به مناسبت روز زن؛

برجسته‌ترین شاعران زن ایران؛ از رابعه و مهستی تا سه ملکه شعر معاصر

در میان شاعران معاصر ایرانی سه شاعر نسبت به سایرین مشهورتر هستند و می توان از آنان با عنوان مثلث شعر زنانه ایران نام برد. پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی سه ضلع این مثلث را تشکیل می دهند.

برجسته‌ترین شاعران زن ایران؛ از رابعه و مهستی تا سه ملکه شعر معاصر

به گزارش خبرفوری، سرزمین ایران و زبان فارسی همواره با ادب، شعر، غزل و قصیده شناخته می شود. درباره شعرای مرد فارسی زبان کتاب ها و مقالات بسیاری نوشته شده است اما معمولا از شعرای زن فارسی زبان غفلت می شود. به مناسبت روز زن قصد داریم مروری بر مهم ترین شعرای زن فارسی زبان ایرانی داشته باشیم.

مثلث شعرای زن فارسی زبان

شناخت ایرانیان از شعرای زن قدیم ایران زیاد نیست. هر چه به دوران جدیدتر نزدیک می شویم این نقیصه کمتر می شود. شعرای زن معاصر ایران بسیار شناخته شده و محبوبند. کتاب ها و دیوان این شعرا بارها تجدید چاپ شده و مقالات و آثار پژوهشی فراوانی هم درباره آنها نوشته شده است.

در میان شاعران معاصر ایرانی سه شاعر نسبت به سایرین مشهورتر هستند و می توان از آنان با عنوان مثلث شعر زنانه ایران نام برد. پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی سه ضلع این مثلث را تشکیل می دهند. شهرت این سه شاعر بلندآوازه ایرانی بسیار زیاد است و آثارشان بارها خوانده و نقد شده است. البته در ۱۰۰ سال اخیر زنان شاعر بسیار زیادی در ایران ظهور کرده اند اما هیچ یک به اندازه فروغ، پروین و سیمین بلندآوازه نبوده اند.

با این حال، نباید از یاد بود که در گستره تاریخ، این سه تنها شعرای مشهور ایرانی نبوده اند. ادبیات فارسی دری حداقل ۱۴ قرن قدمت دارد. در این ۱۴ قرن طلایی، شعرای زن بسیاری ظهور کرده اند که متاسفانه غالبا فراموش شده اند. در زیر به مهم ترین شعرای زن قدیم ایران زمین اشاره می کنیم:

رابعه بلخی و مشاعره‌هایش با رودکی

شاید اولین شاعر مشهور فارسی زبان (دری) رابعه بنت کعب یا بلخی باشد. او در قرن ۴ هجری می‌زیسته و اهل بلخ بوده است. رابعه معاصر رودکی بوده و با او مشاعره داشته است. او عاشق بکتاش، غلام برادرش بوده و اشعار فراوانی در باب عشق او سروده است. شعر زیر نمونه ای مشهور از سروده های او است:

عشق او باز اندر آوردم به بند    کوشش بسیار نامد سودمند

عشق دریایی کرانه ناپدید    کی توان کردن شنا ای هوشمند

عشق را خواهی که تا پایان بری‌    پس بباید ساخت با هر ناپسند

مهستی گنجوی، رباعی‌سرای مشهور

مهستی گنجوی یا منیژه دومین شاعر مشهور فارسی زبان است که در قرن ۵ و ابتدای ۶ می‌زیسته است. مهستی پس از خیام، برجسته‌ ترین رباعی‌سرای ایران به‌شمار می‌آید و او را پایه‌ گذار مکتب "شهرآشوب" در قالب رباعی می‌ دانند.

مهستی در دربار سلطان سنجر سلجوقی می زیسته است. او موسیقی می دانسته و چنگ می نواخته و شعر می گفته و صدای خوشی  هم داشته است.

نمونه زیر از اشعار مهستی گنجوی است:

گر باد پریر خود نرگس بفراخت    دی درع بنفشه نیز بر خاک انداخت

امروز کشید خنجر سوسن از آب     فردا سپر از آتش گل خواهد ساخت

جهان ملک خاتون، شاعر دوران پیشامدرن

جهان ملک خاتون دختر جلال الدین مسعود شاه اینجو و متولد قرن هشتم است. او معاصر حافظ و عبید زاکانی بوده و گفته اند که با عبید مشاعره داشته است. ملک خاتون زندگی سختی داشته است. پدر او به دست آل مظفر و امیر مبارزالدین کشته شد. بسیاری از اشعار ملک خاتون در هجو امیر مبارزالدین سروده شده است.

دیوان جهان ملک خاتون بزرگترین دیوان شناخته‌شده از زنان شاعر دوران پیشامدرن است و شامل ۴ قصیده، یک شعر، یک مرثیه بلند، ۱۲ قطعه، ۳۵۷ رباعی و ۱۴۱۳ غزل است.

شعر زیر نمونه ای از اشعار  جهان ملک خاتون است:

هر روز به شیوه‌ای و لطفی دگری    چندان‌که نظر می‌کنمت خوبتری  

گفتم که به قاضی برمت تا دل خویش    بستانم و ترسم دل قاضی ببری 

رشحه دختر هاتف اصفهانی

بیگم ملقب به رشحه در دوران قاجار می زیسته است. او در خانواده ای کاملا هنردوست و شاعر مسلک پرورش یافته و تا آخر عمر با محافل ادبی مختلف سر و کار داشته است. پدر او هاتف اصفهانی، شاعر بلندآوازه عصر قاجار بوده است. پسرش "کشته" شاعری مشهور بود و برادرش "سحاب" نیز شاعر دربار فتحعلیشاه بوده است‌.

نمونه ای از اشعار رشحه:

به یاد روی تو بر مه شبی نظر کردم    نه اینکه رفتی و رو بر مه دگر کردم

ز دست هجر تو تا دیگری بسر نکند    تمام خاک درت را ز گریه تر کردم

ام هانی در عصر قاجار

ام هانی هم از شعرای زن مشهور عصر قاجار و فتحعلیشاه بود. از زندگی ام هانی اطلاعات زیادی در دست نیست. آنچه مشخص است این است که ام هانی در جوانی ازدواج نکرد اما در اواخر عمر ازدواج کرد و بدون فرزند از دنیا رفت.

از اشعار او می توان به نمونه زیر اشاره کرد:

خـال به کـنـج لـب یـکـی، طــرّه ی مشـک فـام دو           وای به حال مرغ دل، دانه یکی و دام دو

محتسب است و شیخ و من، صحبت عشق در میان        از چه کنم مجابشان، پخته یکی و خام دو

مروری بر اسامی سایر شعرای فارسی زبان قدیم

به جز اسامی فوق، می توان نام برخی شعرای فارسی زبان یا ایرانی غیر معاصر دیگر را هم ذکر کرد. حیران خانم (شاعر آذربایجانی عصر قاجار)، خجسته سرخسی (شاعر سرخسی عصر سامانیان)، بی بی حیاتی (شاعر بمی قرن ۱۲ هجری قمری)، مهری هروی (شاعر هراتی قرن ۹)، ولیه صفا (شاعر مشروطه خواه عصر قاجار) و ... از جمله شعرای مهم و قابل اعتنای فارسی زبان هستند که با وجود باقی مانده برخی اشعار ، متاسفانه کمتر کسی نام آنان را شنیده‌ است‌.

همچنین لازم به ذکر است که بسیاری از شعرای فارسی زبان زن غیر ایرانی بوده اند که متاسفانه در مورد آنها نیز تحقیقات زیادی نشده است. در میان این زنان، زیب النساء، شاهزاده گورکانی و فرزند اورنگ زیب، امپراتور هند از سایرین مشهورتر است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 55
  • جم
    3

    ایران جغرافیایی بر اثر ناتوانی حکومت قاجار تجزیه شد. ایران فرهنگی را خودمان تجزیه نکنیم. آیا فرهنگ و شکوه ادب پارسی نمی تواند مرزهای خود را حفظ کند. آیا ادب پارسی می تواند بلخ و سمرقند و شروان و بخارا را از قلب خود بزداید؟ در اینگونه نوشتارها را وقتی از شاعران و اهل ادب ایران سخن.می گوییم به خواستگاه های بزرگ ادبیات پارسی نظر بیفکنیم شاید در بلخ با رابعه ای متولد شده باشد. شاید این بار با نام " نادیا انجمن" و شاید در سمرقند و بخارا " اسکندر ختلانی" از داغ مام وطن بسراید و " صفی آوا" از شاهنامه و ایران کهن! بیایید با قدرت ادب پارسی بار دیگر پیوندهایمان را محکم کنیم و خویشتن ایرانی را از ورای مرزهای بی عرضگی قاجار ببینیم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      برجسته ترین شاعران مرد۵۰سال اخیر،اردلان سرفراز،شهیارقنبری،ایرج جنتی عطایی

    • ناشناس
      1

      اینها که نوشتی ترانه سرا هستند و البته آثارشان هم بسیار ارجمند است اما ترانه با شعر فرق داره دوست گرامی...این عزیزان ترانه سرا هستند نه شاعر

  • فرشید
    6

    آثار فروغ قابل قیاس نیست با دیگر شاعره ها
    شعر عاشقانه فروغ که استاد معین اجرا کردن بسیار زیباست با اهنگ و تنظیم استاد کاظم عالمی
    ای شب از رویای تو رنگین شده
    سینه از عطر توام سنگین شده
    ای به روی چشم من گسترده خویش
    شادی ام بخشیده از اندوه بیش
    ای مرا با شور شعر آمیخته
    این همه آتش به شعرم ریخته
    چون تب عشق چنین افروختی
    لاجرم شعرم به آتش سوختی
    ای دو چشمانت چمن زاران من
    تا دو چشمت خورده بر چشمان من
    بیش از اینم گر که در خود داشتم
    هرکسی را تو نمی انگاشتم❤
    روحش شاد

    نظرات شما -
    • 6

      این شعر که نوشتید مربوط به قبل از شکوفایی بزرگ فروغ است...فروغ اصلی از تولدی دیگر و با شعر " ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد" شروع میشه......البته شعری هم که شما اشاره کردید بسیار زیباست

  • ناشناس
    28

    حیف حجاب درست حسابی نداشتند !

    نظرات شما -
    • ب ناشناس
      8

      حاشیه های بی معنی درست نکن آقای ناشناس

    • فرشید
      13

      دوست عزیز حجاب بانوان ما باید به‌گفته کوروش بزرگ چشمان مردهای ایران زمین باشه
      بانوانی اینچنین فرهیخته رو نباید با دو تار مو قضاوت‌کرد
      موی زن زیبایی اون زن هست،کلا اسلامو فراموش کنید لطفا!
      فقط اسلامه‌که زیبایی رو نمیبینه‌و همه‌مسائل رو جنسی نشون میده و فقر اسلام در فرهنگ رو نشون میده
      اگر از اول اسلام موی زن رو نماد زیبایی معرفی میکرد شما الان تعریف و تمجید هم میکردی
      با حجاب بدن موافقم ولی موی سر رو نمیشه به حجاب و بی حجابی ربط داد

    • ناشناس
      20

      به جناب فرشید
      پس شما کلا کتاب قرآن رو تکذیب می‌کنید زیرا حجاب حکم خداوند است و در قرآن آمده و خداوند از زنان مومن خواسته، مو و بدن خود را بپوشانند
      به نظرم انسان یا باید خدا و فرمان او را قبول کند یا کلا دین خود را کنار بگذارد
      نمی‌شود به خدای رحمان ایراد گرفت و فرمان او را ناقص اجرا کرد و نمی‌شود گفت ما از خدا بیشتر می‌فهمیم

    • 9

      هر زن خودش باید درباره نوع پوشش تصمیم بگیره و مساله شخصیه...این مهم نیست که فروغ، پروین یا سیمین چه نوع پوششی داشته اند...افکار، فعالیت‌های هنری، فرهنگی و نوع و کیفیت هنری شعرشان برای ما به عنوان خواننده مهم است

    • الف
      23

      سلام
      اولا این سخن از جناب کوروش تو هیچ منبع تاریخی موجود نیست دوما طبق تاریخ و اسناد تاریخی موجود نیاکان ما حجاب سر و پوشش داشتند ویل دورانت در تاریخ تمدن می نویسه زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند. زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را، ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش هایی که در ایران باستان بر جای مانده، هیچ صورت زن دیده نمی شود و نامی از ایشان به نظر نمی رسد لذا اگر حجاب رو دلیل نگاه جنسی بدانیم پس نیاکان ما نگاه شون خیلی شدید تر از اسلام بوده!!
      حجاب دقیقا برای جلوگیری از نگاه جنسیه دقیقا برای اینه که زن برای تفکر و اندیشه هاش مورد تحسین و توجه قرار بگیره نه به خاطر جذابیت های جنسی و این دست مسائل

    • 16

      خطاب به آقا یا خانم الف... توصیفات شما درست است اما نتیجه گیریتان نادرست...زنان طبقات بالا در قبل از اسلام مانند زندانی بودند و صرفن به عنوان کالای جنسی که باید بچه می زاییدند و باعث عشرت مردان می شدند بهشان نگاه می شد و در داخل منازل و حرمسراها حبس بودند و به قول شما حتا اجازه دیدن برادر و پدر خود را نداشتند...در مقابل زنان معمولی که اکثریت بودند در جامعه و اقتصاد دوشا دوش مردان فعال بودند، بابت هنر ، فن و کارشان مزد می گرفتند و روی و سر خود را هم نمی پوشاندند...در واقع درآن زمان زنی که از طبقه بالا بود مانند ابزار جنسی باهش برخورد می شد و از هرگونه مراوده فرهنگی و اجتماعی محروم بود و فقط رفاه مادی بود که بوسیله شوهران تامین می شد...در مقابل زنان معمولی جامعه که همسر و مادر هم بودند شخصیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشتند و در جامعه کاملن فعال بودند...
      در ثانی در همان زمان فرهنگ رایج در میان اشراف و طبقات بالا چند همسری بود و هر مرد اشراف چندین و چند زن در حرمسرای خود داشت اما در میان مردم معمولی فرهنگ تک همسری رایج بود

    • ناشناس
      7

      الف جان

      ایجاد حجاب ربطی به حفظ شان و شخصیت زن نداره...همه اینها از آغاز عصر یکجانشینی و کشاورزی شروع میشه، حدود ۱۰ هزار سال قبل...جوامع تا قبل ازون مادرشاهی و زن سالاری بوده...از زمانی که یکجا نشینی و کشاورزی شروع میشه دو مساله تازه عنوان میشه: ۱ زمین کشاورزی بعد از مرگ کشاورز وارث می خواسته ۲ مازاد محصول پیدا می شد که معامله می شد و ارزش مادی ایجاد می کرد... اینجا بود که در طی زمان مردان شروع به محدود کردن زنان کردند چون باید مطمئن می شدند که زمین کشاورزی و دامهای فراوانشان پس از مرگ به کسی می رسد که از خون خودشان باشد...ادامه این محدودیت‌ها آرام آرام رسید به بحث ایجاد حجاب برای زنان که داستانش مفصل است... اصل مساله مادی است

    • ناشناس
      7

      آقای الف
      این توصیفات که نوشته اید درست است اما مربوط به اقلیت زنان طبقه اشراف است که به حالت زندگی در حرمسراها اسیر بودند و هر کدام چندین و چند هوو داشتند و اگر چه رفاه بالایی داشتند اما شخصیت انسانی نداشتند و ابزار عشرت رانی مردان بودند...دلیل این نوع زندگی هم برعکس آنچه شما گفتید حفظ کرامت!!! زنان نبود...زنی که با ۱۰ هووی خود در حرمسرا اسیر است چه کرامتی دارد آخر؟!!! دلیلش حساسیت مردان اشراف به حفظ رابطه خونی با فقط اشراف بود و می ترسیدند مثلن دختر یا پسرشان با فردی از طبقه عادی جامعه ازدواج کند یا رابطه جنسی برقرار کند و اصالت خونشان مخدوش شود...

      اکثریت زنان در خانواده ای تک همسری زندگی می کردند و روبنده و روسری نداشتند و در کارهای اقتصادی و اجتماعی مانند مردان فعال بودند...اینها زنان آزاد جامعه و از طبقه معمولی مردم بودند

    • ناشناس
      2

      یک الف و این همه مخالف 😂😂😂

    • 16

      خداوند در قرآن فرموده است زنان مو و بدن خود را بپوشانند تا از نگاه بیماردلان در امان بمانند
      خدایی که بنده را آفرید و از درون قلب او آگاه است بیشتر می‌داند یا شما که مخلوق او هستید؟؟؟
      حتی اگر از یک مجنون بپرسید زن با حجاب زیباتر است یا بدون حجاب پاسخ خواهد داد بدون حجاب !
      بنابراین علت مخالفت شما کاملاً مشخص است

    • ناشناس
      11

      خطاب به آدمک
      اولن همه به قرآن معتقد نیستند و الان اکثریت جوانان فقط به خدا معتقدند و دین خاصی ندارند...

      دومن ۸ میلیارد آدم در دنیا با حجاب معمولی که دامن، شلوار و بلوز است زندگی می کنند و کسی لخت به خیابان نمی آید و البته کسی به کسی کاری ندارد و دائم تحریک نیستند...
      بهترین پیشرفت‌های علمی ، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی در جوامعی به وجود می آید که زنان و مردان پوشش معمولی دارند و در کنار کار و زندگی می کنند و البته وضع اقتصادی فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی جوامعی مانند ایران، افغانستان ، یمن و ... که زنان سرکوب می شوند، حقوقشان رعایت نمی شود و حجاب اجباری است هم اظهر من الشمس است...

      با بیمار دل موافقم...واقعن فکر کنید چرا اکثریت مردان دنیا در کنار زنانی با پوشش معمولی هیچ حسی ندارند و کاری با کسی ندارند و زندگی‌شان را می کنند اما مردان سنت گرا یا مسلمانانی مانند شما اگر زنی خودش را در پارچه سیاه نپوشاند سریعن دجار تحریک می شوید!!! واقعن بیمار دل را خوب گفتید...موافقم

    • ناشناس
      7

      الف جان

      مساله مخالفت نیست...شما مسلمان هستید و طبق اعتقادات خودتان موافق حجاب اما خواستید از راه تاریخ وارد شوید و البته تاریخ را هم طبق نظر خودتان تحریف کردید و نتیجه گیری نادرست کردید...تاریخ باستانی ایران نتیجه گیری شما را تایید نمی کند...

      در مورد قرآن که گفتید بنده ۱۶ ساله معلم زبان بخش خصوصی هستم و تقریبن در حین کلاس از همه شاگردانم پرسیده ام که اعتقادات آنها چیست و باور کنید یا نه بالای ۸۰ درصد به هیچ دین خاصی اعتقاد ندارند گرچه به خدا معتقد هستند...شما که اعتقاد دارید نمی توانید حجاب اسلامی را به غیر معتقدان تحمیل کنید

      طبق تحقیقات آقای ترکاشوند در کتاب نفیس " حجاب شرعی در عصر پیامبر " حجاب فعلی در جوامع اسلامی ربطی به پیامبر و قرآن ندارد و ساخته و پرداخته فقها در قرن‌های بعد است...در صمن بسیاری از فقها در طول زمان اعتقاد داشته اند که آیه حجاب مخصوص زنان پیامبر بوده و ادله قوی ارائه داده اند...

      در پایان اینکه با نگاهی به تاریخ جوامع در می یابیم هیچ اعتقادی با اجبار یا تحمیل موفق نشده و کاملن برعکس بوده...اینکه شما حجاب را دوست داشته باشید یا من دوست نداشته باشم مهم نیست...مهم اتفاقاتی است که در جامعه می افتد

      کلن من هیچ وقت نفهمیدم چرا مردان راجع به لباس و پوشش زنان نظر می دهند!!!! پوشش زنان موضوع خودشان است نه مردان

    • ناشناس
      14

      خطاب به دوستانی که راجع به پوشش زنان ایران در طول تاریخ بحث کردند...
      تا ۱۰۰ سال پیش و برای هزاران سال اجداد ما بیش از ۹۰ در صدشان یا روستانشین بوده اند یا عشایر... همین الان هم می توان به لباس زنان روستایی و عشایر نگاه کرد و فهمید که اجداد ما چه می پوشیده اند. نه چادر سیاه بر سر دارند و نه شلوار تکه پاره جین!! لباس‌های زنان کرد، ترک ، بختیاری، شمالی ، جنوبی و روستانشین ما لباسهایی بوده پوشیده و بسیار رنگارنگ و چشم نواز...همین الان هم می توانید ببینید...برای هزاران سال لباسشان این بوده...آنچه که هست و قابل مشاهده که دیگر اینقدر جر و بحث ندارد😂😂😂شاد باشید

    • به آدمگ
      10

      تمام اختلاف بر سر حجاب اینه که در قرآن به هیچ وجه حرفی از مو و سر (برای پوشاندن) زده نشده فقط گفته جیوبهن که معنیش میشه روی سینه و یقه از خودت قرآن جدید ننویس

    • ناشناس
      9

      عربستان مهد دین اسلام است طبق نظر شما قرآن درست ترجمه نشده است بنابراین زنان عربستان که حجاب می‌کنند متوجه نیستند قرآن را که به زبان عربی و اجدادی آنها نازل شده ....
      حجاب فقط مخصوص زنان پیامبر بوده
      عجبا !
      عرب باشی و قرآن را که کاملا عربی است درست نفهمیده باشی !
      ما ایرانیها همه چیز دان هستیم و گویا زبان دیگران را بهتر از آنان میفهمیم !
      همه کل زمین می‌دانند که زن بدون حجاب جذاب‌تر است بنابراین وقتی شیطان انسان را گمراه کرد کیست که انسان را یاری کند؟؟
      تمام کشورهای دنیا مثل آدم در کنار هم زندگی می‌کنند مطمئنید؟؟؟
      در فرانسه چیزی به نام خانواده وجود ندارد
      در آمریکا سالانه به هزاران زن تجاوز می‌شود آن هم دختران جوان
      آمار خودکشی ،دیگرکشی ،سقط جنین وحشتناک است
      درست است حیوانات هم بدون حجاب خیلی عادی و در کنار هم زندگی می‌کنند و مشکلی بوجود نمی‌آید اما زندگی حیوانی خود را دارند
      انسان به عنوان اشرف مخلوقات باید تفاوتی باید حیوانات داشته باشد و آن دین داری و تدین نبوی است
      در قرآن آیه ای است که می‌فرماید:
      و شیطان عمل زشتشان را در نزدشان زیبا جلوه داد
      و خداوند فرمود:
      هرگز با کسی که بر علیه خداوند سخن می‌گوید بحث نکنید زیرا که ممکن است او ناراحت شده و به خدای شما توهین کند
      من هم نمی‌خواستم با افرادی مثل شما که فرهنگ به ظاهر زیبا و شیک و متجدد و مردپسند غربی‌ها را بر کلام خداوند ترجیح دادید بحث کنم اما تنها باب هوشیار کردن بود
      در ضمن من آقای الف نیستم و ایشان شخص دیگری هستند که بعد از کامنت های رگباری شما بنده خدا گویا نظری ثبت نکردند

    • به آدمگ
      1

      اون آیه ای که مدعی هستی رو بنویس تا بدونیم!!! اگر نتونستی بگی یعنی یه شیاد مذهبی هستی مثل همونهایی که به همین بهانه دارن مردمو میچاپن!

    • به ناشناس 19:51
      1

      لباس مردان هم همونجور بوده پوشیده و دامن و کلاه و... نه شلوار و جین و کت و شلوار نه تیشرت و آستین کوتاه و...! قرار نیست زنان مثل قدیمیها باشن و مردان مثل اروپای امروز!! کت و شلوار و جین و پیراهنهای مردانه همه از اروپا آمده

    • 0

      منظورم به ناشناس 21:52 بود اشتباه زدم 19:51

    • ناشناس
      8

      آیه مربوط به حجاب سوره نور آیه ۳۱

    • ناشناس
      7

      درسته حجاب هم برای زن و هم برای مرد است ولی چون زنان آسیب‌پذیر تر هستند و این مردان بیمار هستند که به زنان آسیب می‌رسانند بر پوشش زن تاکید بیشتری شده اما مرد هم باید خود را بپوشاند همانطور که مردان عرب خود را می‌پوشانند دقیقا همانطور که زن بدون حجاب جذاب‌تر است مرد نیز با لباس بدن نما جلب توجه کرده و چهره اسلامی ندارد
      حیا و حجاب هم بر زن و هم بر مرد کاری انسانی و اسلامی و عادلانه است در کشورهای عربی هم مردان و هم زنان با لباس کامل پوشش دارند و درستش همین است

    • ناشناس
      1

      مشکل آدمهای مذهبی اینه که خودشان رو حق مطلق می دانند و چون اعتقاد دینی دارند برای نظرهای دیگران هر چقدر هم درست باشه حقی قائل نیستند...
      صحبت کردن با این افراد فایده نداره چون اصلن قرار نیست فکر کنند و حقیقت فرضی را کشف کنند و فکر می کنند که کل حقیقت هم که با آنان است پس از برای چه فکر کنند...فقط خروجی دارند برای نصیحت کردن دیگران اما از ورودی و فکر و اندیشه خبری نیست...

      نمونه ساده ش: در کشوری که به خاطر نبود قوانین یا ضعف قوانین اسلامی در حمایت از زنان، قتل‌های ناموسی بخش بزرگی از قتل‌ها رو تشکیل می ده و در اکثر موارد هم قاتل آزاد میشه، در کشوری که بخش بزرگی از مراجعان پزشکی قانونی ضرب و شتم زن توسط مرد است و در کشوری که کودک همسری ( تجاوز قانونی) با توجه به فجایعی که به دنبال داره تبلیغ میشه ( ایران)، تصور کنید که این افراد راجع به میزان تجاوز در کشورهای غربی آمار می دهند بدون توجه به این نکته که در قوانین آن کشورها اگر شوهری یا دوست پسری بدون رضایت زن باهش تماس جنسی برقرار کنه و یا حتا در آغوشش بگیره خانم می تانه با عنوان تجاوز ازش شکایت کنه...علت بالا بودن نسبی آمار شکایت تجاوز و آزار در کشورهای غربی نسبت به ایران این است که در قوانین آنها اعمال و مواردی آزار و تعدی به حساب آمده که در قوانین ما جز ء حقوق مرد است و به خیال هفتم هیچ زنی هم خطور نمی کند که به خاطر انجام آنها از مردان شکایت کند!! در مقایسه می توان آمار زن کشی ها را باهم مقایسه کرد..در فرانسه هر سال حدود ۱۵۰ زن توسط‌ شرکای زندگی خود به قتل می رسند که پس ازین جنایت‌ها هم به زندانهای بلند مدت محکوم می شوند...در ایران هرساله حدود ۲۵۰۰ زن بوسیله محارم خود به قتل می رسند که در بسیاری از موارد اگر قاتل پدر یا برادر فرد مقتول باشد بعد از بازداشت کوتاه مدت آزاد می شوند...علت قتل هم طبق گزارشات پلیس هر چیزی می تواند باشد...قبول نکردن ازدواج اجباری، فرار از خانه، صحبت کردن یا دیده شدن با مرد غریبه، نشستن لباس برادر، شاد بودن بیش ازحد!!!، تقاضا برای ادامه تحصیل، سوزاندن غذا و هر چیز دیگری که فکرش را بتوان کرد.

      البته هر انسانی در زندگی شخصی خودش می تانه هر اعتقادی حتا افراطی داشته باشه اما مشکل اینجاست که آدم‌های مذهبی و حتا بعضن غیر مذهبی اما خود-شیفته و حق به جانب برای حقوق دیگران هیچ ارزشی قائل نیستند و همیشه سعی می کنند نظرات خودشان رو به دیگران تحمیل کنند...



    • ناشناس
      0

      خطاب به شخصی که گفته عربستان مهد دین اسلام است...

      از کی تا حالا برداشت عربستانی‌های افراطی برای شما که لابد باید یک شیعه معتقد باشید ملاک تشخیص در امور دین شده!!

      اگر قرار باشد بگوییم چون زبان آنها عربی است پس قرآن و دین را بهتر می فهمند پس در مورد حجاب حق با آنها است لطفن توجه داشته باشید که همین عربستانی‌ها اعتقاد دارند کل شیعه بر دروغ و تأویل نابجا بنا شده و شیعیان از آیات قرآن به نادرستی استناد می کنند برای بر حق بودن شیعه...لابد درست می گن دیگه...چون عربستانیها زبانشان عربی است و قرآن را بهتر می فهمند و اکثریت هم سنی افراطی هستند پس بر طبق منطق شما برداشت آنها از قرآن و اسلام درست است...

      یک سوال دیگر:
      در حدیث معروف غدیر اهل سنت اعتقاد دارند معنای کلمه " مولا" به معنای دوست داشتن است اما شیعه اعتقاد دارد اینجا مولا به معنای امامت و رهبری آمده...
      شما و امثال شما که اعتقاد دارید چون آنها عرب زبان هستند پس قرآن را بهتر می فهمند چطور به این حدیث که می رسید ۱۸۰ درجه تغییر نظر می دهید و فکر می کنید شما بهتر از آنها معنی کلمه مولا را می فهمید!!!!

    • ناشناس
      0

      خطاب به نویسنده پیام ۷:۱۵ دقیقه

      شما که می فرمایید عربستان مهد اسلام است و عربستانی‌ها چون عرب زبان هستند قرآن را بهتر می فهمند آیا درباره حدیث غدیر هم که عربستانی‌ها می گویند معنای مولا به دوستی اشاره دارد چنین اعتقادی دارید؟ راجع سایر آیات قرآن چه که آنها برداشتهای متفاوتی از شیعیان دارند؟
      لاجرم با تفسیر شما برداشت‌ آنها از اسلام بر سایر برداشتها برتری دارد چون عربستان مهد اسلام است و خانه اصلی زبان عربی است

    • 8

      ما به احادیث کاری نداریم ،، اصل قرآن است در ترجمه قرآن، همان درست است که اعراب می‌گویند آیا یک چینی می‌تواند شاهنامه را دقیق تفسیر کند یا یک فارسی زبان ؟؟؟ در ترجمه بحثی نیست اما برداشت ها متفاوت است...به عنوان مثال به شما می‌گویند این رنگ سبز است اما آیا همه ما به یک شکل آن را می‌بینیم؟ کسی آن را مایل به آبی کسی مایل به زرد کسی مایل به خاکستری و خلاصه هر کس با توجه به استدلالات شخصی خود آن را تعریف می‌کند ولی در نهایت رنگ همان سبز است

    • به ناشناس 9:13
      1

      توی اون آیه فقط گفته روی سینه رو بپوشانند و زینت خودرا آشکار نکنند مگر برای محارمی که توی این آیه نام برده!... هیچ اشاره ای به سرو گردن و مو نشده حتی غیر مستقیم

  • 🐜
    0

    درودبرهمه زنان وطنم ایران زمین نورالهدی منگه راازقلم نیاندازیدلطفا روززن راب همه مادران و دختران وطنم ایران تبریک عرض میکنم

  • گمراه
    25

    با تمام احترامی که به شاعران دارم ،ولی واقعیت این است که شعر را شیطان براکثر شاعران الهام می کند.و مداحان با پیچاندن زبانشان طوری عمل می کنند که انگار کتاب آسمانی می خوانند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      20

      این واقعیت را از کجا گیر آوردی پدر جان...چرا داستان میگی...از زمان دقیانوس تا همین الان چاپلوسی وجود داشته...شاعران چون شعر گویی بلد بودند و هستند این چاپلوسی را به صورت شعر بیان می کرده اند...اگر پیامبر گرامی اسلام آن جمله معروف را درباره شاعران گفتند و در قرآن هم آمده به خاطر این بوده است که در عصر پیامبر زبان آوری و فصاحت بیان مهم بوده و بعضی از شاعران در رقابت با پیامبر ادعا می کردند که پیامبر هم شاعری بیش نیست و آنها شعرهای بهتری از پیامبر می توانند بگویند...
      الان دوران پیامبر و پیامبری گذشته و هیچ شاعری هم ادعای پیامبری ندارد...فقط شعرش را می گوید و در معرض قضاوت دوستداران شعر قرار می دهد...مانند نویسندگان، نقاشان، موسیقی‌دانان و سایر هنرمندان...

      بهتره به جای تکرار صرف آنچه بزرگان ما در گذشته گفته اند، فکر کنیم و ببینیم آن حرف را در چه شرایطی و برای کدام مردمان گفته اند...مطمئن اگر پیامبر اسلام در زمان ما بودند دیگر شاعران را گمراه خطاب نمی کردند چون گمراهی در هنر آنها نمی دیدند...اگر سواد ادبی مطلوب داشته باشیم نهایت می توانیم بگوییم شعرشان عالی، خوب، متوسط یا ضعیف بوده است

    • مداح پیشکسوت
      17

      ابلیس اولین مداحی بود که در کنار درخت ممنوعه در بهشت به نوحه سرایی بر حضرت آدم (ع) پرداخت و ناله های سوزناکي سر داد و گفت اگر از میوه این درخت نخوری عمرت کوتاه خواهد بود.

    • 6

      سوره شعرا در قرآن رو دست کم میخوندی بعد نظر شیطانی میدادی! گفته شعرا دو گروهند یکی پیرو شیطانن و مردمو گمراه میکنن ولی گروه دیگر خدا برایشان پاداش هم در نظر گرفته
      در ضمن دعبل که در زمان امام رضا شعر میخواند امام گفت چیزی نخواندی مگر جبرئیل بر زبانت نازل کرد! اونهم شیطان بود؟؟؟
      شاعری هم در قرآن اومده که زمان ظهور پیامبر بود و طبق آیه قرآن اگر به پیامبر حسادت نمیکرد خداوند قصد داشت مقامی بزرگ در دنیاو آخرت به او بدهد!
      خدا هم اشتباه میکرد؟؟؟

  • نادری
    7

    بیاد بلبل خوش صدای ایران هایده عزیز و بانوی باوقار و بزرگ حمیرا جان در این روزهای سخت با نفس گرمشان همچنان زنده ایم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      بانو هایده نظیر نداره...صداش خوده بهشته...روانش شاد

  • ناشناس
    1

    به همه خوانندگان فرهیخته سایت خبر فوری توصیه می کنم زندگی نامه طاهره قره العین، بانوی بزرگ فرهیخته، انقلابی و آزادیخواه دوران قاجار رو مطالعه کنند..انسان به واقع از خواندن زندگی این انسان بزرگ به وجد می آید...فرانسوی ها به ژاندارک خود می نازند اما اگر از روی انصاف و بر اساس خصوصیات فردی قضاوت کنیم، شخصیت ژاندارک در مقابل نور وجود طاهره قره العین رنگ می بازد... روحش شاد و راهش پر رهرو

  • ناشناس
    1

    اون عکس سمت چپ متعلق به پروین اعتصامیه ؟
    چهره‌ای اسپانیایی داره

    نظرات شما -
    • بله
      1

      بله سمت چپ گوشی پروین،وسط فروغ و سمت راست سیمین بهبانی هستن
      درسته نظرتون😅

  • یکی از علل کاهش بارندگی ها
    2

    البته ببخشید دارم نظرا تم را در اینجا می نویسم زیرا بعضی از خبرها کامنت نظرات ندارد.
    مادر محمود خوارزمشاه (سلسله خوارزميان )خیلی به رعایا ظلم می کرد وقتی به قلعه رودبار پناه برد ،سه ماه در آنجا ماندند قطره ای باران نبارید و آب قلعه تمام شد.قبل از ظهر تسلیم مغول شدند بعد از ظهر باران بارید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      درسته⁦✌️⁩⁦✌️⁩⁦✌️⁩

    • ناشناس
      4

      امسال که خیلی بارندگی داشتیم شاید بخاطر روی کارآمدن رییس است

  • عیسی
    0

    از مهمترین شهرهای زن فارسی گوی می توان به نیم‌تاج سلماسی در عصر جدید و خورشید بانو ناتوان اشاره کرد البته هردو آذری هستند.

  • مری
    5

    به آمار تجاوز به زنان و حتی حیوانات در کشورهای به قول شما مترقی توجه فرمایید.
    آمار کوچه بازاری در مورد مردان مسلمان ایرانی نباید داد.
    آمار تجاوز و آزار زنان در کشورهای اروپایی چشم و دل سیر را لطفا از منابع معتبر خودشان سرچ کنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      👏👏👏
      دقیقاً

    • 1

      اینجا آمار درس توی هیچ چیز داده نمیشه که این یکیو بگن! پس زیادی خودتونو جدی نگیرید چون شماها یه حرف راست ازتون درنیومده! وگرنه آمار اینجا روی دینتون رو کاملا سیاه میکرد!!

  • ناشناس
    0

    درحواب کسی که میگه زنان قبل ازاسلام مانندیک زندانی بودند ایناهمه حرفهای آخونداهستند ومربوط به تازیان.بانوی ایرانی همیشه مورداحترام بوده درهمه ی کارهای زندگی مشارکت داشته شما شاهنامه بخوانید خسرو وشیرین بخوانیدو...اونوقت متوجه منزلت زن درایران می شوید ماپادشاه بانو داشتیم.اینهاتازیان بودندکه دخترزنده به گورمیکردندوارزشی برای زن قائل نبودند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      زندگی زنهای درباری و اشراف با زنان عادی فرق داشته...در میان مردم معمولی تک همسری رایج بوده و زنها در کنار مردان انواع فعالیت‌ها را می کردند و آزاد بوده اند...اما زنان اشراف به حالت اسیر زندگی می کرده اند و از بسیاری از فعالیت‌ها محروم بوده اند و در میان مردان اشراف چند همسری رایج بوده

  • به خبرفوری
    3

    چراعکس باروسری پروین نگذاشتید؟ درسته عقاید سیمین مخالف جمهوری اسلامز است اما یک عکس باحجاب که داشت، مغرضانه است

    نظرات شما -
    • 0

      پروین اعتصامی تمام عکسهایی که داشته بدون روسری هست توی مدرسه آمریکاییها در تهران درس خوانده و اونجا هم چند تا عکس انداخته اینها توی عکس روسری سرش کردند

  • ناشناس
    0

    حجاب درون بهتر از حجاب ظاهر است اینکه انسان از هر نوع جنسی ذات خودش رو از پلیدیها بپوشونه مهمتر از هر نوع حجابی هست وابنکه انسان بتونه خودش و کنترل کنه که به گناه آلوده نشه از دزدی گرفته تا قتل وفحشا انوقت این همه ظلم وستم وبدبختی تو دنیا چه این جا و چه بقیه کشورها نبود کاش هر جا رفتیم ونشستیم تبلیغ انسانیت می کردیم تا نوع دین ومذهب و پوشش و ملیت وقتی میمیریم دیگه مهم نیست مال کدوم منطقه جغرافیایی هستیم انسانم اآرزوست

  • ناشناس
    0

    موضوع زن وشعر وهنر بکل فراموش شد و کامنت ها رفت رو حجاب این خانمها

  • حسینا
    1

    گرتن بدهی دل نددهی باز خراب است
    مثل خوردن نوشابه درجام شراب است
    اینجابه توازعشق وفاهیچ ندادند
    چون دغدغه مردم این شهرحجاب است
    گرتن بدهی یاندهی فرق ندارد
    باخواندن یک ایه گنه توثواب است
    وانگهی دریا شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها