تمرین خبرچینی زیر گرمای ۵۰ درجه

تورج نصر، صداپیشه با سابقه ، از ویژگی‌های نقش خود در سریال «سلمان فارسی» و لذت همکاری با داوود میرباقری می‌گوید.

تمرین خبرچینی زیر گرمای ۵۰ درجه

داوود میرباقری سه سال قبل در چنین روزهایی، سریال «سلمان فارسی» را در بیابان‌های شهداد کرمان جلوی دوربین برد تا زندگی این شخصیت از یاران پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) را در سه دوره ایران باستان، بیزانس و صدر اسلام به تصویر بکشد.

تصویربرداری پروژه تا به حال در قشم، شاهرود، سمنان و جلفا انجام شده و مدتی پیش نیز گروه راهی ارمنستان شدند تا فصل بیزانس آن به پایان برسد و ادامه تصویربرداری، در ایران از سر گرفته شود. یکی از بازیگرانی که در ایران همراه «سلمان فارسی» بود، تورج نصر گوینده و دوبلور پیش کسوت است. او در این مجموعه تاریخی، نقشی کمدی و شیرین برعهده دارد و برای اولین‌بار با داوود میرباقری همکاری کرده است. به همین بهانه با این هنرمند، درباره تجربه حضور در مجموعه «سلمان فارسی» گفت‌وگو کردیم.

 

چه نقشی در «سلمان فارسی» ایفا کردید و کاراکترتان چه ویژگی‌هایی دارد؟

طبق معمول که من آثار طنز و کمدی بازی می‌کنم، نقشم در این سریال کمدی است، شخصیت فضولی است که برای این و آن جاسوسی می‌کند. این کاراکتر با کمک آقای میرباقری شکل بسیار خوبی به خودش گرفت و ایشان خیلی به من کمک کردند. برایم افتخاری بود که برای اولین‌بار با آقای میرباقری همکاری داشتم، یک ماه و نیم در خدمت‌شان بودم و قرار بود نقش دیگری را هم بازی کنم که سفر پیش آمد و آقای میرباقری برای تصویربرداری به جاهای دیگری رفتند.

 

نقش شما برگرفته از یک شخصیت تاریخی و واقعی است؟

خیر، واقعی نیست.

 

دیالوگ‌های سریال چطور است، برای مخاطبان روان و قابل فهم است؟

بی‌نظیر است. کار آقای میرباقری دیگر شناخته شده است و همیشه موفق بودند. ایشان بیشتر مواقع دیالوگ‌ها را سر صحنه می‌نویسند و به بازیگران می‌دهند. قلم بسیار زیبایی دارند و جای هیچ ایرادی در کارشان نیست. مرد بسیار باوقار، با شخصیت و مهربانی است و چه پشت دوربین، چه جلوی دوربین عاشق همه همکاران هستند.

 

این که دیالوگ را سر صحنه می‌نویسند، کار را برای بازیگر سخت نمی‌کند؟

نه، چون بستگی به بازیگرش هم دارد. ایشان وقتی می‌نویسند به بازیگر هم نگاه می‌کنند که آیا توان گفتن این دیالوگ‌های آماده را سر صحنه دارد.

 

از سختی‌های بازی در «سلمان فارسی» بگویید.

وقتی می‌رفتم سر صحنه می‌دیدم که آقای میرباقری با 200-250 نفر سیاهی لشکر و هنرپیشه‌های درجه یک ایران که هرکدام برای خودشان نامی دارند، کار را در دست می‌گرفت و با علاقه عجیب و غریبی کار می‌کرد. مثلا تابستان در گرمای 40-50 درجه با لباس‌های قدیمی که خودش گرما تولید می‌کرد، زیر آفتاب کار می‌کردیم و آقای میرباقری از ساعتی که می‌آمدند سر کار تا زمانی که کار تمام می شد، واقعا یک لحظه غافل نمی‌شدند.

 

کار با کارگردان با وسواسی مثل آقای میرباقری چطور تجربه‌ای است؟

عالی، چون وسواس ایشان نابجا نیست و به قول ما «انتلکتوئل بازی» (روشنفکربازی) در نمی‌آورند. واقعا چیزهایی که می‌گویند به موقع، عالی و سازنده است. وقتی ایشان کُنسه‌های خودشان را می‌دهند و می‌گویند که این جمله را این طور بگو یا صحنه باید این طور باشد، شما حرفی برای گفتن ندارید و به قول قدیمی‌ها مو لای درز کارش نمی‌رود.

 

در بازی بازیگران، روی چه مواردی حساس هستند؟

ایشان همیشه بازیگران بسیار حرفه‌ای را انتخاب و بیشتر از بازیگران قدیمی استفاده می‌کنند تا خودشان هم موقع کار راحت باشند. خیلی مهم است که پشت و جلوی دوربین، از افراد حرفه‌ای استفاده کنید. ایشان این موضوع را در نظر گرفته بودند، فیلم بردار بسیار حرفه‌ای، همکاران خوبم پشت دوربین بسیار عالی، نورپرداز، صدابردار و تدارکات، همه چیز عالی است.

برایشان مهم است بازیگر نقش را فهمیده و کاملا در قالب نقش فرو  رفته باشد و نیازی به توضیح درباره آن نباشد. توضیح اولیه را می‌دهند و بعد دیگر خود بازیگر باید در قالب شخصیت برود. ایشان روی شخصیت‌ها بسیار حساس هستند چون به تمام کاراکترهای نوشته خودشان اهمیت می‌دهند. نقش اول، دوم، سوم و چهارم برایشان فرقی نمی‌کند، همه باید خوب بازی کنند. انتخاب‌شان عالی است و وقتی بازیگر جلوی دوربین می‌رود، هیچ دغدغه‌ای ندارند. ایشان پشت دوربین، همه چیز را موشکافانه زیر نظر می‌گیرند.

 

نظرتان درباره انتخاب آقای شجاع نوری برای نقش «سلمان فارسی» چیست؟

بی‌نظیر است، فکر نمی‌کنم غیر از ایشان کسی در ایران وجود داشته باشد که بتواند این نقش را بازی کند. خودشان هم بی‌نهایت باشخصیت و فهیم هستند. من در بیشتر سکانس‌هایم با ایشان همبازی بودم و خیلی لذت بردم. بسیار مهربان هستند و خونسرد و راحت به شما اجازه می‌دهند که کارتان را انجام بدهید، برخلاف بعضی از هنرپیشه‌ها که وقتی می‌بینند طرف مستعد است، سعی می‌کنند اعصابش را به هم بریزند تا از نقشش جا بماند.

 

نقش جوانی سلمان فارسی را چهره مشهوری بازی می‌کند؟

چهره شناخته‌شده‌ای نیست اما انتخاب بسیار خوبی است. محال است آقای میرباقری کسی را انتخاب کند و طرف، خود آن شخصیت نباشد.

 

بازی شما تا چه زمانی ادامه دارد؟

مشخص نیست. آقای میرباقری مثلا دو سکانس برای بازیگر در نظر می‌گیرند، اما وقتی کارتان تمام می‌شود می‌بینی 200 سکانس بازی کردی! می‌آیند سر صحنه و ناگهان بخش‌هایی را اضافه می‌کنند، یعنی شما وقتی می‌روی سر صحنه، نمی‌دانی الان چند پلان و سکانس داری. فقط کافی‌است به هنرپیشه اعتماد پیدا کنند، وقتی اعتماد کردند، دیگر سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است از حضورش استفاده کنند. من کارهای سینمایی و تلویزیونی زیادی بازی کردم اما کار با آقای میرباقری برایم یک دانشگاه بود، خدا به ایشان عمر طولانی بدهد، ما واقعا از این کارگردان‌ها نداریم.

منبع: خراسان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها