زنده‌گیری پلنگ ایرانی در تلویزیون

مجموعه مستند «عملیات پلنگ» با نمایش تصاویر بکری از زنده‌گیری پلنگ ایرانی از امشب ساعت ۲۲ در شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

زنده‌گیری پلنگ ایرانی در تلویزیون

فتح‌الله امیری تهیه کننده این مستند در توضیحاتی گفت: این مجموعه ۱۳ قسمتی برگرفته از پایان‌نامه دکتری محمدصادق فرهادی‌نیاست. موضوع پایان نامه او «اکولوژی پلنگ ایرانی در شمال شرق ایران با تمرکز بر پارک ملی تندوره» است. گروه مستندسازی ما از ابتدای نگارش این این پایان‌نامه تصویربرداری خود را آغاز کرد و تصاویری بکر و دیده نشده از عملیات زنده‌گیری پلنگ را به نمایش گذاشتیم.

وی درباره پژوهش این مجموعه مستند به کارگردانی نیما عسگری اظهار کرد: آقای فرهادی‌نیا یکی از دغدغه‌مندان حوزه حیات وحش است. البته پیش از این تجربه همکاری با او را داشته‌ام. در سال ۱۳۹۳ که مستند «در جست‌وجوی پلنگ ایرانی» را می‌ساختم، ایشان به عنوان پژوهشگر در تیم ما حضور داشت.

امیری با اشاره به جزئیات محتوای تصویری این مستند بیان کرد: در این مجموعه شیوه‌های زنده‌گیری و تله‌گذاری برای پلنگ برای اولین بار مستندسازی شده و به نمایش درآمده است. 

تهیه کننده مستند «عملیات پلنگ» درباره اهمیت زنده گیری پلنگ خاطرنشان کرد: تا زمانی که ندانیم پلنگ کجا می‌رود، چه خوراکی دارد و چه کار می‌کند نمی‌توانیم او را به درستی بشناسیم.

در حقیقت درباره پلنگ ایرانی تقریبا هیچ دانش علمی وجود ندارد و عمده اطلاعات ما معطوف به مشاهداتی است که چوپان‌ها دیده‌اند. این اتفاق در حالی است که وقتی آن را زنده‌گیری کرده و گردنبند مخصوص و هوشمند که دارای GPS ماهواره‌ای است به گردنش می‌اندازند، به راحتی می‌توان قلمرو آن را پیدا کرد، فهمید که در فصول مختلف به کجا می‌روند و ...

وی ادامه داد: البته باید دقت داشت که عملیات زنده‌گیری، یک تکنیک دانش محور و پیچیده است. برای مثال باید محاسبه کرد که تله را چگونه کار بگذاریم تا پلنگ آسیب نبیند، همچنین پس از به تله افتادن دستگاه سینگال می‌فرستد که حیوان خیلی در تله نماند و ...

تهیه کننده مستند «عملیات پلنگ» در پایان درباره روند تولید این مجموعه گفت: همزمان با آغاز این پایان‌نامه، تصویربرداری مستندمان را آغاز کردیم.

روند تولید این مجموعه همانند دیگر مستندهای حیات وحش بسیار طولانی و همراه با سختی‌های زیادی بود. گاهاً نزدیک به ۲۰ روز در محل می‌ماندیم تا یک پلنگ در تله قرار بگیرد و بتوانیم فرآیند زنده‌گیری او را به نمایش بکشیم.

این مجموعه مستند جمعه‌ها ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش می شود و تکرارش روز بعد ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه خواهد بود.

از دیگر عوامل این مستند به حضور سوگل مرادی و محمدصادق فرهادی نیا در بخش تدوین می‌توان اشاره کرد.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    به امید روزی که کفتارها را در ایران بگیریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها