ستاره‌ ها در راه فجر ۴۱

رضا عطاران، پژمان جمشیدی، بابک حمیدیان، لیلا حاتمی و جواد عزتی از بازیگرانی هستند که با فیلم جدید خود شانس حضور در چهل‌ و یکمین جشنواره فجر را دارند

ستاره‌ ها در راه فجر ۴۱

این روزها پروژه‌های سینمایی مختلف در مرحله فیلم برداری یا پس از تولید هستند تا برای حضور در چهل و یکمین جشنواره فجر آماده شوند. علاوه بر فیلم‌هایی که اخبار تولید آن‌ها منتشر شده، آثاری نیز مدتی پیش مجوز ساخت گرفته اند، اما خبری از فیلم برداری آن‌ها یا پایان تولیدشان منتشر نشده و معلوم نیست شرایط حضور در این رقابت را دارند یا خیر. مروری داریم بر شماری از آثاری که احتمال می‌رود در فجر چهل و یکم نمایش داده شوند.

e2646d39-7f0a-44f8-bfef-11ce78631751

پرونده باز است

کیومرث پوراحمد چهار سال پس از آخرین ساخته‌اش یعنی «تیغ و ترمه» که در سی‌وهفتمین جشنواره فجر رونمایی شد و مورد توجه داوران قرار نگرفت، سراغ روایت یک ماجرای واقعی و پرونده‌ای جنایی رفت. بنابر آن چه در اخبار غیررسمی منتشر شده، موضوع «پرونده باز است» به ماجرای فردی به نام بهنود شجاعی برمی‌گردد که در سنین نوجوانی طی یک درگیری، مرتکب قتل و سال 88 در 17 سالگی قصاص شد. پوراحمد در «پرونده باز است» داستان نوجوان 15 ساله‌ای را به تصویر می‌کشد که مرتکب قتل غیرعمد می‌شود. ترکیب بازیگران این فیلم نیز مانند «تیغ و ترمه»، بدون ستاره‌ است. پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، سام قریبیان و مه‌لقا باقری در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. شادی مختاری که با سریال نمایش خانگی «جزیره» شناخته شد نیز در جمع بازیگران فیلم پوراحمد حضور دارد.

پالایشگاه

یکی از آثار دفاع مقدسی که احتمالا راهی جشنواره فجر خواهد شد، فیلم «پالایشگاه» به کارگردانی مهرداد خوشبخت است. خوشبخت پس از فیلم «آبادان یازده 60» بار دیگر قصه‌ای را در دوران جنگ تحمیلی روایت می‌کند.

«پالایشگاه» فضایی مشابه «آبادان یازده 60» دارد و این‌بار لوکیشن ثابت فیلم، پالایشگاه نفت آبادان است. در روزهای آغازین جنگ تحمیلی و در زمان حصر آبادان، گروهی از رزمندگان تلاش می‌کنند تجهیزات پالایشگاه را منتقل کنند. فیلم قبلی خوشبخت نیز به فداکاری و مقاومت کارکنان رادیو نفت ملی آبادان برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان و تقویت روحیه مردم می‌پرداخت. بانیپال شومون و امیررضا دلاوری چهره‌های شناخته شده این فیلم هستند و تعدادی بازیگر بومی از آبادان نیز در «پالایشگاه» ایفای نقش کرده‌اند.

پیرپسر

فیلم «پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی، شهریور 1400 جلوی دوربین رفت و به دلیل طولانی شدن مرحله فیلم برداری، این فیلم از شرکت در سی‌ونهمین جشنواره فجر باز ماند. فیلم برداری ساخته جدید براهنی، دی‌ سال گذشته به پایان رسید و اکنون این فیلم نیز جزو آثاری است که می‌تواند در جشنواره فجر چهلم حضور یابد. جزئیاتی درباره قصه این اثر منتشر نشده، اما ستاره‌هایی مانند لیلا حاتمی و حامد بهداد در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. علاوه بر آن‌ها، حسن پورشیرازی و محمدرضا داودنژاد نیز از بازیگران «پیرپسر» هستند و بابک حمیدیان با گریم متفاوت و چهره‌ای جدید در فیلم ظاهر شده است.

رگ‌های آبی

جهانگیر کوثری به عنوان اولین تجربه خود در زمینه کارگردانی، فیلم «رگ‌های آبی» را درباره زندگی فروغ فرخزاد تولید کرد.

او فیلمش را در تبریز جلوی دوربین برد و برای انتخاب نقش این شاعر، از حضور دخترش باران کوثری استفاده کرد. انتخابی که واکنش‌های منفی فراوانی را برانگیخت و حاشیه‌هایی را به وجود آورد. طبق خبری که فیلم نیوز منتشر کرده، ماجرای «رگ‌های آبی» درباره یک کارگردان است که می‌خواهد مستندی درباره فروغ فرخزاد بسازد و شخصی با بازی باران کوثری را برای ایفای نقش این شاعر انتخاب می‌کند. ستاره پسیانی دیگر چهره‌ای است که در این فیلم حضور دارد و نقش کارگردان مستند را بازی کرده است.

رکسانا

پرویز شهبازی امسال پس از سه سال غیبت در سینما، فیلم جدید خود را با نام «رکسانا» جلوی دوربین برد. فیلم برداری این اثر در سکوت خبری انجام شد و اخباری درباره داستان و اسامی بازیگران فیلم منتشر نشد. شهبازی که در ساخته‌های قبلی خود مانند «دربند»، «مالاریا» و «طلا» به دغدغه‌ها و مسائل جوانان پرداخته بود، در «رکسانا» نیز سراغ چنین موضوعاتی رفته است. این کارگردان سال 91 با «دربند»، حضور پرافتخاری در جشنواره فجر داشت و جایزه بهترین کارگردانی را کسب کرد. این فیلم در بخش بهترین فیلم، فیلم نامه و بهترین بازیگر نقش اول زن نیز نامزد دریافت جایزه شد.   

شماره ده گریخت

فیلم «شماره ده گریخت» کاری از حمید زرگرنژاد از جدیدترین آثاری‌ است که تولید آن به تازگی و از اواخر آبان‌ماه آغاز شده است. همان طور که از نامش پیداست، این فیلم ماجرای فرار یک ایرانی از زندان رژیم بعث را به تصویر می‌کشد.

زرگرنژاد این اثر را مانند دومین ساخته‌اش «ماهورا» در ژانر دفاع مقدس جلوی دوربین برده. مجید صالحی بازیگر اصلی «شماره ده گریخت» است و بازیگرانی مانند سیامک صفری و بهرنگ علوی هم با او همبازی بوده‌اند. احمد کاوری که به عنوان کارگردان شناخته می‌شود نیز در جمع بازیگران این فیلم حضور دارد.

شوماه

معمولا فیلم سازان زن حضور کم رنگی در جشنواره فجر دارند، اما اگر فیلم «شوماه» در چهل و یکمین جشنواره فجر شرکت کند و به جمع فیلم‌های بخش مسابقه راه یابد، مژگان بیات جزو کارگردانان حاضر در این رقابت خواهد بود. بیات که به عنوان بازیگر شناخته می‌شود، در دومین فیلم خود به عنوان کارگردان، قصه‌ای عاشقانه را در بستر جنگ روایت کرده است. فاطمه معتمدآریا، پژمان بازغی و روزبه حصاری از بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. فیلم برداری «شوماه» اواخر آذر 1400 آغاز شد و احتمالا این فیلم نیز جزو آثار دفاع مقدسی حاضر در جشنواره فجر امسال خواهد بود.

عطرآلود

هادی مقدم‌دوست پس از شش سال دوری از سینما، امسال فیلم جدیدش را با نام «عطرآلود» تولید کرد. مقدم‌دوست که فیلم تحسین شده «سر به مُهر» و همچنین «هیهات» را به عنوان کارگردان در کارنامه خود دارد، اثر جدیدش را با قصه‌ای عاشقانه ساخته است. مصطفی زمانی و هدی زین‌العابدین بازیگران اصلی این فیلم هستند و اولین همکاری خود را با مقدم‌دوست تجربه کرده‌اند. هادی مقدم‌دوست که در مقام نویسنده در فیلم‌های مهمی مانند «بی‌پولی»، «آرایش غلیظ» و «شعله‌ور» حضور داشته است، تنها کارگردانی «عطرآلود» را برعهده دارد.

غریب

یکی از فیلم‌هایی که با محوریت یک شخصیت واقعی تولید شده و احتمالا در جشنواره فجر رونمایی خواهد شد، «غریب» ساخته جدید محمدحسین لطیفی است. بعد از پروژه‌هایی که درباره شهید محمد بروجردی به نتیجه نرسیدند، سرانجام لطیفی تابستان امسال، «غریب» را درباره بخشی از زندگی این شهید جلوی دوربین برد. این فیلم به دوره‌ای از فرماندهی شهید بروجردی در غرب می‌پردازد و قصه آن در روزهای پیش از جنگ تحمیلی می‌گذرد. «غریب» یکی از تولیدات سازمان اوج است و نقش اصلی آن یعنی شهید بروجردی را بابک حمیدیان ایفا کرده است. آخرین فیلم دفاع مقدسی محمدحسین لطیفی «روز سوم» محصول سال 85 است که مورد توجه قرار گرفت و جزو آثار مهم کارنامه لطیفی است.

کت چرمی

فیلم «کت چرمی» اولین ساخته حسین میرزامحمدی است که تولید آن نیمه مهرماه آغاز شد. هنوز اسامی گروه بازیگران این فیلم منتشر نشده و جواد عزتی تنها بازیگری است که حضورش در فیلم رسانه‌ای شده است. این بازیگر که در سال‌های اخیر پیشنهاد بازی در فیلم‌های غیرکمدی را پذیرفته است، با «کت چرمی» باز هم با فیلمی جدی در جشنواره فجر حضور خواهد داشت. عزتی سال گذشته با «مرد بازنده» موفقیتی در جشنواره به دست نیاورد و بازی او در این فیلم واکنش‌های مثبت و منفی مختلفی را به دنبال داشت.

ویلای ساحلی

کیانوش عیاری پس از فیلم توقیفی «کاناپه» محصول سال 95 فیلم جدیدی تولید نکرد، تا این که مهرماه امسال سراغ ساخت «ویلای ساحلی» رفت. این فیلم نه تنها باعث بازگشت عیاری به سینما شد، بلکه بازگشت او به ژانر کمدی را نیز رقم زد. زوج موفق رضا عطاران و پژمان جمشیدی، بار دیگر در این فیلم در کنار یکدیگر دیده می‌شوند و ریما رامین‌فر هم از بازیگران «ویلای ساحلی» است. این فیلم درباره ماجرای نگهداری از ویلای یک خانواده ثروتمند توسط یک خانواده روستایی است. باتوجه به این که معمولا آثار کمدی از حضور در جشنواره فجر استقبال نمی‌کنند، اگر «ویلای ساحلی» با ستاره‌هایش به چهل و یکمین جشنواره فجر برسد، احتمالا مورد توجه قرار خواهد گرفت.
منبع: خراسان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ارسلان
    0

    یعنی اینقدر بی غیرتن که جشنواره فگر شرکت کنن؟
    کارگردان و تهیه کننده های خائن به مردم رو میشه در جشنواره امسال شناخت

  • ناشناس
    0

    یعنی هستند کسانی که چنین مناسبت هایی را برسمیت بشناسند و بلیتها بخرند و در صف ها بایستند ؟! و بعد مثل اعضای فوتبال سرخورده شروع به حرفهایی بزنند که کسی از آنها قبول نکند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها