وقتی پای خسرو شکیبایی به جشنواره فجر باز شد

حالا دیگر جشنواره تئاتر فجر به دوره چهارهم رسیده بود و نمایش های بیشتری در این رویداد شرکت کردند و اتفاقا کارگردان یکی از این نمایش ها خسرو شکیبایی بود.

وقتی پای خسرو شکیبایی به جشنواره فجر باز شد

چهارمین جشنواره تئاتر فجر دقیقا همزمان با دهه فجر، یعنی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال ۶۴ در تهران برگزار شد.

از آنجاکه در آن مقطع دبیری جشنواره بر عهده مدیر مرکز هنرهای نمایشی بود، همچون سه دوره قبلی، طاها عبدخدایی دبیری این رویداد را بر عهده داشت. این دوره از جشنواره نیز همچنان به صورت سراسری برگزار شد.

از نکات جالب توجه در این دوره این است که طراحی پوستر به مرکز هنرهای تجسمی واگذار شد و نامی از طراح پوستر این دوره برده نشده است.

افتتاحیه و اختتامیه چهارمین دوره جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت برگزار شد و در این دوره علاوه بر این دو مراسم، هنرمندان شرکت کننده در جشنواره در یک گردهمایی حضور پیدا کردند.

بر اساس اسنادی که در تلویزیون تئاتر ایران درباره این دوره از جشنواره منتشر شده، در چهارمین جشنواره تئاتر فجر ۴۳ اثر نمایشی از سراسر کشور روی صحنه رفته اند.

متون اجرا شده در جشنواره نوشته نویسندگان داخلی هستند و همانند دوره های پیشین نمایشنامه های خارجی در این جشنواره اجرا نشده اند.

از دیگر نکات جالب توجه در این جشنواره حضور خسرو شکیبایی به عنوان کارگردان نمایش «بازی نامه قانون» است.

متنی که نویسنده آن محمدرضا خجسته بود و خسرو شکیبایی که از سال‌های پیش از انقلاب، بیشتر به عنوان بازیگر وارد حوزه تئاتر شده بود، این متن را کارگردانی کرده بود.

از جمله آثاری که در چهارمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفته اند، می توان به نمایش های «از قهوه خانه تا بارگاه» نوشته و کار یونس آبسالان، «آزمایشگاه مرکزی» به نویسندگی و کارگردانی علی تفضلیان، «بیداران» نوشته و کار علی حاج علی عسگری، «پایونیر» به نویسندگی و کارگردانی علی نقی رزاقی، «پیشنهاد» نوشته و کار جواد اردکانی، «تفنگ ما» به نویسندگی و کارگردانی منوچهر محمدپور، «توطئه» نوشته حسن انصاریان و کار غلام علی محمدی، «در سوگ سوخته لنج» به نویسندگی و کارگردانی مجید زارع کار، «دزد بازی» نوشته محمد حامد و کار حسین شیدایی و ... اشاره کرد.

نمایش های شرکت کننده در این جشنواره در سه بخش مسابقه، مهمان و ویژه به اجرا درآمده اند.

تالار وحدت، تئاتر شهر، تالار سنگلج، تالار هنر، تالار محراب، تالار مولوی و موزه هنرهای معاصر میزبانی آثار شرکت کننده در چهارمین جشنواره تئاتر فجر را بر عهده داشته اند.

اما بر اساس جدولی که از این دوره جشنواره باقی مانده، این تالارها هر روز شاهد اجرای نمایش نبوده اند و بعضی از روزهای جشنواره خالی بودند.

از این دوره جشنواره دو پوستر بر جای مانده که برخلاف پوسترهای دوره قبلی اطلاعاتی درباره جشنواره بر آنها نقش نبسته و فقط نوشته شده بهمن ۱۳۶۴.

اعظم بروجردی یکی دیگر از نام‌های آشنایی است که در این دوره از جشنواره به عنوان نویسنده حضور داشته است.

نمایش‌های شرکت کننده عموما در حال و هوای جنگ و انقلاب هستند.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها