اعتراض‌ ها به جشنواره «دریای سرخ»

جشنواره بین‌المللی فیلم «دریای سرخ» عربستان در حالی دومین دوره خود را برگزار می‌کند که منتقدان، این رویداد سینمایی را تلاشی حکومتی برای سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر در این کشور می‌دانند.

اعتراض‌ ها به جشنواره «دریای سرخ»

جشنواره بین‌المللی و پرزرق‌وبرق «دریای سرخ» عربستان فرش قرمز دومین دوره خود را برای انبوهی از بازیگران و کارگردانان سرشناس جهان پهن کرده است و نوید یک رویداد بدون سانسور را با نمایش فیلم‌هایی با محوریت اقلیت‌های جنسی داده، مضامینی که در عربستان جرم محسوب می‌شوند! تنها 5 سال پس از آن که رژیم تندروی سعودی ممنوعیت ۳۵ ساله سینماها را لغو کرده، جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ روز پنج شنبه هفته گذشته (اول دسامبر) دومین دوره خود را کلید زد و مهمانان سرشناس بین‌المللی از گای ریچی، اسپایک لی، شارون استون تا جکی چان و شاهرخ‌خان را به این کشور دعوت کرده و الیور استون سینماگر هالیوودی برنده اسکار نیز ریاست هیئت داوران بخش مسابقه را بر عهده گرفته است.

این جشنواره سینمایی در حالی مشغول برگزاری دومین دوره خود است که با اتهاماتی نیز روبه‌رواست، از جمله این که دولت عربستان سعودی در حال سوء استفاده از فرهنگ برای سرپوش گذاشتن بر کارنامه ضعیف خود در زمینه حقوق بشر است.

مایکل پیج، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده بان حقوق بشر، مقامات عربستان سعودی را متهم کرده که از جشنواره‌ها به عنوان ابزاری برای خوب جلوه‌دادن شرایط استفاده می‌کنند، به همان شیوه‌ای که پیشتر از افراد مشهور و رویدادهای ورزشی برای پنهان کردن تصویر بسیار وحشتناکش استفاده می‌کرده است.

«دانا احمد» محقق خاورمیانه در سازمان عفو بین‌الملل معتقد است: «این جشنواره را باید در چارچوب فکری مقاماتی دید که تحمل آزادی بیان را ندارند.

این مهم است که در بحبوحه تلاش‌های اصلاح‌طلبانه عربستان سعودی توجه داشته باشیم که سرکوب مداوم آزادی بیان توسط مقامات به این معنی است که همه برای آزادی بیان خود در معرض خطر چندین دهه زندان هستند».

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها