در شبانه ‌روز چندین بار بگویید «استغفر الله ربى وأتوب إلیه» [۷].

ایشان تاکید داشتند: ماه رمضان، ماه آزاد شدن است؛ هر روز که می‌ گذرد، یک بند از بند‌هایی که با دست خود تنیده‌ ایم، باید بگسلد تا آزاد شویم. بهترین راه برای آزاد شدن پی بردن به حکمت‌های عبادات است.

منبع: کتاب حکمت عبادات اثر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

[۱]ـ بحار، ج ۶۳، ص ۳۳۰.

[۲]ـ الکنی والألقاب، ج ۳، ص ۱۳۸.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها