تنوع موسیقایی در نخستین شب جشنواره موسیقی فجر

نخستین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه جمعه 28 بهمن ماه، با اجراهای متنوع در ژانرهای مختلف در تالارهای شهر تهران برگزار شد.

تنوع موسیقایی در نخستین شب جشنواره موسیقی فجر

 تالار وحدت اولین اجرای خود را به ارکستر ملی اختصاص داد که ساعت 18:30 با رهبری همایون رحیمیان روی صحنه رفت که این اجرا با حضور حسین امیرعبداللهیان (وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران) و همچنین محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود سالاری (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدنظام‌الدین موسوی (سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی) محمدالله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و بهزاد عبدی (دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر) با استقبال بسیار زیادی برگزارشد.

دوئت جز ویلون و پیانو از کشور مجارستان، دومین اجرایی بود که ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار شد.در تالار رودکی هم هنرستان موسیقی پسران به استقبال این رویداد مهم هنری رفت که دو گروه هنرستان موسیقی پسران قزوین و هنرستان پسران موسیقی تهران اجرای برنامه داشتند. دومین اجرای تالار رودکی به میزبانی «شب قشم» برگزار شد؛ در این شب گروه موسیقی قشم قطعاتی از موسیقی جزیره قشم را اجرا کردند که در واقع حاوی فرهنگ و آداب و رسوم و سنن این جزیره جنوبی کشور بود. در کوشک باغ هنر هم اولین کنسرت موسیقی نواحی با اجرای گروه «نجوای کتول» برگزار شد.

دومین کنسرت موسیقی اقوام در کوشک هنر توسط گروه «نوای خراسان» برگزار شد که این اجرا به نمایش دو سبک، آثاری از خراسان قدیم و خراسان امروز یعنی تربت جام اختصاص داشت. «لاله آزاد»، «یوسف»، «نوایی نوایی» و «بابا گل‌افروز» از جمله قطعاتی بودند که روی صحنه رفتند. فرهنگسرای نیاوران هم به اجرای 2 گروه موسیقی ویژه بانوان از شهرستان‌های خوی و خرم‌آباد اختصاص داشت.

باوجود شرایط سخت زلزله شاداب و پرامید هستیم

در اولین بخش این رویداد هنری، گروه موسیقی «ماهور» به سرپرستی کیوان کرباس‌فروش از شهرستان خوی و استان آذربایجان غربی با یک قطعه میزبان علاقه‌مندان به موسیقی بود.کرباس‌فروش با بیان اینکه گروه موسیقی «ماهور» فعالیت خود را از 10 سال گذشته آغاز کرده و تاکنون کنسرت‌های زیادی برگزار کرده است، گفت: ما با سختی‌های فراوانی برای اجرا در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر حاضر شدیم.

متأسفانه به‌دلیل زلزله اخیر در شهرستان خوی شرایط نامساعدی برای تمرین داشتیم و گروه ۲۰ روز آخر را در استرس و در چادر به تمرین پرداختند، اما خداوند را شاکریم که به اجرا رسیدیم و توانستیم برای مردم اجرا داشته باشیم.

این هنرمند با اشاره به فضای حاکم بر جامعه هنری و تحریم‌های صورت گرفته نسبت به هنر طی ماه‌های اخیر افزود: موسیقی غذای روح است و تعطیل شدنی نیست. جدا از این موضوع، تمامی مشاغل در این دوران به فعالیت خود مشغول بوده و هستند. اعضای گروه موسیقی ماهور در شرایط سخت تمرین کردند اما همین حضور در جشنواره باعث امید و نشاط آنها شده است. آنها اکنون و با وجود شرایط سختی که به‌دلیل زلزله متحمل شدند، شاداب و پرامید هستند و امید دارند تا در جشنواره‌های بعدی نیز شرکت کنند.

اجرای کنسرت موسیقی گروه بانوان «هنا» به سرپرستی نوش‌آفرین کشوری از شهرستان خرم‌آباد استان لرستان دومین بخش از برنامه موسیقایی فرهنگسرای نیاوران در شب نخست جشنواره فجر بود. سرپرست گروه «هنا» با اشاره به اینکه موسیقی شغل ماست و نمی‌توانیم آن را تعطیل کنیم، گفت: تمام مردم در شغل‌های مختلف در حال ادامه فعالیتشان هستند. مردم موسیقی را دوست دارند و ما تلاش می‌کنیم تا آنها شاد باشند و در مقابل نیز از آنها انرژی مثبت دریافت کنیم.

تجلیل از یک هنرمند پیشکسوت موسیقی و سرود

فرهنگسرای ارسباران هم نخستین روز اجرای خود را با میزبانی از گروه‌های سرود استان تهران و موسیقی «نواهای طبری» (در دو سانس مختلف) که حضور پررنگ دوستداران هنر موسیقی را نیز به همراه داشت، پشت سر گذاشت؛ ابتدا گروه سرود «دختران انقلاب» که از سال 95 به سرپرستی معصومه بوربور به‌عنوان نخستین گروه سرود دختران جنوب شرق تهران از ورامین فعالیتشان را آغاز کردند به اجرا پرداختند، اجرای بعدی به قطعه «ایرانم» اختصاص داشت که توسط گروه سرود «نسل سلیمانی» اجرا شد. گروه سرود «شمیم یاس» نیز با سرپرستی سیدفاطمه قاضوی در آخرین بخش اجراهای روز نخست روی صحنه رفت.
اهدای لوح تقدیر به همراه تابلوی نقاشی‌خط با هنرمندی علی مینایی برای تجلیل از استاد شهروز حقی هنرمند پیشکسوت موسیقی و سرود کشورمان توسط گروه سرود «شمیم یاس» از دیگر برنامه‌های روز اول جشنواره سی و هشتم بود.

سانس دوم اجرا‌ها در فرهنگسرای ارسباران به موسیقی نواحی «نواهای طبری» اختصاص داشت. در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز آرون افشار و سینا شعبانخانی در دو سانس 19 و 22 روی صحنه رفتند.

بــــرش

همکاری وزارت امورخارجه برای اجراهای موسیقی در خارج از ایران
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درحاشیه اجرای ارکستر ملی ایران که جمعه 28 بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد ضمن قدردانی از کیفیت اجرای این ارکستر به«ایران» بیان داشت: اثری که امشب شاهد اجرای آن بودیم، کنسرتی بسیار فاخر، ارزشمند و تأثیرگذار بود و جا دارد از همه اعضای ارکستر موسیقی ملی و عزیزانی که سهم و نقشی در اجرای این اثر خوب هنری دارند  بواسطه تلاشی که در این زمینه انجام دادند قدردانی کنم.

بنده بارها در جشنواره موسیقی فجر حاضر بوده‌ام و همواره از دیدن اجراهای فاخر استقبال می‌کنم.وزیر امور خارجه کشورمان درباره  همکاری این وزارتخانه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت اعزام ارکستر ملی و گروه‌های موسیقی ایرانی به خارج از کشور برای اجرای برنامه اظهار کرد: ما با تمام توان در وزارتخانه آماده‌ایم تا با تشخیص و انتخاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و مسئولان ذی ربط ارکستر، زمینه حضور گروه‌های موسیقی و آثار خلق شده هنرمندان برجسته ایرانی در کشورهای دیگر اجرا شود.

قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حضور مردم و هنرمندان

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجرای ارکستر ملی ایران که شامگاه جمعه 28 بهمن در تالار وحدت برگزار شد درباره این اجرا و استقبال مخاطبان به «ایران» گفت: به لطف خداوند امشب شاهد حلقه آخر جشنواره‌های فجر هستیم که به موسیقی فجر اختصاص دارد و بیش از توقع من و همکارانم با با استقبال خوب جامعه هنری و موسیقیایی کشورمان روبرو شد و در شب نخست همزمان در 9 سالن اجرای برنامه داشتیم که با استقبال پرشکوه مردم مواجه شد و به اعتقاد من یکی از ویژگی‌های قابل توجه این دوره از جشنواره  حضور معنادار مردم و هنرمندان است و از همه آنها تشکر می‌کنم.

حصار را از جشنواره‌های موسیقی نواحی برمی‌داریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از معاونت امور هنری وزارت فرهنگ، مدیرکل دفتر موسیقی و دبیر این دوره از جشنواره، بیان کرد: یکی از موضوعات مهمی که تلاش داریم در این دوره از جشنواره روی آن تمرکز داشته باشیم، گسترش فعالیت‌های موسیقی در حوزه کاری وزارت فرهنگ است و مشوق آن هستیم. تلاش این دوستان این است که بحث آموزش‌ها و هم حمایت از گروه‌های خاص را در کشور گسترش دهند.

او تأکید کرد حوزه موسیقی یکی از نقاط قوت حوزه فرهنگ کشورمان است و درادامه افزود: خوشبختانه کشور ما یکی از مهم‌ترین و متنوع‌ترین کشورها در حوزه موسیقی بویژه موسیقی نواحی است که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. حتی اخیراً  در سفری که به ترکمنستان داشتم آنجا به وضوح مشاهده کردم که موسیقی ایرانی و موسیقی نواحی ایران تا چه حد گسترده است.

وزیر فرهنگ در ادامه درباره نحوه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در سال آینده که طی هفته‌های اخیر پیرامون آن حرف و حدیث‌هایی مطرح شده بود، بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته، قرار است جشنواره موسیقی نواحی در پنج منطقه کشور برگزار شود که طبیعتاً کرمان و گرگان نیز جزوی از آنها هستند. ما تصمیم داریم حصار را از جشنواره‌های موسیقی نواحی برداریم و آن را به سراسر کشور تعمیم دهیم.

منبع: ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها