یاران داوود میرباقری، همگام با «سلمان فارسی»

فرهاد اصلانی، داریوش فرهنگ و علیرضا شجاع‌نوری، در کدام آثار سابقه همکاری با کارگردان خوش‌سابقه آثار تاریخی و مذهبی را داشته‌اند؟

یاران داوود میرباقری، همگام با «سلمان فارسی»

بخش مهمی از سریال‌های تاریخی و مذهبی تلویزیون که آثار ارزشمندی بوده‌ و تبدیل به سریالی ماندگار در تاریخ تولیدات صداوسیما شده‌اند، با نام داوود میرباقری گره خورده‌اند. این کارگردان از دهه 70 با ساخت مجموعه «امام علی(ع)»، کارش را در زمینه تولید آثار تاریخی و مذهبی آغاز کرد و پس از آن با ساخت مجموعه‌های پربیننده‌ای مانند «معصومیت از دست رفته» و «مختارنامه» موفقیت‌های تازه‌ای به دست آورد. علاوه بر او، معمولا بازیگرانی که در این سریال‌ها با میرباقری همکاری کرده‌اند نیز فرصت ایفای نقشی ویژه به دست آورده‌اند و درخشش در آثار او، به نقطه عطفی در کارنامه‌ آن‌ها تبدیل شده است.

داریوش فرهنگ، فرهاد اصلانی و علیرضا شجاع‌نوری سه چهره‌ای هستند که با ایفای نقش در پروژه تازه داوود میرباقری یعنی سریال «سلمان فارسی» که مانند «مختارنامه» تولید پیچیده و پرزحمتی دارد، بار دیگر شانس بازی در یک مجموعه تاریخی به کارگردانی این چهره خوش‌سابقه را به دست آورده‌اند.

f4718efb-0888-4f92-b2a8-63a92ce2bcb2

فرهاد اصلانی

از میان بازیگران اصلی «سلمان فارسی»، فرهاد اصلانی بیشترین همکاری را با داوود میرباقری داشته است. این بازیگر اولین‌بار برای ایفای نقش «یزید» در مجموعه «امام علی(ع)»، جلوی دوربین میرباقری رفت و حضور کوتاهی در این سریال داشت، اما بعدها در دهه 80 برای بازی در سریال «مختارنامه» و ایفای نقش «ابن زیاد» انتخاب شد. اصلانی با بازی درخشان خود در این مجموعه، تصویر درستی از شخصیت «ابن زیاد» به نمایش گذاشت و موفق شد این کاراکتر را همان طور که باید، منفور و خبیث نشان بدهد.

اگر مهم‌ترین و ماندگارترین نقش‌های فرهاد اصلانی را فهرست کنیم، قطعا «ابن زیاد» یکی از این نقش‌هاست. همکاری اصلانی و میرباقری به همین جا ختم نشد و او سال 92 در سریال کمدی «شاهگوش» ویژه نمایش خانگی هم ایفای نقش کرد که طبیعتا نتیجه موفق «مختارنامه» را تکرار نکرد.

سال‌ها پس از این سریال، فرهاد اصلانی باز هم برای بازی در سریالی به کارگردانی داوود میرباقری به تلویزیون بازگشته و با ایفای نقش یک تاجر در «سلمان فارسی»، برای چهارمین‌بار جلوی دوربین میرباقری رفته است. او در این نقش، گریم متفاوتی دارد و با توجه به توانایی‌ اصلانی در بازیگری، احتمالا شاهد درخشش دوباره‌ او خواهیم بود.

داریوش فرهنگ

داوود میرباقری پیش از «مختارنامه»، در مجموعه خاطره‌انگیز «معصومیت از دست رفته» نیز کاراکتر «ابن زیاد» را به تصویر کشید. او با هوشمندی، داریوش فرهنگ را برای ایفای این نقش انتخاب کرد و انتخابش نتیجه موفقیت‌آمیزی به دنبال داشت.

داریوش فرهنگ که تُن صدای خاصی دارد، از این ویژگی خود به خوبی بهره برد و در نهایت ویژگی‌های شخصیت «ابن زیاد» مانند بی‌رحمی، قدرت‌طلبی و حیله‌گری او را به درستی نشان دارد. فرهنگ، با تسلط بر ابعاد این نقش، یکی از بهترین بازی‌هایش را در «معصومیت از دست رفته» به نمایش گذاشت و کاراکتری به یاد ماندنی در کارنامه‌اش ثبت شد.

این بازیگر پس از حدود دو دهه، برای دومین‌بار با داوود میرباقری همکاری کرده است. فرهنگ در «سلمان فارسی» نقش شخصیتی را برعهده دارد که در دریا زندگی می‌کند و کاپیتان یک کشتی است. داریوش فرهنگ نیز مانند فرهاد اصلانی صاحب تجربیات فراوانی است، بنابراین به هدایت او توسط میرباقری و همکاری آن‌ها پس از تجربه موفق «معصومیت...» امیدوار هستیم. 

علیرضا شجاع‌نوری

پیش از این که نقش اصلی سریال «سلمان فارسی» به علیرضا شجاع‌نوری سپرده شود، قرار بود این بازیگر و داوود میرباقری در مدیوم نمایش خانگی و در سریالی به نام «ماه تی تی»، با یکدیگر همکاری کنند. سال 95 زمانی که میرباقری تصمیم داشت سومین سریال نمایش خانگی خود را با نام «ماه تی تی» در ژانر تاریخی و فانتزی جلوی دوربین ببرد و بخشی از تاریخ ایران را به تصویر بکشد، سراغ علیرضا شجاع‌نوری رفت و خبر ایفای نقش او در این پروژه منتشر شد، اما پس از دستگیری حسین هدایتی سرمایه‌گذار این مجموعه و ایجاد مشکلات مالی برای آن، تولید «ماه تی تی» متوقف شد و هرگز به انتشار نرسید.

به این ترتیب اولین همکاری شجاع‌نوری با این کارگردان سرانجامی نداشت. اکنون علیرضا شجاع‌نوری با ایفای نقش دوران میان سالی و پیری سلمان فارسی، کار با داوود میرباقری را تجربه می‌کند. با توجه به اهمیت نقش و پروژه «سلمان فارسی»، بی‌شک این مجموعه در کارنامه شجاع‌نوری جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت.

منبع: خراسان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حمید
    2

    پول مفت و سریالهای تاریخی بی ارزش و اسطوره سازی برای اعراب و سلمان فارسی خائن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها