حاشیه‌سازان موسیقی، گردابی که رائفی‌پور آفرید

حاشیه‌های این روز‌های موسیقی ایران، بسیار بیش از متن آن است؛ روز‌هایی که سازوصدای خوانندگان موسیقی پاپ، ردیف- دستگاهی و تلفیقی، از ششم مردادماه ۱۴۰۱ (آغاز ماه محرم) به‌این‌سو، جز رنگ سکوت ندیده است، در این فاصله شش‌ماهه، تنها زانکو، خواننده‌ای که با «مثلا روم زوم کنی، بوم‌بوم کنه قلبم» به شهرت رسید، روی صحنه رفته است. روی صحنه رفتن او از سوی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های دولتی، چون خبرگزاری ایرنا، تسنیم، فارس و روزنامه کیهان، نقطه عطف تاریخ موسیقی خوانده شد.

حاشیه‌سازان موسیقی، گردابی که رائفی‌پور آفرید

 آنطور که در خبر‌ها آمده است، مهدی مدرس، دیگر خواننده پاپ، دومین خواننده‌ای است که پس از اتفاقات اخیر ایران، روی صحنه می‌رود. او روز چهارشنبه ۱۳بهمن‌ماه در فرهنگسرای بهمن به اجرا خواهد پرداخت.  

حضور هم‌خوان زن در کنسرت زانکو، نکته دیگری ا‌ست که این روز‌ها مورد توجه بسیار و در مقام مقایسه با لغو کنسرت‌ها به‌علت حضور نوازنده زن قرار گرفته است. اتفاقی که پیش از این به‌کرات شاهدش بودیم و موجب طرح این پرسش می‌شود که آیا بازگشت به روال سابق برگزاری کنسرت‌ها، برای وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی از چنان اهمیتی برخوردار است که به‌واسطه‌اش با حضور زنان به‌عنوان نوازنده و حتی هم‌خوان کنار می‌آید؟

خبر برگزاری نخستین کنسرت پس از ۶ ماه (از ششم مردادماه تا ششم بهمن‌ماه ۱۴۰۱)، اما در گردابی که اظهارات تازه علی‌اکبر رائفی‌پور ایجاد کرد، گم شد. چند روز پیش بود که ویدئویی از رائفی‌پور در فضای مجازی دست‌به‌دست شد. ویدئویی که رائفی‌پور در بخشی از آن چنین می‌گوید: «۷۰ درصد موسیقی‌دانان هرگز ازدواج نکرده‌اند.

چرا؟ چون متاسفانه به‌شدت هرزه تشریف داشته‌اند.» این اظهارات، انصراف بهزاد عبدی، دبیر هنری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر را در پی داشت. بعد از این واکنش اعتراضی بود که او همراه امیر بکان و علی رحیمیان به‌عنوان سه‌عضو شورای هنری ارکستر ملی، متنی را خطاب به وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی منتشر کردند و در آن خواستار برخورد قضایی‌وحقوقی با رائفی‌پور شدند. این همه موجب می‌شود بتوان گفت حاشیه‌های این روز‌های موسیقی ایران، بسیار بیش از متن آن است.

نقطه‌عطف‌تاریخ شدنِ زانکو!

«آن جریانی که آماده بود تا عصر پنجشنبه، ششم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ از صندلی‌های خالی سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران تصویربرداری و این‌گونه القا کند که مردم از این کنسرت استقبال نکرده‌اند، شاهد بود که بلیت‌های ۱۷۰ تا ۴۹۵ هزار تومانی این کنسرت چگونه فروش رفت و جمعیت حدودا چهار هزار نفری، چطور مدام از زانکو درخواست آهنگ شاد می‌کردند.» این روایت همزمان و یک‌صدای رسانه‌های دولتی از کنسرت زانکو بود.

آن‌ها که معتقد بودند کنسرت زانکو، نقطه‌عطفی در تاریخ موسیقی ایران است و نام او در خاطره دوستداران موسیقی ایرانی خواهد ماند. این اظهارات، اما نه به کیفیت و شش‌دانگی صدای زانکو مربوط بود، نه به هوشمندی‌اش در انتخاب ترانه و نه به توانمندی همکارانش؛ از آهنگساز تا تنظیم‌کننده.

آنچه رسانه‌های دولتی در مورد کنسرت زانکو نوشتند، معطوف به اجرای روی صحنه این خواننده نبود و ستایشی بود از «جرأتِ شکستن طلسم شش‌ماهه برگزاری کنسرت در ایران». آن‌ها این اتفاق را نه‌فقط حاصل «جرأتمندی» که «نتیجه ایستادن در مقابل رسانه‌های ضدانقلاب» تلقی کردند. رسانه‌هایی که می‌خواهند با «فضاسازی سنگین»، مردم را از حضور در کنسرت‌های موسیقی منع و اثبات کنند آنچه بر ما می‌گذرد، عادی نیست.

ستایش از زانکو تا آنجا بالا گرفت که اجازه حضور هم‌خوان زن روی صحنه هم صادر شد. این در حالی بود که تا پیش از این «لغو کنسرت به دلیل حضور نوازنده زن»، امری آشنا برای مخاطب ایرانی محسوب می‌شد. جست‌وجوی همین عبارت، موارد متعددی را یادآوری می‌کند. موارد متعدد در سال‌های متمادی، بی‌آنکه هیچ‌گاه توضیحی در موردشان داده شده باشد.

حضور هم‌خوان زن روی صحنه کنسرت زانکو، موجب طرح این پرسش شد که آیا گشایشی رخ داده و آیا دفترِ موسیقیِ معاونت هنریِ وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی، زین پس، در برابر حضور زنان به‌عنوان هم‌خوان و نوازنده روی صحنه کنسرت‌های احتمالی، رویه دیگری در پیش خواهد گرفت یا در بر همان پاشنه پیشین می‌چرخد؟ سوالاتی که شاید با برگزاری کنسرت مهدی مدرس، به شرط حضور زنان در مقام هم‌خوان و نوازنده، بتوان پاسخی برای آن یافت.

گردابی که رائفی‌پور آفرید

دیگر خبر داغ این روز‌های موسیقی، اما در فضای خارج از اهالی موسیقی وایرال شد، از جانب مرد جنجالی موافق دولت مستقر. نام علی‌اکبر رائفی‌پور، با نظریه‌پردازی توطئه‌گره خورده است. مرد جوانی که به دلیل سخنرانی‌های جنجالی درباره فرقه‌گرایی، آخرالزمان، مهدویت، شیطان‌پرستی، فراماسونری و... پرآوازه شده است.

او احتمالا گمان نمی‌کرد وایرال‌شدن صحبت‌هایش در مورد اهالی موسیقی، موجب انصراف دبیر هنری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر شود. آن هم در شرایطی که وزیر، وکیل و نهاد‌های امنیتی بر برگزاری جشنواره‌های فجر ازجمله موسیقی مصرند و هرگونه اخلال در آن را، توطئه رسانه‌های بیگانه تلقی می‌کنند.

«هرزه» خواندن اهالی موسیقی ازسوی رائفی‌پور در ویدئویی که می‌گوید متعلق به سال ۱۳۸۹ است، اعتراض بهزاد عبدی، امیر بکان و علی رحیمیان، سه‌عضو شورای هنری ارکستر ملی خطاب به محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی را در پی داشت.

تا جایی که خطاب به او نوشتند: «شورای هنری ارکستر ملی ایران برحسب وظیفه خود، در حفظ میراث شنیداری این سرزمین و حفظ شئونات و کرامت هنرمندان شریف موسیقی کشور، این سخنان سخیف و موهن را به‌شدت محکوم کرده و از وزیر محترم ارشاد، همچنین دیگر نهاد‌های صنفی همچون خانه هنرمندان، خانه موسیقی، انجمن موسیقی، دفتر موسیقی و نهاد‌های نظارتی قوه قضائیه، درخواست برخورد قاطع با این شخص را که آزادانه اقدام به هتاکی به اهالی فرهنگ، علم و هنر می‌کند، دارد.»

این اعتراضات موجب شد اسماعیلی، دستور پیگیری ویژه این اتفاق را دهد. او با ابراز تأسف از انتشار چنین ویدئویی در مورد هنرمندان موسیقی کشور، بر اینکه وزارتخانه متبوعش توهین به جامعه هنری ایران را برنمی‌تابد، تاکید کرد و به اداره کل حقوقی این وزارتخانه دستور پیگیری حقوقی‌وقضایی داد. انصراف عبدی از دبیری جشنواره موسیقی، حاصل اظهاراتِ نظریه‌پرداز توطئه‌ای ا‌ست که این‌بار، از چشم دوستان و یارانش، توطئه‌گر شده است.

وقتی حاشیه بر متن می‌چربد

حال این روز‌های موسیقی ایران جز با چربیدن حاشیه بر متن، قابل توضیح نیست. در روز‌هایی که تصمیم زانکوی جوان برای اجرای زنده «مثلا روم زوم کنی، بوم‌بوم کنه قلبم»، نقطه‌عطف تاریخ موسیقی ایران تلقی می‌شود و علی‌اکبر رائفی‌پور، ازدواج نکردن اهالی موسیقی را نشان هرزگی می‌داند، خوانندگان و نوازندگانی که برگزاری کنسرت منبع درآمدشان بوده است، صورت‌شان را با سیلی سرخ می‌کنند.

این صورت‌های سرخ با سیلی البته تنها متعلق به خواننده و نوازنده نیست. این روز‌ها طیف وسیعی از خانواده موسیقی برای امرارمعاش با مشکل مواجه‌اند.

این معضل گریبانگیر خانواده تک‌تک کسانی شده است که به‌عنوان مثال در گروه‌های نورپردازی، صدابرداری و تصویربرداری کنسرت‌ها فعالیت می‌کردند. جزئی‌تر نگاه کنیم تا خانواده راهنمایان سالن کنسرت‌ها، چک‌این بلیت و کترینگ تغذیه تماشاگران، ادمین‌های پیج‌های اینستاگرامی، کارکنان دفاتر تبلیغات محیطی و شهری، گرافیست‌هایی که این تبلیغات را طراحی می‌کردند و صد‌ها نفر دیگر را ببینیم.

آدم‌هایی که تخصص‌شان برگزاری کنسرت بود و نه هیچ‌چیز دیگر و هم‌اکنون یا نمی‌خواهند به آنچه پیش از این انجام می‌دادند، بپردازند یا نمی‌دانند در صورت پرداختن به آن با چه واکنشی از سوی مخاطبان‌شان مواجه خواهند شد.

منبع: هم میهن
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • درخشان
    26

    هر ننه قمری تو ایران حرفهای عیر عادی بزنه مشهور میشه از علی کریمی تا راءفعی پور

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      یعنی شما علی کریمی را تا قبل از جریان اعتراضات و اعلام مواضعش نمی شناختی؟!

    • علی
      12

      علی کریمی محبوب مردم است حتی منتقد هاش هم به این موضوع اعتراف میکنند چون از اول با مردم بود از وقتی که هیچی نداشت تا الان که همه چیز دارد ولی رائفی پور از اول طرفدار فلسطینیا بود و خون و عرقش به فلسطینیا کشش داشت از همون زمان که یاسر عرفات خونشون میومده چند روز چند روز میمونده .

  • ناشناس
    14

    این آقای رائفی‌پور بر عکس پدر خدابیامرزش که کم حرف بود بسیار حراف است!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      متوجه شدم منظورت از پدرش کیست

  • علی
    3

    یه دیوانه سنگ میندازه تو چاه هزار نفر نمیتونن دربیارن.
    این یه اتفاق عادی تو ایرانه .۴دهه هزینه این شعارها رو میدیم.

  • بحث نکن
    13

    ██ حقیقت همانند یک شیر است ، لازم نیست از آن دفاع کنی ، آزادش بگذار ، آنگاه خودش از خودش دفاع خواهد کرد ██ اولاُ یک آدم عاقل باید کل سخنرانی آقای رائفی پور رو گوش کنه نه فقط قسمت تقطیع شدش رو که مشخصه این کار وطن فروش ها و خائنین است ... دوماٌ این سخنرانی آقای رائفی پور برای سال 1389 یعنی 12 سال پیش است ... سوماٌ حرف هایش برای 90 درصد خواننده ها کاملا درست است ...

    نظرات شما -
    • مادر سه بچه
      4

      خطاب به درخشان
      چه وجه اشتراکی بین علی کریمی و رائفی دیدید؟ علی کریمی با عرق ریختن و زحمت کشیدن خودش روبالا کشید و مردم با فوتبال شناختنش .امثال رائفی پور ها که ژست استاد دانشگاه و روحانی و ....میگیرند و پشت تریبون به خودشون اجازه میدهند به هرقشری از جامعه توهین کنند با هتاکی هاشون اسمشون رو زبان میفته

  • ناشناس
    7

    این سلبریتی ها که همتون دهنتون رو ده متر براشون جر میدید کم به این ملت و کشور توهین کردند خاک بر سر خبر فوری خاااااااک

  • 5

    بخاطر حرفی که 12 سال پیش گفته شده باید بگم چرا بیدار شدید بگیرید بخوابید آخه زوده بماند که تهمت و تقطیعه

  • وحید
    13

    درود بر رائفی پور مرد شریف

  • ناشناس
    7

    وقتی اونا به هر قشری که ازش خوششون نیاد هر چی دلشون میخواد توهین میکنن حالا نباید انقده زود رنج باشن اگه رائفی پور هیچی نیست چرا طرفداراش اینقد زیاده در مورد هرکسی قضاوت میکنین اول باید بشناسینش اگه راست میگین همه حرفاشو بشنوین البته حرف قرآن هم تاثیر نداره بر بعضیا چه برسه به حرف رائفی پور

  • ناشناس
    6

    متاسفم برای کسایی که رائفی پور رو با علی کریمی مقایسه میکنن علی کریمی همون کسیه که جوونا رو به دروغ تحریک کرد با پست های به ناحقش

  • حمید
    5

    خاک بر سر تون!!!
    برید پای حرفای امثال استاد بشینید
    انشاالله که فرجی بشه تا ادم بشید...
    شما سواد رسانه ای ندارید تقطیع را تشخیص نمیدید؟!!!...
    تو رسانه چه غلطی میکنید؟؟؟
    با این ملت چها که نکردید!!!

  • اکبر
    3

    چرا باید سخنرانی که مال ۱۲ سال پیشه الان برن نگاه کنن بعد به این قسمت تقطیع کنن و بگن توهین به موسیقدانان؟ ینی اینا که از رائفی پور خوششون نمییاد سخنرانیای ۱۲ سال پیششو نگاه میکنن؟ من بعید میدونم پشت ماجرا کسی نباشه

  • ناشناس
    4

    دوست عزیز خدا میگه حرف های همه رو گوش کنید و بعد بهترینش رو انتخاب و عمل کنید
    شما هم اگه واقعا حق و باطل برات مهمه ، همه سخنرانی های رائفی پور رو گوش کن بعد موضع بگیر

  • علی
    3

    رائفی پور چرا باید بیاد حرفی رو بزنه که حاشیه بسازه برایه خودش و خودش رو تویه دردسر بندازه
    من خودم تمامه سخنرانیاشو دمبال کردم
    به هیچ وجه اولا حرفی رو بدونه یقین و سنده دقیق نمیزنه دومن ادمی نیست که بخاد به کسی توهین کنه
    ایییییین همه راجبه همه گفت اخه خواننده دیگه چیه که شاخ شده این بین

  • علی
    2

    یکی (خبره فوری )یکی هم( خبره انلاین) اینا اتیش بیاره معرکه هستن

  • ناشناس
    2

    حالا چی شده که بعد ۱۲ سال تازه یادت شون افتاده رائفی پور در مورد موسیقی دان ها چی گفته است جز اینکه این هم برای ضربه زدن به موسیقی ایرانی است و از قصد و با برنامه این کلیپ وایرال شده است ۹۰ درصد موسیقیدانها مجرد زندگی می‌کنند این دیگه حقیقته .

  • ناشناس
    3

    شمایی که خبرو میاری رو سایتت اونی که میگه استعفا میدم عمرا باجرثقیلم نشه از حضرت صندلی جداش کرد.
    مردم رائفی رو دوسدارن حالا شماهی یقه پاره ک

  • اصغرزمانی
    2

    دلیلش اینه که رائفی پور خودش محصول همین فساد و هر گیه،،

  • ناشناس
    2

    آقای رائفی پور توضیح دادن و کلیپ کامل رو که مال دوازده سال پیش بود رو آوردن.این روزها تقطیع کردن فیلمها کار هر روز ضد انقلابهاست .ایشون خودش دفتر موسیقی دارن تو شبکه مصاف.و وزیر فرهنگ و بقیه نیز متقاعد شدند

  • احسان
    0

    چرا اینقدر امواجت منفی ه؟

  • مرتضی
    0

    به راحتی مملکت را به هم می‌ریزند به هرکسی می خواهند توهین می‌کنند آخرش یکی می گه بالا چشمت ابرو هست به سروصدا می کنند آخر شما شرف دارید توهین تو خون شماست آنوقت از توهین ناراحت می شوید

  • ناشناس
    0

    امروز دزدی و خیانت ،عوامفریبی باب شده ، این خانه از پای بست ویران است خواجه درفکر نقش ایوان است ، این چه بازیه دیگریست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها