بخشی از نمای دیوار کلیسای وانک اصفهان فرو ریخت

مدیر کلیسای تاریخی وانک (آمنا پرکیج) اصفهان گفت: در پی بارش‌های مداوم دو روز اخیر، مقداری از نماهای بیرونی دیوار جنوبی کلیسا وانک نتوانست مقاومت کند و ریخت اما آسیبی به تزیینات دیوارهای داخلی وارد نشد.

بخشی از نمای دیوار کلیسای وانک اصفهان فرو ریخت

آریس داوتیان افزود: نمای کاهگلی دیوار جنوبی کلیسا ریخته است و سعی کردیم سریع آن را مرمت کنیم و با خشک شدن نم، تعمیرات را به سرعت انجام خواهیم داد.

مسئول دفتر شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان با بیان اینکه تعمیرات کلیسای وانک با شورای خلیفه گری است، افزود: با کمک شرکت‌هایی که در این زمینه تخصص دارند، مرمت انجام می شود ولی اگر حجم کار زیاد باشد با مشاوران و همکاران میراث فرهنگی اصفهان هماهنگ می‌شویم.

در پی بارش های اخیر اصفهان عکس هایی منتشر شد  که حکایت از نم کشیدگی و ریزش نمای جنوبی کلیسا وانک داشت.

photo_2023-02-16_21-22-32

کلیسای وانک دارای تزیینات و نقاشی های گسترده است و با نم کشیدگی دیوارهای بیرونی و عدم مدیریت به موقع امکان آسیب به تزیینات بنا وجود دارد.

بخشی از نمای دیوار جنوبی کلیسای وانک اصفهان با بارش‌های اخیر فرو ریخت

کلیسای وانک یا آمنا پرکیج (نجات دهنده همگان) یا سن سور با قدمت ۳۵۰ ساله ، شاهکاری از معماری و هنر در محله جلفای شهر اصفهان است.

این کلیسا مرکز تربیت کشیش و خلیفه و کانون ارتباط ارمنیان شهر اصفهان با جهان ارامنه قلمداد می‌شود که به دستور شاه عباس دوم و تشویق خلیفه وقت (داوید اول) درمدت ۹ سال در محله جلفا ساخته شد.

بخشی از نمای دیوار جنوبی کلیسای وانک اصفهان با بارش‌های اخیر فرو ریخت

کلیسای وانک از لحاظ طلاکاری در سقف و همچنین سطح داخل گنبد و نقاشی های تاریخی و مذهبی در شمار آثار تاریخی مهم اصفهان قرار دارد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها