ماجرای حمایت ساترا از بازیگران نوپا

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا درباره رقابت‌ شرکت‌های متقاضی استفاده از امکانات حمایتی مرکز رشد «آومیک» در نمایشگاه «رصتا» توضیحاتی را ارائه داد.

ماجرای حمایت ساترا از بازیگران نوپا

نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر ایران، از ۱۱ اسفندماه به مدت ۴ روز فعالیتش را آغاز خواهد کرد و یکی از بخش‌های متفاوت این نمایشگاه، ‌سالن مربوط به مرکز رشد آومیک خواهد بود.

محمدحسن خلعتبری؛ معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا به عنوان متولی این بخش گفت: «براساس فراخوانی که ساترا منتشر کرده قرار است در نمایشگاه رصتا، رقابتی میانِ‌ فعالین صنعت رسانه اتفاق بیفتد تا کسب‌وکارهای نوپای صنعت صوت‌وتصویر فراگیر از حمایت‌های مرکز رشد آومیک بهره‌مند شوند. البته این فراخوان با استقبال زیادی مواجه شده و به همین دلیل فراخوان استفاده از تسهیلات مرکز خدمات رشد و توسعه زیست بوم رسانه‌های صوت و تصور فراگیر در فضای مجازی (آومیک) تا روز یکشنبه هفتم اسفندماه تمدید شد.»

خلعتبری در خصوص چیستی آومیک و حضورش در نمایشگاه رصتا گفت: «آومیک در واقع همان مرکز نوآوری صنعت رسانه است. ساختمانی در ایستگاه نوآوری شریف که ۲۵ استارتاپ از طریق ۶ شتاب‌دهنده که در آنجا استقرار دارند، خدمات شتاب‌دهی دریافت کردند. در دوره اول که تقریباً به دو سال گذشته برمی‌گردد هدفِ این جریان، توسعه زیست‌بوم رسانه و ورود به بحث صنعت رسانه از دریچه حوزه‌های دانشی و علمی بود. اما الان بیشتر هدفمان خدمت‌رسانی به فعالین صنعت رسانه است.»

وی با اشاره به اینکه آومیک قرار است نیازهای بازیگران نوپای عرصه صنعت رسانه را در ۶ بخشِ مشخص شده برطرف کند، افزود: «در این مسیر، مرکز نوآوری صنعت رسانه جایِ خودش را به مرکز رشد برای فعالین رسانه داد که هم کارکرد نوآوری و هم کارکرد خدمت‌رسانی را به فعالین صنعت رسانه داشته باشد.»

خلعتبری در خصوص اینکه آومیک چه خدماتی را در اختیارِ شرکت‌کنندگان و برگزیدگانش قرار می‌دهد، تأکید کرد: «آومیک با هماهنگی ساترا می‌تواند خدمات رایگان زیرساختی و خدمات محتوایی در اختیار مجموعه‌های نوپایِ این عرصه، ‌ برگزیدگان و شرکت‌کنندگانش قرار دهد. امکانات حداقلی آن رایگان و از حدی بالاتر، هزینه‌هایش تعریف شده‌اند که قاعده‌های تجاری پیدا می‌کند. البته برای فعالان تازه‌وارد این صنعت که دنبالِ کار کوچک‌اند و برایشان سرمایه‌گذاری جدی صرف نمی‌کند، استفاده از ظرفیت های «آومیک» بسیار کاربردی و به‌صرفه است و از طرفی دیگر بازیگران جدی این عرصه می‌توانند به صورت ویژه‌تر از این خدمات بهره ببرند.»

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا همچنین درباره دلایل تمدید فراخوان آومیک، توضیح داد: «با توجه به افزایش درخواست‌ها و استقبال گسترده‌ای که اتفاق افتاد و برای اینکه آن دسته از علاقه‌مندانی که خیلی دیر متوجه این فراخوان شدند بتوانند در فراخوان شرکت‌ کنند به این خاطر تا روز یکشنبه هفتم اسفندماه این فراخوان تمدید شد تا علاقه‌مندان با خیال آسوده‌تری مشارکت کنند.»

وی درباره برنامه‌های آومیک در نمایشگاه رصتا، گفت: «رقابت‌ها و داوری شرکتهای شرکت کننده در فراخوان را در نمایشگاه رصتا خواهیم داشت. شرکت‌های مختلف توانمندی‌شان را ارائه خواهند کرد و در واقع انتهای این رقابت‌ها به اینجا خواهد رسید که خود فعالین صنعت رسانه به توسعه همدیگر کمک می‌کنند. یعنی ساترا مکان فیزیکی آن‌ها را فراهم می‌کند و اجاره‌اش را نیز می‌پردازد. داوری برای استقرار خواهد بود که یک خدمتِ ویژه است.»

خلعتبری ادامه داد: «۶ شرکتی که می‌توانند به بقیه فعالین این صنعت سرویس بدهند در «رصتا» داوری می‌شوند. یک تعدادی داور از فعالین صنعت رسانه، دستگاه‌ها و جاهای مختلف مشخص شده‌اند توانمندی‌های شرکت‌کنندگان را ارزیابی می‌کنند و درنهایت ۶ شرکت انتخاب می‌شوند و طی قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای که شرایط ساترا در آن ذکر شده، به آنها خدمات‌رسانی خواهد شد.»

وی در ادامه در خصوص برنامه‌های معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا در نمایشگاه رصتا، خاطرنشان کرد: «کارهای متعدد و متنوعی را برای «رصتا» تدارک دیده‌ایم از مشاور سرمایه‌گذاری تا متصل کردن سرمایه‌گذار به فعالین صنعت و مشاوره کسب‌وکار در خصوص نوع و مدل‌های کسب‌وکاری که فعالین صنعت می‌توانند داشته باشند.»

خلتعبری تأکید کرد: «خلأهایی در بخش‌های بازار وجود دارد؛ مثلاً اگر کسی بخواهد پلتفرم آموزشی راه بیندازد و حتی در حوزه نمایشی یا سایر حوزه ها نیاز دارد بداند که نقشه بازار چیست و نیازهای جامعه چیست و چه خلأهایی در تامین نیازهای جامعه بر اساس ذایقه مخاطب وجود دارد. ما در ساترا نقشه بازار و گردش مالی و خیلی از اتفاقات دیگر را به عنوان مشاوره در اختیارِ مراجعه ‌کننده قرار خواهیم داد.»

لازم به ذکر است نمایشگاه «رصتا» از تاریخ ۱۱ تا ۱۴ اسفندماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور سکوهای دارای مجوز از ساترا و بخش‌های دارای ظرفیت هم‌افزایی با این حوزه شامل شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فناورانه، بانک‌ها و موسسات مالی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه، توسعه‌دهندگان و شتاب‌دهنده‌ها و … برگزار می‌شود.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی https://rastaexpo.ir مراجعه کنند.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها